Spegel, spegel...

Jag ser korkad ut.

Jag gapar hela tiden.

Det ser inte smart ut.

Fast jag är smart.

Smart är liksom det jag är.


Inte snygg eller vacker.

Inte snäll.

Det har jag för länge sedan förlikat mig med.


Men smart vill jag fortsätta med.

Kan man binda upp käften på något sätt?  


Något pucko beskrev als som sjukdomen som gör en till fånge i sin egen kropp.

Vem är inte fånge i sin kropp?


Viktminskning är inte bra för sjukdomsutvecklingen.

Jag öser på med smör och grädde.

Det sätter sig på magen.

(Ja, hade jag inte fått det här hade jag blivit hjärtpatient.)

Man kan säga att jag byter muskelmassa mot bukfett.

Det kommer att sluta med att jag ser ut som en lockespindel.


En osmart lockespindel.

#1 - - Mari:

Ingenting är vad det synes vara...

#2 - - Anonym:

Hahahaha! Kunde verkligen inte sagt det bättre! Men du slog ditt smarta huvud på spiken. Kram!

#3 - - Mattias S:

Men rolig.

#4 - - Franck:

"men hjärtats tysta saga, ej någon tid förstör" sjöngs det i kapell en gång (hämtat ur Elin Wägner Tusen år i Småland).



Är det inte ett formidabelt felslut att kalla din metaforiska Lockespindel för osmart (så där plötsligt)! Lockespindlar heter förresten Zimmerman i tyska kretsar (iallafall i Schweiz), för att den finns i alla rum förstås.



K, 4 år, kan (oavsett hon tror vi ser eller inte) stoppa tre fingrar (i bredd!) i bregottet och snabbt trycka i sig (hälften halkar, i slutet på måltider när värmen gjort sitt, ner på hennes tröjor och klänningar) - hon vet vad det handlar om. Du är i gott sällskap! (Jag, å andra sidan, behöver inte den mängden, jag är redan en 'Zimmerman'! Men jag tänker på Bob Dylan (Robert Zimmerman) varje gång och blir lite glad av det.



Det är inte fel att finnas i varje stuga!

#5 - - O:

Vi som följer din blogg vet i alla fall att du är väldigt smart. Att kroppen förändras är väl inte mycket att göra åt. Att magen blir rund beror nog mest på att allt invärtes trycks ihop eftersom du sitter så mycket. Fortsätt att ha det så bra som möjligt! Bry dig inte om speglar utan känn dig precis så vacker som du alltid gjort. Såg förresten i en tidning att det är väldigt modernt med stora fina fingersmycken. Men det visste du väl redan!

"Binda upp käften??" Tänker mig en stor hatt (en bahytt??) kanske med stort band runt kullen och att knyta under hakan, men jag vet inte om det skulle fungera. Som en stilig dam från "Borta med vinden" eller någon annan gammal klassiker. I mina tankar blir det en underbar syn att se dig susa fram.

#6 - - ewa:

Säger som O att vi som läser dig blogg VET att du är smart och intellektuell och ROLIG! Men oxå så ärlig att man inte vet hur man ska säga. Jag menar att vad kan jag säga? Önskar att jag kunde skriva en tuff dikt till dig, en sån där som passar bara dig, som har fingersmycken som få, en mun som gapar, ett språk och ordföråd som är så j-a vasst! Och som bjuder in oss till dig och din verklighet.

Tror inte att du är en sån person som kramar främmande kvinnor men

Kram från mig!

#7 - - Maria Gustafsson:

Hej

du får också andra att känna sig smarta och vässa sig, tänker på här på jobbet när du sa nåt och helt plötsligt blev situationen annorlunda, vi tänkte och sa smarta saker allihop:) Min egen tankevärld vidgas genom dina smarta inlägg och berättelser, både här på jobbet och nu genom bloggen. vi hörs igen kram maria



#8 - - ylva:

Min starkaste bild av dig kommer nog alltid att vara påklädd femton lager kläder från återbruksrummet. Då såg du både snygg och smart ut. Och när du virvlade runt på aerobicsgolvet. Då såg du snygg men kanske inte så smart ut (även om man behöver vara smart för att klara dessa övningar, jag har gett upp för länge sen). Snäll är för övrigt ett missbedömt ord. En som är ömsint nedåt men kan sjuta raketer uppåt när det behövs kan mycket väl vara snäll. Snäll betyder inte mjäkig eller platt. Jag tror att du är snäll.

#9 - - Anonym:

Min starkaste bild av dig kommer nog alltid att vara påklädd femton lager kläder från återbruksrummet. Då såg du både snygg och smart ut. Och när du virvlade runt på aerobicsgolvet. Då såg du snygg men kanske inte så smart ut (även om man behöver vara smart för att klara dessa övningar, jag har gett upp för länge sen). Snäll är för övrigt ett missbedömt ord. En som är ömsint nedåt men kan sjuta raketer uppåt när det behövs kan mycket väl vara snäll. Snäll betyder inte mjäkig eller platt. Jag tror att du är snäll.

#10 - - Jenny:

jag vill nog instämma med Ylva där lite, återbruksrumsklader och mkt smart!! Min dotter säger i bland att "Tina hon är smart hon" :)Man kan väl förresten ha ett sånt där nackstöd som liksom trycker på käken så att den stängs? Fast tror du att det skulle få dig att se smartare ut? :)