Att hålla ihop

Jag har min smärta som i en liten ask.

Locket stängt.


Jag tror jag kanske sitter på den

i permobilen.


Jag vet vad jag har i min ask.


Då och då har jag kunnat slänga ut något

som torkat och förbleknat.

Då och då kommer det något nytt.


Ibland gläntar jag på locket

och tårarna strömmar.


Ett lock över sin värsta smärta har väl de flesta?


Men jag har mött en man en gång

som jag tror hade hela sin smärta

utsläppt i hela kroppen.


Han kom till mitt jobb.


Mitt jobb är en underbar plats

dit alla vuxna som vill lära sig något kan komma och fråga.


Mannen behövde lära sig två ord på engelska

för han skulle skriva ett brev till en fond

som skulle kunna ge honom viss ekonomisk kompensation för hans lidande.


Han hade suttit i koncentrationsläger.

Han darrade i hela kroppen.

Han hade varit fosterbarn i Sverige efter kriget.

Han började gråta strax efter att han sagt hej.

Han hade blivit mobbad i skolan.


Ännu mer hann han berätta på en liten stund.


Jag hjälpte honom med de engelska orden

och önskade honom lycka till med brevet.


Jag har tänkt på honom många gånger.


Jag har undrat varför inte alla som suttit i koncentrationsläger är som han?

Jag tänkte att det borde de vara.


Hur kan det finnas sansade läkare och folk som åker runt i skolorna och berättar,

fast de suttit i koncentrationsläger?

Hur kan folk med allvarliga muskelsjukdomar sitta och fnissa i sina permobiler?


För att de har en liten ask.


Jag har önskat att jag hade lagt mannen i besökssoffan,

klappat hans kind,

bett honom blunda.


Att jag kunnat sopa ihop all hans smärta,

som man sopar smulorna av köksbordet,

baka ihop den till en boll,

lägga i en plastpåse och knyta igen hårt.


Sist en liten ask.


När han öppnar ögonen och sätter sig upp är han avslappnad

och tar asken i famnen.

Tårarna får torka.


När han vill kan han öppna asken,

lyfta påsen med nypan

och betrakta sin smärta genom plasten.

#1 - - Ulla:

Tor att det kan vara bra med en liten ask... Tror dock att asken inte ska fyllas med "smärta" för tidigt... inte så bra att tvinga bort smärtan, den måste bearbetas...ältas först. Jag tror på försoning och att få en förståelse för sin smärta. Tror på många tårar också...blir lättare att hitta glädjen igen om tårarna har fått sin plats...Tror jag alltså. Även viktigt med de små ljusglimtarna som finns att fånga lite överallt (som du lyckas göra hela tiden). En positiv livssyn tror jag gör att asken inte behöver vara/bli så stor.

#2 - - ewa:

Kära Harposine!

Dina ord får mig att känna skärande smärta o stor glädje. Känner mig oxå ödmjuk som inför dig som så naket delar med dig av din livssituation. Jag har läst din blogg under lång tid men inte vågat kommentera. Men jag hoppas o tror att du vet att du har många varma tankar från oss anonyma ute i cyberrymden. Tack kära du!

/ewa

#3 - - Gise:

Jag har också en liten ask

öppnar ibland och sörjer mitt liv



Nej, inte ÖVER mitt liv, bara mitt liv

(Jaha?..för sånt finns inga terapeuter)



Håller dig i handen!

Gise

#4 - - O:

Ibland måste man få släppa ut sin sorg och smärta så att trycket inifrån inte blir för stort. Men så gäller det att ta nya tag och försöka hitta ljuspunkterna i tillvaron. Ta vara på det som är positivt och ger ny energi. Man kan inte vara ledsen jämnt, men ibland måste man få skrika ut och vara ledsen. Du är så bra på att ge bilder av känslor. Stor kram!

#5 - - Gise:

Ännu en kommentar: någonstans läste jag att de som klarade sig i koncentrationslägren hade förmågan att ta bara ett ögonblick, en dag i taget... Gise

#6 - - Tindra:

Jag hoppas att du fortsätter med att uppdatera din sida - den har verkligen potential :)!