Senaste nytt

Min läkare föreslår att det är dags för en PEG.

Alltså en knapp på magen som döljer en direktpassage in i magsäcken,

utan att passera svälj.

Fast jag kan ju äta och svälja och dricka med sugrör!

Ja, men för att själva det operativa ingreppet ska vara så riskfritt som möjligt och man ska slippa lunginflammation ska det göras medan man har goda andnings- och lungfunktioner.

Tungt argument.

Dessutom behöver man inte använda den bara för att man har den.

Ska man bara lyssna och göra som doktorn säger?

Nja, jag försöker tänka efter,

och så mejlar jag mina sjuka kompisar.

Vad de än svarar känns det som guld värt.

Jag tror att jag litar på min läkare och lägger in mig nästa vecka
#1 - - Jenny Tistell:

JAg tror du har gott stöd av andra som är sjuka. Det låter klokt att dela dina tankar med dom. Det är ju svårt att fatta sådana beslut, men ändå, en läkare har väl goda skäl för att rekomendera något eller hur? JAg hoppas verkligen att ni meddelar om ni vill ha hjälp med något här hemma. Jag kan ju ta med minsta grabben till skolan, eller hämta eller så om det skulle underlätta för er. Hoppas allt går bra, vad du än väljer att göra. Tänker på dig! /Jenny T

#2 - - Jenny Tistell:

Alltså, när man skriver en kommentar här och sen får läsa den själv, så blir det så absurt att intill står en rad "sök dina släktingar, är du kanske av adllig börd" Det blir en märklig och ganska rolig mix allt sammantaget. /J

#3 - - Ami:

Ja, jag tror att Du ska lita på Din läkare. Även om det är jobbigt ur många synpunkter. Men det är nog bra att ha det gjort. Bara för att jag är sjukhusfolk så kan jag inget om det här. Jag bara tror att det är klokt. Säger som Jenny, jag kan gärna hjälpa till med nåt om det är nåt. Ring i så fall. Kram till dig och er allihop Ami

#4 - - Ylva L:

Dessa Google-annonser tillför verkligen en absurd dimension till bloggen. Såhär står det nu under din blogg: Tänk på Din Hälsa. Hjälp din kropp att må bra med nyttiga apelsiner & klementiner!

Kanske finns tillfällen när apelsiner inte räcker. Vad du än väljer nu så önskar jag dig lycka till. Med alla dessa nyväckta matminnen från förr kan jag ju konstatera att det går bra att minnas smak. Är bra om du ska få näring direkt till magen och inte via smaklökar. Om man ska fortsätta på den käcka linjen så kan man ju tro att det blir lättare att få i sig näringsriktig mat med direktintag. Och om man ska övergå till den allvarsamma sidan så är det ju för jävligt att du inte ens ska få sitta där och sörpla te med sugrör.

#5 - - Irving:

Jag tror du tar rätt beslut, bättre att ha den där till när den behövs. Säkert inget lätt beslut att ta, men nödvändigt. Och du vet, om det finns något jag kan göra så lova att säga till...KRAM

#6 - - Helena:

Det som kanske kan göra beslutet lite lättare är väl just det att man inte behöver använda pegen bara för att den finns där... Och ska man skämta kan man dra till med att man äter det goda med munnen och det som inte är lika gott med pegen. Men det känns inte roligt att skämta. Det känns sorgligt och inte alls som det jag hoppas mest på i hela världen just nu; nämligen att denna fruktansvärda sjukdom ska lämna din kropp och återställa den "i skick som ny" (som f ö är 5-åriga sonens favorituttryck just nu).

Eller varför inte "Manuka-honung för magproblem. Bra för matsmältningen!" som Googleannonsen härovan föreslår. Neej Tina, detta är verkligen så oändligt sorgligt. Jag önskar att det fanns en Gud och att jag fick vara henne/honom ett par timmar. Jag vet precis var jag skulle bestämma först av allt...

#7 - - Franck:

Du lyssnar ju inte bara och gör som doktorn säger! Du funderar också (och delar dina tankar med oss och dina sjuka vänner) och sover på beslutet. Och gör du som doktorn föreslår, så gissar jag att du ser att hans argument för operationen verkar förnuftiga. Fastän det är obehagligt. Men visst är det bättre att agera innan situationen eventuellt förändrar sig.

Jag är glad att du är tillbaka (nej, jag har inte läst den där trilogin och inser att jag antagligen är lite kufisk på det sättet, men jag läste Lena Einhorns bok om Jesus, en riktig thriller!)! Nån kallade detta en 'mental oas' och så känns det för mig också.

Varma hälsningar / Franck i Skogen

#8 - - harpasione själv:

Men Franck då, doktorn är en hon...

#9 - - Franck:

Jag förlåter mig själv detta! Betoningen låg inte på genus, men OK, jag såg en man framför mig och är glad att din doktor är kvinna. Måhända ökar det förtroendet för doktorn (enligt min erfarenhet, men inte baserat på studier..).

Men Lena Einhorn, hon är kvinna, det vet jag nästan säkert och gissa vad hon skriver om Jesus?!

Nej, nu ska jag läsa ditt nya inlägg. / Franck