Mastradition

Min mamma kommer från södra Dalarna och från henne har jag ärvt en påsktradition som jag vill sprida och bevara.

I år höll jag faktiskt på att glömma bort alltihop.

Tills min bror turligt nog kom hit och påminde mig.

Det är kort och gott så att den i familjen som ligger kvar längst i sängen veckan före påsk blir nånting.

Nånting som man kanske inte ens förstår vad det betyder men som man kan reta den stackars drabbade för hela dagen.

Det hela startar på Palmsöndagen, alltså söndagen före påsk och glåporden låter som följer:


Palmsöndagen-Palmoxen

måndag-Sultn

tisdag-Fetn

onsdag-Askfisen

torsdag-Skärkumpen

långfredagen-Långlatn

påskafton-Stäckuköttn

påskdagen-Påskloska

annandagen-Andestjoska

tisdag-Tredagsskettfjälingen.


Ja, jag vet att vissa kan låta lite svåra, men gör ett försök.

Det enda Word tyckte jag hade stavat rätt på var påskloska.

En Stäckukött är någon som är liten och tjock.

En del av de andra kan man ju förstå,

men vad är en Tredagsskettfjäling?


Det är väl sånt här som gör livet värt att leva?

Att inte riktigt förstå men ändå känna sig som en länk mellan generationer.

Hehee, nu kanske jag överdrev lite... 

Glad Påsk!

#1 - - Elin:

På något sätt har det alltid kännts värst att bli Askfisen. Men jag klarade mig i år igen! Lycka till i morgon bitti. Det är ju inte helt kul att bli Skärkumpen heller.
Kram Elin

#2 - - H:

Detta är upprörande. Min mamma kommer också från södra Dalarna, men det enda jag hört talas om är Långlatn (jo kanske Askfisen). Kanske har jag en vag aning om att det finns en sådan tradition, men min mamma kunde då inte förmedla samtliga dessa vackra ord, som f.ö. förtjänar en plats i SAOL. Den enda förmildrande förklaring jag kan komma på är att hon inte fick lika talrika möjligheter att lära sig orden som somliga andra mammor från södra Dalarna..

Kram o kram bk från H

#3 - - Jenny:

Hihi,du e knasig!
Härligt med traditioner iaf. Vissa tokigare än andra....Kram och Glad Påsk

#4 - - Franck:

Jag älskar sånt här (och brukar också lyssna på Språket på P1 när jag kommer åt). Min mamma, vars pappa var från Tällberg, var ofta uppe vid Siljan som barn också. Men hon har inga som helst Påsktraditioner av det slaget. Måste fråga henne om hon känner igen det här.

Även om jag inte förstår vad skettfjälingen betyder ordagrannt, kanske jag anar andemeningen. (Jag har bort i Dalarna som vuxen och tycker nog att de har ett ord för var och en, året runt. De rackarna.)

Mer sånt! Glad Påsk! / Franck i skogen

#5 - - Jenny Tistell:

Herregud, det här är ju värre än norrlänningarna!/J