Fåfängt försök

Det där med de bästa böckerna.

Tack för att ni delade med er av många bra boktips.

Och många bra förklaringar till varför det var bra boktips.

Men jag har inte läst någon av böckerna.

Det fungerar inte så.

Ibland känns det inte ens som om jag väljer vad jag läser.

Det bara kommer över mig, kommer förbi, knackar på, kliver in.

Det får väl vara så.

Jag är begränsad till lyssningsbar läsning nu, 
eller e-böckerna man läser direkt på skärmen.  

Från cd-bokhyllan på biblioteket föll det över mig en bok av Marian Keyes, "Sista chansen".

Det var där bögen fanns,

som gav en halv natts god sömn,

i övrigt var det en ganska långtråkig och meningslös historia.

Som jag har ägnat ca 14 timmars träget lyssnande.

En annan bok, som jag tror är riktigt bra,

"Ett ögonblicks verk" av Anders Paulrud, 

ligger och väntar,

men är inläst av en sån stolpig inläsare att man mest blir sur av att lyssna.


Klassiker tror jag inte heller på.


Nu ska jag spela Betapet.
#1 - - A:

En bok som man kan läsa bara för att den är så bra och har ett så behagligt tempo är "Nu vill jag sjunga dig milda sånger" av Linda Olsson. Men det är svårt med boktips. Det som passar i dag kan kännas trist i morgon.

#2 - - O:

Jag tycker att Viveka Lärn har en underbar röst att lyssna på och jag gillar hennes böcker också.
Kram

#3 - - Zorro:

"Ett ögonblicks verk" tyckte jag om att läsa. En vän lånade vårt hus en vecka för ett par år sen. Hon kollade in vår bokhylla och som tack för huslånet lämnade hon ett gäng böcker som nog skulle passa vår boksmak. Det gjorde de! Behöver jag säga att hon är bibliotekarie?
Jag har haft sommarpratarna i min mp3-spelare på bussen till jobbet. Omväxlande underhållande, rörande och högtravande. Du kanske lyssnade på dem i somras? Annars kan man ladde ner dem från p1:s hemsida.