Lust

Lusten måste bevaras.

Men styras om.

Lusten som brinner måste tända en annan låga

innan jag kan blåsa ut den gamla.


Lusten att traska på smala skogsstigar

måste bli

lusten att andas skogsluft, se gamla granar och höra Rödhaken från permobilens säte.


Lusten att sticka, virka, klippa, vika, pärla

måste bli

lusten att skapa något annat.

Bilder i datorn kanske?


Lusten att sjunga och spela

är svår

men måste bli

lusten att lyssna på andra som sjunger och spelar

och kanske blunda och låtsas

att det är jag i alla fall.

Jag har alltid föredragit att frambringa tonerna själv

även om det inte låtit bråkdelen så bra som om någon annan gjort det.


Men man kan skita i alltihop också

all gammal lust

och bara göra nya saker.


Lusten att göra något nytt

den har jag.

Den är viktigast av allt.

#1 - - Ylva L:

Fram till en viss ålder kan man göra mer och mer för varje år. Sedan faller en del saker också ifrån för varje år. För dig har det fallit ifrån i rasande fart senaste året. Men du är skickligare än de flesta på det som verkligen gäller - att ersätta de gamla färdigheterna, handvolterna, musicerandet och pärlandet med någon ny utmaning. Och att fascineras av det.

#2 - - Katarina Möller:

Tina! Jag sitter ofta på kvällen och går in och läser ditt senaste inlägg på bloggen. Man vet aldrig riktigt hur man ska känna efteråt; hoppfull eller nedstämd. Men en sak är säker: Jag blir alltid berörd av det du skriver. Tack för det Tina! Denna dikt får mig att må bra. Jag blir uppåt. Man kan hitta andra vägar när hinder uppstår på olika sätt.