Att se framåt

Äkta dokumentet fick jag av min lågstadiefröken på en klassträff många år senare.

Det där med "Om jag var pojke... " var inget jag hittat på själv utan ingick nog i uppgiften.


Del två rafsade jag ner av inre tvång hemma vid skrivbordet när jag var sådär 13 år.

Jag kände nog att jag behövde ha det på pränt så jag inte skulle glömma bort hur gången var och alla viktiga aspekter på hur barnen skulle behandlas.


Jag chattade nyligen med en ung släkting om vad hon skulle bli när hon blir stor.

Vad tror du jag passar som? frågade hon.

Du ska inte tänka så! sa jag.

Du ska tänka på vad du vill ändra på eller förbättra eller uträtta.


Det frågade aldrig syo-konsulenten?


Jag blev inte snickare.

Jag startade inget barnhem i ett fattigt hörn av världen.


Men vad gör det?


Planerna ändras.


Jag har planer nu också.

För november och december.

För nästa sommar.

För 2010 då jag är väldigt nyfiken på hur det går i riksdagsvalet.

Sommaren 2010 går dessutom jättestor orienteringstävling av stapeln här utanför mitt fönster.

Då ska jag erbjuda logi åt min bästa kusin med familj.

Det ska bli kul.


Bästa kusinen och jag gjorde en uppdelning en gång.

Hon åtog sig att stoppa ökenspridningen och jag skulle ta hand om alfabetiseringen av världen.


Hon åkte till Etiopien och undervisade om marklära och trädplantering.

Jag har alfabetiserat bland vuxna invandrare på mitt lärcentrum.

#1 - - jenny:

inget barnhem i ett fattigt hörn, nä så blev det ju inte. Men å andra sidan har du ju ett hörn i kollektivhuset som alltid tycks vara fullt med barn. Ni är sånna barnmagneter du och din man.

#2 - - cruella:

2010 ska jag vinka när jag springer förbi utanför ditt fönster!



O-Ringen är värsta festivalen:-)



Orienterar du?

#3 - - harpasione själv:

Nej, jag försöker hitta rätt till vardags men har fullt upp med det. Bär på risiga gener när det gäller lokalsinne. Man kanske hade behövt ett och annat O-ringen...

#4 - - Susanne Rosendahl:

Appropå planer...

Vill du lyssna på Vibafemba på söndag?

Jag har skickat mail till dig om det

Kram Sussi

#5 - - Margareta/Gunilla:

Jag har hälsningar från San Antonio i Texas till Dig. Talade länge med Margareta, hon fyllde år igår. Läst upp från Din blogg etc. Hon berättade att pappa Sven ringt och gratulerat, vad vet jag, men i varje fall ville hon att jag skulle berätta hur glad hon var att kontakten fungerade så bra. Att jag sänder utdrag ur Din blogg, eller ringer och läser, att jag träffat Din pappa och att vi fick så fin kontakt. Jag har ju känt Margareta i över 40 år och Sven ännu längre. Vi kan våran Margareta och är så glad för att hon nu är verkligt starkt (79 fyllde hon)och på G. Hon gladdes väldigt åt Obama. Jag satt på bussen här i Stockholm för ett par veckor sedan när en pojke i 7-8 års åldern pekade på mammas tidning och stavade O B A M A och stolt kunde uttala det. Efter en stund kom frågan - Mamma när vi ska gå och rösta ska Mormor med då?. Det gäller att få ihop världspolitiken.

Hälsningar från Margareta/Gunilla