Jämlikt?

När jag gick på mellanstadiet fanns sexualkunskapen på sidan 123 i oä-boken.

Där stod det hur barn blir till och om mens

och

om nattlig pollution!


Nu när barnaskarorna börjar anträda tonåren

kommer de väl inlästa kunskaperna till användning.


Trodde jag.


Mens och göra barn har jag skaffat egen erfarenhet av.


Men nattlig pollution?!


Mannen hade med råge passerat den högtidliga händelsen när jag träffade honom

så vi har aldrig kommit att tala om saken. 


Den uppfattning som spreds på sidan 123 var

att liksom flickan får sin mens och blir en kvinna

så ska pojken vakna en morgon med en klibbig pöl i sin säng.


Har han sin oä i färskt minne går han till sin far och säger:

- Pappa, jag tror jag har fått min första nattliga pollution.


Tillsammans går de högtidliga och hämtar ett rent lakan

och så har pojken blivit man.


Hörde ett gäng vuxna sitta och babbla i radion

och plötsligt säga:


- Ja, tjejer får ju sin mens som ett tecken på att de blir stora,

men det finns inget motsvarande för killar riktigt?

- Nä, det gör det ju inte,

instämde alla de andra!


Men, va?!

Har ni aldrig hört talas om nattlig pollution!?


Det var då jag började ana oråd.


Varför har jag aldrig,

vare sig före eller efter sidan 123 i oä-boken

år 1975,

hört någon,

i något sammanhang,

nämna nattlig pollution?


Sökning på google ger visserligen ett fåtal träffar,

men ingen har något att göra med pojkar som blir män.


Någon har hittat på på det!

För att det skulle vara jämlikt.


Och så råkade jag gå i skolan just när den upplagan köpts in.

#1 - - cruella:

Den nattliga pollutionen föll väl ur modet när man insåg att den inte kunde utnyttjas för konsumtion. Som mensskydd kan. Jag har en dotter på elva, gissa om vi/hon är högvilt för diverse bindefabrikanter som under en täckmantel av välmenande fakta vill kränga på oss glättade bindor i prima syntet och "tjejiga" färger. Jag ska börja virka!

#2 - - Jenny:

Jag har nog aldrig hört talas om det. Jag hade en lärare som pratade om hur tjejer gör sig till varje ägglossning för att få en kille på kroken, Jag gillade aldrig den synen. Som tur var fick jag byta lärare och hade en sexualundervisning som var värd namnet. HAn hade värderingsövningar och vi diskuterade homosexualitet, ensamhet, kåthet, onani (bland såväl tjejer och killar) oro, mm mm mm. Han var lysande helt enkelt. Dessvärre helt unik i sitt slag då. De andra grupperna med andra lärare fick sedvanlig undervisning och tjejer som har ägglossning och beter sig underligt för att få en kille....

#3 - - Anette:

Åh vad det är härligt när man läser något som får ens inre att bubbla och skrattet bara vill ut. Du skriver på ett sånt målande och beskrivande sätt - och här sitter jag nu och småler med en mage som bara vill explodera ut genom min mun i ett gapflapp:)

Ja, nattlig pollution har jag inget minne av att jag nånsin hört talas om - det var något nytt för mig. Fortsätt skriva så fantastiskt - tack och kram från Anette, Sala

#4 - - ylval2:

Ni lyckliga. Nattlig pollution kan i viss mån väcka trevliga fantasier. Jämfört med vad vi fick göra. Nämligen titta på storbilder på gonorrepenisar. Jag avgav genast kyskhetslöfte. Fast jag bröt det sedemera.

#5 - - ylval2:

Förresten. Jag vill kommentera en annan sak appropå barnalstring och sånt. Hörde en kvinna på radion, Marie Söderkvist tror jag hon hette och hon kom från någon Thinktank som jag glömt namnet på (ack på den tiden mamma och pappa hade jobb som gick att förklara...) jämföra lågkonjunkturen med barnafödande. Man glömmer snabbt hur skitjobbigt det var efteråt, dvs skaffar raskt en ny unge eller börjar slösa direkt konjunkturen vänder. Denna metafor var hon mäkta stolt över och upprepade den flera gånger. Jag blev både störd och irriterad. För det första att hon gör det till en sanning att barnfödande per se är skitjobbigt (och hemskt och vidrigt och allt vad hon sa). Det är väl individuellt. Jag tyckte det var häftigt att föda barn. Enda gångerna i mitt liv när jag har känt mig riktigt hel (själsligt alltså, inte direkt kroppsligt). För det andra är lågkonjunktur och barnafödande två icke jämförbara storheter. Tänk att det blev två ungar ändå trots de där gonorrepenisbilderna.

#6 - - Zorro:

Måste genast sluta VABba och åka till skolan för att se om våra biologiböcker berättar om den nattliga pollutionen som för mig känns som en vedertagen sanning som jag aldrig har ifrågasatt. Ska fråga maken om jag törs :)

Häromveckan var det en informatör i GP som fick frågan om när pojkar blir könsmogna. Och mycket riktigt; när de fått pollution.

#7 - - harpasione själv:

Informatören säkerligen född runt mitten av 60-talet...

#8 - - Mattias Sigurdsson:

"Rätt mycket skall varda krossat

som vida har blänkt" som Ferlin uttryckte saken.

Alla gamla sanningar dras i gruset för eller senare. Inte ens den nattliga pollutionen - som jag trodde att alla andra råkat ut för - gick alltså att lita på. "What the bleep do we know?" heter visst en film om den saken. Inte precis om nattlig pollution, men om all kunskaps relativitet. Bra kunskapsteoretisk grundsten: att ingen kunskap är säker. Inte ens den för många så bergfasta övertygelsen att allt går åt helvete, till exempel. Och definitivt inte att barn måste födas i smärta, för att anknyta till tidigare inlägg.