Radioteatern ger...

Ny föreställning startar med det första avsnittet på fredag klockan sju.


Fredag klockan sju!  


Jag känner ingen som sätter sig och lyssnar på Radioteatern en fredagskväll.

Det är film, mys, gräl, tacos, Doobidoo eller ingenting eller vad som helst,

utom Radioteatern.  

Jag känner ingen som lyssnar på Radioteatern över huvud taget.

Tror jag?


Jag har i hela mitt liv stängt av med en rysning när jag hört "Radioteatern ger... ".

Hånfullt härmat de långa konstpauserna och obegripliga replikerna.


Men man ska alltid ändra sig.

Jag vill göra nytt.

Jag tror att det är nyttigt att göra nytt.

Som fibrer och vitaminer.

Och roligt.


Jag ska börja lyssna på Radioteatern.

Jag lovar.

#1 - - Mari:

Det händer att jag lyssnar, men jag tror aldrig jag lyckats höra alla avsnitt av en föreställning.

I kväll är jag ensam hemma och har planerat att stryka framför teven en stund. Ska jag välja Doobidoo eller K-special om Jan Troell? Helt allvarligt tycker jag att det är ett svårt val... Men det är väl ett dagens i-landsproblem, som sonen brukar uttrycka det.

#2 - - Jenny Tistell:

Alltså ärligt talat Tina...Doobidoo!!??!! HAllå! Det går väl inte? Det är typ vårat skämt här hemma, "ska vi se på doobidoo?" Möjligtvis ser jag nån repris när jag sitter och ammar och inte når fjärrkontrollen för att byta kanal.

#3 - - Irving:

Att göra nytt är jättenyttigt. Jag läste någonstans att man kan "öva upp" sin kreativitet och sin tankeverksamhet genom att till exempel lyssna på en ny radiokanal varje dag. Bara det att göra något annorlunda får hjärnan att sätta igång och säga hallå, sådär brukar det inte vara. Det här vanliga skvalet som är varje dag försoffar. Och det är ju rätt skönt det med ibland, men alla strävar väl efter nån typ av utveckling...

Jag känner mig som jag gått bakåt i utveckling idag. Eller så har det bara inte varit min dag. Först fällde sambon mig pladask på köksgolvet. Mina ullfrottéstrumpor var så hala och jag lutade mig lite för mycket bakåt och trodde han höll i ordentligt. Det gjorde han inte och jag for i golvet med en smäll. Sedan, två plåtar kakor senare närmare bestämt, var jag fredagstrött och lyckades smälla pannan rätt i hörnet på en skåpdörr i köket. Det nästan blixtrade till och sedan fick jag en bula och det rann blod från såret. Sån har min dag varit.

Nu måste jag i säng, jag ska jobba inorgon. Hoppas du sover gott.

KRAM

#4 - - AnnaMaria:

Länge sen jag skrev. Har varit fullt upp och datorn har fått stå tillbaka. Men nu så. Tänker på dig. Går förbi er bakgård ganska ofta, ibland sitter du där och jag undrar om jag ska flika in och säga hej, ge en klapp på kinden. Modet sviker, vet inte riktigt om du skulle uppskatta det.



Om radioteater vill jag bara säga att när jag va liten så åkte mor och far ofta ut på långa bilfärder med oss barn i baksätet. Vi bara åkte mot okänt mål, ibland inget mål alls. Ofta hade vi fikakorg, ibland fick vi gå på kondis, som man sa då. Under bilfärden vet jag att vi ofta lyssnade på radion. En sommar jag minns spelades "Tordyveln flyger i skymningen". Pappa fick inte byta kanal, inte gasa för högt, ingen fläkt på som lät, absolut inte stanna bilen. Det va spänning av hägsta klass. Men också första och enda gången jag lyssnat på radioteater!



Kram

#5 - - Jenny Tistell:

Som ett litet tillägg till ovanstående : Jag brukar se dig sitta där...eller snarare ligga där...i solen i din permobil, med sånna där mysiga fluffiga tofflor på fötterna, och hörlurar i öronen. JAg smyger förbi. Det ser så skönt och fridfullt ut. Insåg när jag smög, att om du var lättstörd så hade de 6 ungarna jag hämtade innans om skrek och sprang förbi, nog redan stört dig. :) Men snart ska jag komma och störa med lite fikabröd. Då får grannen ovan kroka på tycker jag.

#6 - - Maria:

"Tordyveln flyger i skymmningen" var det första jag tänkte på när du skrev om radioteater,även jag njöt av den och senare en föjetång om en enhörning,ja flera sommarradioteatrar. Brustet var väl inte så högt då, utan sommarlovsmorgon eller disneychannel.

Nu skall jag göra något nytt för mig, titta på begangnade kläder på nätet.

#7 - - Ylva L:

De måste ha lyckats! Även jag hörde "Tordyveln.." fast inte alla avsnitt. Men det kanske är radioteaterns bästa - en spännande historia för barn?



I somras gjorde jag förresten en STOR upptäckt. SVT har gett ut klassikerna: Kråkguldet, Huset Silvercronas gåta och Kullamannen på DVD. Vi startade med Huset Silvercronas gåta för jag minns den som minst läskig. Jag mindes nog rätt. Den var så lite läskig att barnen inte ville se någon mer. Framförallt var den lite för mycket historialektion för dem. Tiderna ändras, minns inte att jag störde mig på det när jag var liten.



Vårt nya idag var att vi provade en ny klättervägg: dottern och jag besökte Gävle klätterklubb som bor bredvid Högskolan. Det var roligt, hon är som en Lockespindel över väggen, tunn och spretig och vips uppe. Får se om det blir mer klättring framöver.

#8 - - Franck:

Även vi gjorde upptäckten på Svt - fast jag minns inte Silvecrona, måste ha legat i karantän det året?, men däremot Kullamannen! Och när vi såg om, med barnen igen, Kråkguldet, då mös vi tre kvällar i rad (delade upp det). Barnen nynnade ledmotivet och vi fick faktiskt en jättefin filmupplevelse tillsammans (och jag fick en nostalgitripp). Och Tordyveln hörde vi en repris av, var det tre somrar sen? Sommarlovsteatern har sedan dess inte alls svarat upp till förväntningarna (utom nästan en historia om gravsilver på Gotland som några vill tjyva).



Men radioteatern ger..DONG. Kanske skulle jag uppskatta det nu när jag köpt en mp3spelare (barnen lär mig hur). Då kan jag faktiskt smyglyssna. Men jag har svårt att ändra mig, avundas dig där. Kill your Darlings, säger en sån där pop-fras i (mitt) skrå, men jag trivs med det gamla, ofta. Hur är man skapt?



Mitt i degen, helt felsynkad på söndagskvällen (men jag skyller allt på en ny granne som frestat med surdegsbrödsbak) / Franck

#9 - - Zorro:

Tordyveln, Enhörningens hemlighet, Den långa flykten och Hjältar och monster på himlavalvet är de sommarlovsföljetänger som jag minns. Skulle också vilja vilja lyssna på radioteatern mer, nu blir det några minuter i bilen då och då...

Hemma prioriterar jag bok i soffan eller blogg plus Jack Johnson på MySpace. Min senaste musikfavorit som dök upp som musikmakare till filmen om Nicke nyfiken. Det är inte ofta man verkligen uppskattar att lyssna till barnens filmer :)