Hos sväljdoktorn

Man sticker bara ner en filmkamera genom ena näsborren,

och filmar när man sväljer grönfärgad aprikoskräm i olika konsistenser.


Du kan se en grön pöl på bilden.

Den betyder att jag behöver svälja en gång till.


I den nedre triangeln ska det inte vara grönt.

Där ska bara luft in och ut.

Det lilla hålet är luftstrupen.


Grönt där betyder hosta.


Jag fick ganska bra betyg på både svälja och hosta rent.


Betyder fortsätta äta.

Små tuggor, långt in i munnen, väl mosat.


Sås.

Gott.


Och kom ihåg:

Mjölkprodukter är inte slembildande!


Socialstyrelsen har fel.

#1 - - wettexvärlden:

Det var ju för väl att du kan både äta och hosta!

Hoppas du får något gott med en smaskig sås till.

#2 - - ewa:

Du har snyggare näsborre än jag!

Kram

#3 - - jenny:

Jag kommenterar inte bilden. Men att mjölk inte är slembildande det visste jag redan. Det ingår i mitt jobb att ta död på matmyter. Just den myten är enkel att informera om. Svårare är att få folk att förstå att aspartam inte är farligt och att man får äta på kvällarna, man till och med SKA äta på kvällarna.

#4 - - Mattias:

Framförallt är det gott eller vad heter det nyttigt med fett. Grädde och grejer, mums.

#5 - - Zorro:

Men... jag känner alldeles tydligt att jag blir slemmig i mun/svalg av mjölk. Kan någon vara vänlig och bena ut uttrycket "slembildande"!