Gynekologen i Askim

Ni ser väl på "Gynekologen i Askim"?
Och ni vet väl hur bra det går att titta på gamla avsnitt i efterhand på svt.se?
Det är ju både roligt och hemskt intressant med allt som rör sig under ytan på de slipade fasaderna.
Jag är själv lågintensivt långsiktigt medförfattare till ett manus...
...alltså vi har spånat väldigt mycket och skrivit väldigt lite, men det är ingen tvekan om att vi för det vidare arbetet kan finna mycket inspiration i Askim.

Förutom inspiration till egna manus slår det mig när jag ser gynekologen och alla krångliga relationer runt om honom hur skönt det är att inte ha det så just nu.
Jag har inga relationer alls som behöver redas ut.
Inga förtryckande föräldrar, svartsjuka syskon, småsinta vänner, konkurrerande arbetskamrater, elaka styvsystrar eller ens krångliga svärföräldrar.
Allt är klar sikt.
Från min sida.
Sen återstår möjligheten att jag är en småsint vän, elak syster eller förtryckande förälder.
Utan att jag vet om det.
Passa på då i så fall.
#1 - - Maria Gustafsson:

Hej Tina!
Första gången jag bloggar, känns helt ok
att det är just du som får igång mig på det. Tänker ut små kommentarer till dina texter då och då, ditt ärliga sätt att skriva och din förmåga att förmedla dina erfarenheter - tröstar mig. För mitt i allt ihop så är du ju Tina - min arbetskamrat och vän. Det är ju inte bara bloggning som du fått mig att prova, tänker att du ofta genom ditt sätt att se på saker fått mig att tänka nytt och ompröva det invanda. Vi brukar ju säga att vi alltid är tvärs emot varandra, och i början var nog det lite jobbigt men nu när vi inte ses så ofta saknar jag det. Kram från Maria

#2 - - Ylva L:

Klar sikt var en ny definition på sunda relationer. Någon som förmodligen inte skulle förstå begreppet är Brian Tracy. Amerikansk ledarskapscoach som skrivit en bok som heter "Svälj den fulaste grodan först". Läs inte den. Jag kan väl möjligen ha behållningen av rådet om att göra arbetsuppgifter man måste göra men normalt gärna drar sig för att göra - just först. Hela boken är en upprepning av det rådet och några mer råd om struktur etc. Men tonen! Målet! Allt kretsar kring karriär, pengar, makt. Inte ett ord om att ha kul, trivas i sitt liv, göra det man brinner för etc. Och sedan det värsta av allt: människosynen! Någonstans nämner han ett diffust forskningsresultat han verkar anammat: att det inte är någon idé att berätta för andra när man gjort ett misstag. 80% bryr sig inte och 20% blir skadeglada. Wow vilken värld! Nästan lika overkligt som Matrix. Hur orkar man leva i en sån värld undrar jag? Ligger det någon sanning bakom "forskningen"? Gäller det för företagstopparna i USA? Nästan så man vill skicka en gosenalle till vd:n för Unilever.......nästan!