Den trettonde dagen

Tänk om jag kunde få besök av tre vise män på trettondagen.


Martin Lönnebo?  

Min pappa och min storebror?  

Eller kanske Harry Schein,

om jag fick önska helt fritt.


Fast då blir det ju fyra.

En får vara vikarie.

Ifall någon måste VABa eller får vinterkräksjuka.


Vi kunde prata om vad en vitamin egentligen är?

Varför heter de olika boksäver?

Mänskligheten har upptäckt massor av saker som det finns många olika av, som inte fått bokstäver?

Fotbollsklubbarna har A-lag och B-lag.

Men en A-vitamin är ju inte på något sätt mer vältränad och har bättre speluppfattning än en B-vitamin?


Med vise män ska jag också tala om kamp.


Att kämpa och vara stark.


Angående människor som drabbas av hemskheter, förluster, sjukdomar och lidande använder man ofta de orden om de som på något sätt överlever, klarar sig bra eller trotsar dåliga odds.


Det låter anspänning, kraft och muskler.


Kanske för att det är just muskler jag snart inga har

som jag känner mig främmande för de där begreppen?


Kan man inte lika gärna säga att det handlar om att

slappna av,

ta emot,

tänka om och nytt,

anpassa sig?


Jag vet att styrka kan omtalas som en inre, icke-fysisk egenskap,

men vad är det?

Hur mäter man den?

När manifesteras den?


Om man kommer ut från år i Birkenau, Robben Island eller för den delen Tillbergaanstalten eller Hinseberg, som en försonad människa som kan fortsätta leva och älska,

är man stark då?

Eller har man en gåva?


Om man överlever en allvarlig sjukdom,

är man stark då?

Eller har man tur som en tok?


Vise män,

tänk på saken.


På den trettonde dagen vill jag ha ett svar.

Hellre än myrra och rökelse,

men ta gärna med lite guld om inte den lille fick allt.

#1 - - eva:

Det jag tänker på när jag läser dina lite vandrande tankar i dag är spindelväven - det lär visst vara så att spindelns trådar är starkare än någon av människor framställd kabel. Och om man kan imitera spindelns tråd så är det fantastiskt framsteg.

Den är stark, tror jag, på det sätt du tänker på, den håller, den ger efter, den är mjuk och smidig och den anpassar sig hela tiden. Den både griper och bär! Så om vi kan vara som spindelväven så är vi starkare - och dessutom vackrare - än det mesta!



Att ha tur: vid receptionen till vår psykiatriska mottagning står det: Tag en nummerlapp och invänta din tur.

Inte illa.





#2 - - Gise:

Slappna av, ta emot, tänka om och nytt, anpassa sig - det är precis så jag tänkt men inte kunnat formulera. Tack för de orden. Om jag inte överlever en allvarlig sjukdom är jag ganska normal, brukar jag tänka. Allt annat är mirakel. Gåvor. Hälsar Gise med spridd cancer.



#3 - - Jenny:

du har ju tre vise män där hemma som tur är :) Jag vet egentligen inte vad det betyder att vara stark. Men jag läste Märta Tikkanen en gång som skrev:

"Du måste vara stark, händer det att människor säger till mig. Och jag tänker på allt som hänt

-kanske jag är stark. ja det är väl så, jag är väl stark jag. Starka människor böjs inte, de bryts och brister"



jag gillar det på nåt sätt, för det stämmer i alla fall i mina öron. Om man uppfattas som en stark person så glömms det liksom bort att saker och ting kan vara precis lika smärtsamt och lika illa ändå. bara för att man tar sig förbi jobbiga kapitel i livet så passerar man inte obemärkt det är bara inte synliga märken. Vet inte om det låter vettigt alls i dina öron eller om det ens tangerar vad du tänkte på...men...



Om du inte har läst Märta Tikkanens "århundradets kärlekssaga" så rekomenderar jag det varmt!!

#4 - - Anonym:

P.s Förresten gjorde de reklam för din blogg i en annan blogg i veckorevyn. !!!

#5 - - Jenny:

p.s de gjorde reklam för din blogg i en annan blogg i veckorevyn!! tjoho vad roligt!!

#6 - - Carina K:

Kloka människa. Styrka är väl också, att som du, kunna ge vidare sina erfarenheter till andra, på ett sätt som berikar deras liv. Tack.

#7 - - O:

Hej! Har också funderat på det där med A,B,C. Varför är A bättre än B och C ? Förr fanns betyg där A var bästa betyg. Och C var sämsta, så dåligt att det var förskräckligt. A-människor, A-mammor har jag hört talas om, de är ju bäst. Men att tillhöra A-laget, de som sitter i parken eller Centrum? Udda människor som av olika orsaker inte är som "vi vanliga". "A-lagare", då är det ett negativt omdöme. Finns det B-lag och C-lag i gruppen av människor som lever utanför samhällets normer. Och i så fall, hur är rangordningen då?

Tänka om. Tänka nytt. Anpassa. Det är sådant vi alla behöver träna. Du är så bra på att sätta ord på tankar och känslor.

Om de vise männen dyker upp så hoppas jag att det blir trevligt. (Jag tror att Jonas Gardell och Mark Levengood skulle kunna duga!) De har nog inte svar på alla dina funderingar, men det kan ju bli intressant. Ha det bra!