Skynda



TV-programmen "Papas kappsäck" ligger kvar på svt.se 30 dagar efter att de gått på TV. De från Bombay och Kambodja är tyvärr redan borta. Skynda att se de andra. Jag blir så glad när någon kommer på en så bra programide.


Här hemma går jag annars omkring på mina ben mellan rummen.

Eller stapplar.

En asssistent är här mellan åtta och halv fem.

Hjälper mig med kläder på, duscha, örhängen i, byxor upp och ner när jag går på toa, gör och ger mat, bläddrar svåra sidor i tidningen, klär på ytterkläder, bär plånboken, låser dörren, dammsuger, tvättar.

Lyssnar noga på mina mumliga önskningar.


Nästan alla konsonanter är svåra att säga utan de rätta musklerna i tunga och läppar. Dessutom hindras talet av någon slags torrhosta som jag inte vet vad den kommer sig av. Försöker behandla den genom att inandas förångat saltvatten mha en apparat jag fått låna. Hjälper lite ibland.

De här hemma har blivit väldigt bra på att förstå vad jag säger men för folk jag aldrig träffat förut är det svårt.


På torsdag ska jag träffa min diskussionsklubb.

Hahaa.

Jag har en syntetisk "Emma" på min dator, som jag kan få att säga vad jag vill, men om hon duger till en riktig diskussion vet jag inte...

Det fria talet saknar jag.

Allt annat fysiskt kan man leva ganska gott utan,  

eller ersätta med tekniska hjälpmedel.

#1 - - Jenny Tistell:

Jag tror inte att jag kommer hinna se det där programmet. Det blir inte mycket teve nu för tiden. Jag försöker hinna med "hjälp" som går på fredagar, men det är knappt det går. Somnar som en klubbad säl för det mesta innan jag fått huvudet på kudden. Min dotter sa att Tinas tal var så annorlunda nu. Hon funderade en stund för sig själv så sa hon, att det är lite konstigt det där för trots att talet är så annorlunda så är det ju samma gamla Tina ändå. Och så är det ju. Både för henne och för mig och säkert för fler. Hon var mycket imponerad av den åktur hon fick i din fina permobil.

Den där "Emma" kanske är en hejare på debatter...vem vet...:)

Kram J

#2 - - Marianne:

Jag saknar dig! Ditt fria tal och dina fria tankar! Skönt att ändå få läsa dem!

Grått ute idag. Jag är glad för att idag har vi filmat boktips som ska ska lägga ut påvår hemsida. Har drömt om det ett tag och nu har det blivit verklighet.

Bra text du skrev i Nerikes Allehanda!