och ändå alldeles nyss

Längesen jag drack jäst hallonsaft

i mormors trädgård,

och fryst Kalle Anka -juice

på burk.


Längesen jag åt stekt torskrom, pölsa, frukostkorv, raketost, hasselbackspotatis, skogaholmslimpa, kalops och grå köttfärssås.


Längesen jag låg i våningssängen och betraktade Stig Lindbergs tyg Lustgården.


Gå i barndom.

Något för gamla och sjuka.

#1 - - Franck:

Bara genom att skriva om det, som du gör, visar du att du mognar som människa, du 'går inte i barndom'. Frukta det inte. Någon berättade för mig, då jag var ung vuxen fortfarande, att det är som att vara ett flervåningshus; du tar hissen ner, kanske längre ner med stigande ålder, i ditt hus och far upp igen. Så håller vi på. Det är blommans mognad, inte fröet.



För oss som fortfarande kan välja att 'gå ut' (fastän vi gör det i alltför liten grad när vi kan) är det förstås annorlunda, vi kan fortfarande stå där och tveka och välja mellan Aftonbladet eller Expressen och hålla på. Du tar hjälp med detta. Det är skillnad, men du går inte i barndom, enligt mig.



Varma hälsningar

#2 - - Mattias:

Så barndomen kommer till dig. Låter rikt. Tips: bläddra i den! Befinn dig där. Skilj ut.

#3 - - Mattias:

Raketost? Du är väl inte så gammal? Fanns raketost in på 70-talet fanns jag inte minns det?

#4 - - Mattias:

KalleAnka-juice förresten... Den var verkligen inget vidare.

#5 - - MB:

suck Den där juicen som man kunde skrapa med sked ur den frysta burken... Gott! =)

#6 - - Jenny:

Pölsa var oerhört längesen. Som barn älskade jag pölsa med potatis och rödbetor. i dag vette sjutton om jag skulle våga smaka...!! Grå köttfärssås...njae...det gillar jag nog inte. Jag älskar palt!! Pitepalt! Mmm, med massor av smör, extrasaltat smör och lingonsylt och så lite knaperstekt fläsk på sidan. Mums!

Våningssängar är så mysiga tycker jag!!

#7 - - ann:

Låg också i väningssäng men kunde inte betrakta Stig L's lustgården därifrån. Den hängde i vardagsrummet. Tyvärr har den sedan länge blivit alldeles blekt men mitt minne av den har inte bleknat. Jag såg den i fullfärg på en utställning på nationalmuseum förra året.

#8 - - Kusin ;):

Du glömde ju isterbanden med stuvad potatis, stuvad blomkål med falukorv eller stuvad vitkål...Åh! Och faster Ruts goda hembakta bröd med kaviarröran och släktens egen stolta maträtt...Janssons frestelse! ;) Jösses, nu blev jag ju hungrig!



By the way, såg ett program med en man vid namn Dean Kamen ni ikväll. Han hade gjort jättesmarta permobiler.

Kolla in: http://www.unitedspinal.org/publications/action/2006/12/15/i-ibot/



Kramar från Kusin ;)

#9 - - Gise:

Jag har precis spikat upp Stig Lindbergs "Lustgården" ovanför sängen.

Hade bara råd med en halv meter tyg men det räcker.

Jag blir så glad!

Kram från Gise

#10 - - Kulisen:

Jag hade helt glömt fryst kalle Anka juice och stekt torskrom...