Seterra

Jag kan placera in alla USA:s stater på en blindkarta.

100% rätt.

Det har jag länge längtat efter att kunna.

Man lär sig lätt om man laddar hem det lilla gratisprogrammet Seterra:


http://www.wartoft.nu/software/seterra/


Man kan muta sina barn med 50 kr om de lär sig alla Europas länder,

eller 100 kr om de tar huvudstäderna också.  


Själv fick jag en gång en hundring för att lära mig sjunga Marseljäsen på franska.

"Allons enfant de la patrie,

le jour de gloire est arrive"

Jag kan fortfarande nästan hela.

Om du  vill höra en pampig version:

http://www.tebordet.net/forums/view_topic.php?id=457&forum_id=41&jump_to=566

Men alla amerikanska delstatshuvudstäder,

för det kräver jag en vändasäng i björkfaner.

Minst.

#1 - - Karin Byström:

Nej, det är inte alls lätt! Jag har tränat många gånger, men de där på västsidan och i mitten har inte gått in än

#2 - - Jenny Tistell:

Några geografiska kunskaper kan jag inte skryta med. Särskilt inte när det gäller USA. Jag har nog inte fått betalt för att lära mig det, annars hade det kanske sporrat mig. Jag fick pengar om jag plockade kottar på vår tomt i vår sommarstuga vi hade när jag var liten. Jag plockade många kottar!!

Alltså jag försökte uppskatta vad en sån där vändasäng kunde tänkas översättas till för summa. Men det gick inte att utläsa på länken du hade insatt tidigare. Jag menar, om man nu ska uppskatta om värdet stämmer med insatsen...:)
Jag är mycket imponerad av dina kunskaper. Men i offentliga sammanhang kommer jag säga att det är så med lärare...:) /J

#3 - - Ylva L:

Nu har vi börjat köra seterra - lagom till dotterns prov på Sydamerika. Hon jobbar sig upp i procenten, blir nog bra. Jag är tyvärr urkass i all geografi utom Sveriges, men marseljäsen kan även jag - inte p g a mutor utan en mycket nitisk franskalärarinna i högstadiet.

Betapet är kul fast lite läskigt. Plötsligt när jag spelar med snabb takt kommer grannflickan in och vill låna kakao. Klart hon får, men då sabbar jag ju spelet för jag blir så sen, sedan gör jag bara dåliga snabba ord......kanske vänjer man sig vid tidsstessen.

Melodifestivalen är slut och vi får inte längre se Björn Gustafsson varje lördag. Så nu kör vi alla skämt själva. Vid middagsbordet: "vill du ha paj eller står du i en korrvvlllö"?