Årets julbön

Arbetsterapeut var här.

Blev varse att jag ligger stilla och sover hela natten.

Tryckavlastande madrass?

Joo, jag har en tempur... .

Men liggsår vet ni, assistenter,

håll utkik efter rodnader på morgonen,

jaa, det ska vi göra, men,

neej, har vi inte sett något av...


Men kom igen nu, liggsår!

Det har jag inte tänkt att tänka på förrän jag är åttio.

Typ


Några nätter senare vaknar jag och har som vanligt lite ont i armbågen.

Den inre knölen på armbågen som hela armen vilar på när jag ligger på rygg med handen på magen.

Det liksom bränner och svider i den sen ett tag tillbaka.  

För att den ligger stilla...


LIGGSÅR!


Det slår mig.

Jag fattar.

Liggsår är något som faktiskt kan ha med mig att göra.


Min lilla onda knöl på armbågen.


Men tänk då att ligga stilla 24 timmar om dygnet.

Mångfaldiga min lilla armbågsknöls smärta till att omfatta skulderblad, höfter, hälar, kanske huvud och hur man än vänds så ligger man på något svinont.


Årets julbön fyrar jag av redan före första advent

till alla med liggsår:


Gud bevare inte ett enda liggsår

men gärna alla de som vänder och vrider och vårdar de liggsår vi har.


Låtom oss uppfinna ännu fler madrasser, kuddar, puffar, muffar

och även piller och livgivande safter till alla som har ONT!

Giv oss dessutom några mirakel.

Amen

#1 - - Kattis:

Tack för kloka tankar, du kan uttrycka dig så underbart, men det är också smärtsamt att läsa.......mirakel ja det önskar jag dig.

kram på dig.





#2 - - Franck:

Absolut! Liggsår kan inte anbefallas någonsin och du får mig inse att den där vetekudden jag fått kanske kan ha med mig att göra, i en annan situation. Fina vetekudden! Må du och alla andra i din situation omsvärmas av medmänniskor som varsamt flyttar er! Och jag hoppas också på Vändningen!



Franck

#3 - - eva:

Hej Harpasione!



Och tack för nästan dagliga tillskott av sälta!

Jag har tillåtit mig att citera dig i en annan blogg, http://www.bokcirklar.se/blog/ där din text om Linda Olssons bok nu finns under Läsdagböcker. Hoppas du samtycker (lite sent...).

Jag föreslår där en Vägra pekoral andlighet-klubb som en parallell till den vägra deckare-klubb som finns. Du får gärna vara hedersmedlem!

#4 - - Gertrud:

Hej, jag satt och googlade "Turkudden", radiopjäsen om den nazistiska småbarnsmamman, för att hitta reaktioner (jag är en av upphovskvinnorna till denna föreställning) och hittade din blogg. Jag fastnade direkt. Jag har aldrig förr brytt mig om att läsa någons blogg, din kommer jag att fortsätta läsa. Du skriver fantastiskt.

Nu måste jag läsa mer av vad du skrivit!

Många hälsningar fr Gertrud