Luden

Tid för vaxning och rakning.


Jag var fotbollsspelare.

Jag tyckte det var snyggt med håriga ben.

Håriga, med nedhasade strumpor och fotbollsskor.

Nöjd med mina.


Åren gick.

Världen förändrades.


Plötsligt satt jag på sandlådekanten på öppna förskolan,

någon av de första shortsdagarn,

och en annan mamma sa:


- Det är visst bara du och jag som inte gör det.


- Va?!?


- Rakar benen.


Mina förblindade ögon öppnades.

Från den dagen tog det ändå många håriga år innan jag vek för opinionstrycket och stod med egen hyvel och feminint raklödder i duschen.

Förra året var det premiär för vaxning.

Vilket lyft!

Står sig ett tag, kliar inte och blir inte stickigt.


Längre än till underbenen kommer dock varken hyvel eller vax.

Över min döda kropp.


Bikinilinje vägrar jag ens förstå vad det är,

även om det finns en liten historia som onekligen skänker ett visst ljus över begreppet:


Hon, som är en av mina läsare och förhoppningsvis förlåter att jag berättar hennes historia,

låg väl också lite i bakkant på trenderna vad gäller kroppsbehåring.

Hon hade inga badkläder utan fick låna av en kompis.

Ett par vita tunna högt skurna bikinibyxor.

Hon drog på dem,

sänkte blicken,

och såg liksom en sån där clownperuk,

ni vet med kal hjässa och krulligt hår på sidorna.


Jag skrattar varje gång jag tänker på det.


Men för min del gäller att anpassa bikinin till linjen istället för tvärtom.


Fortfarande är håriga fotbollsben snyggast,

på både kvinnor och män.


Bara för att inte andra ska tycka jag är osmaklig,

och för att barnen ska slippa skämmas,

rycker jag nästa helg vinterpälsen.

#1 - - Anette Fjärrstrand:

Tänk vad vi går på trender och tyckanden som andra pådyvlar oss... Rakning, av något som är till för att skydda och värma vår kropp... helgalet! Själv är jag urdålig på att komma ihåg att raka mig - det brukar oftast vara min äldsta dotter som "påminner" mig när hon tycker att det har gått för långt. Jag känner ingen press och tycker inte att jag är äcklig med hår på benen och under armarna och ja, NI vet var! Men ändock, så rakar jag mig när dottern påpekar det. Tänk om vi bara kunde få vara som vi är menade att vara - vilken stressfri tillvaro vi skulle leva i då!

#2 - - Jenny:

Hihi, kom på en gång när min yngste tittade på mig och sa:

-Mamma, du har mustach under armen! Ja, vad säger man....

#3 - - Anna:

Det där med bikinilinjen... jag vet inte...den fanns inte på Östra Gymnasiet i Umeå. Var den två- eller trehårig?Nån som vet?

#4 - - Elin:

Känner mig hedrad som får rycka din vinterpäls!

#5 - - Anonym:

En femårig gosse i bekantskapskretsen sa till sin far: När jag blir stor ska jag ha hår som du pappa! Jaså, sa den något konfunderade fadern, som nästan helt saknar huvudhår. Jaa, på naveln! sa sonen.

#6 - - Mattias Sigurdsson:

Bara du inte låter dem vaxa själen så... Men det verkar inte så troligt.

"På min själ växer inga gråa hår!" deklarerade förresten Majakovskij. Inte på din heller, Tina.

#7 - - Jenny:

Jag rakar mig inte, vaxar mig inte eller nåt annat. Jag tycker det gör ont, kliar och irriterar och är dessutom fult. Jag älskar mitt lilla fjun under armarna och känner mig så himla kvinnlig med det. Mina ben blir inte så håriga så det är inte ens värt att reflektera kring. JAg anpassar också bikinin efter linjen. Det är dock otroligt svårt att hitta en baddräkt som är anpassad. Det har hänt att jag fallit för trycket och tagit några strån som tittat ut från clownperuken. Men oftast inte. Det är ju bara hår! Varför skulle det inte få vara där, det är väl ingen fara. Jag tycker att det känns urkonstigt när jag ser kvinnor som rakat sig här och där. Som om den vuxna kvinnligheten försvann med stråna och som om man försökte efterlikan nåt mer "flickigt"

En gång, som tonåring rakade jag mig ofta. Särskilt benen. Vid ett tillfälle skalade jag hela smalbenet, ungefär som om jag hyvlade en ostskiva. Det blödde som faaan och gjorde så jävla ont. Aldrig mer! sa jag sen.

#8 - - MB:

Vilka roliga kommentarer det var att läsa denna gång!

Själva inlägget var klockrent som vanligt!

Sitter med mina orakade ben och önskade att jag vågade låta bli att vaxa dem... Fegis jag!

#9 - - Irving:

Rakat eller inte rakat. Skulle det handla om feghet? Vi tycker oftast att folk ska få tycka och tänka och handla som de själva tycker känns bäst. Men inte i detta? Om man rakar sig är det alltså fegt? För att man inte låtit bli? Om man tycker det känns skönt att vara rakad då? Jag gillar inte alls känslan av alla hårstrån på benen. Så jag tar bort dem. Nu tillhör jag väl dem som tycker det är rätt tråkigt att raka benen, så jag gör det så pass sällan att det hinner växa ut emellan. Dottern viftar runt med hyveln varje gång hon duschar. Sån blir jag aldrig. Men det känns rent och fräscht och mjukt när man har nyrakade ben- varför är det fegare än att ha håret kvar?

#10 - - liten:

men visst är det konstigt,femenint är mjukt ,slätt och inte ett hår på fel ställe.men är man femenistisk så blev det genast lite mera orakat både här och där.

#11 - - Franck:

Vi har väl ändå kommit dithän att var och en gör som den vill; i Frankrike var det otänkbart, och fortfarande annorlunda, om kvinnor INTE rakat benen och män såg lite orakade ut (rakat och skägg mer OK). Visst är det skönt att man måste prata med folk för att förstå vad de vill i världen (och inte luska ut det på håll via t ex 'feministiskt krull' i armhålan, 'marxistiskt skägg' runt munnen, 'anarkistiskt hår' (rakt upp) eller så. Blir inte världen mer spännande så och måste vi inte förhålla oss annorlunda till varandra då var och en har frihet att ha sina ståndpunkter?

#12 - - Mattias Sigurdsson:

"Femenint är mjukt ,slätt och inte ett hår på fel ställe" säger liten.

Vem sa det? Du råkar inte blanda samman feminint med infantilt nu, liten?

Att det finns ett feminint rollspel är sant (vilket är lika mycket mäns ansvar, genom att de spelar med) som går ut på att spela infantil (lite kroppsbehåring, outvecklad kropp osv) och inkapabel att klara sig själv (högklackat handlar om det t ex; det är en frivillig stympning som signalerar att man vill bli försörjd av en man, i gengäld erbjuds föregivet kravlöst sex). Men detta är som sagt var ett rollspel. Autentisk kvinnlighet är något helt annat.

#13 - - Anonym:

Irving, är du en tjej?

Jag har trott att du är en man?

#14 - - Very anonym:

Håller med Liten!

Och varför skulle man trivas bättre rakad, nått som är onaturligt för oss egentligen. Bara inlärt beteende och mediapåverkan!!

Hjärnans struktur är 100 000 år gammal, så inte tror jag den trivs med rakad kropp...

#15 - - Mattias Sigurdsson:

Verkar som att jag feltolkade Liten, trodde hon tyckte orakat var feminint.

#16 - - Mattias Sigurdsson:

Bah... negationerna hoppar ur led för mig. Att RAKAT var... verkar som att jag inte ska vara med mer i den här diskussionen.

#17 - - Anonym:

Tror vi att Irving är en tjej nu, bara för att hon/han rakar benen?! Vilken underbar diskussion det blev här!

#18 - - Zorro:

Det är lättare att strunta i att raka sig om håren inte är så många, långa och mörka...

Jag torkade benen efter en dusch, min yngste son tittade och sa: -"Mamma, varför har du hår i rumpan?" Ungefär där trodde jag att min rakningsgräns gick... hur många brukar raka sig mellan skinkorna? Man kanske sk bli en av de första?

#19 - - Zorro:

Intressant att notera hur många av ens kommentarer som kräver verifiering för att publiceras. Det verkar vara de inlägg som innehåller ord typ skinkor och rumpa.

Det är inte så många av mina som inte krävt verifiering. Är jag en potentiell sexdåre/pedofil/trakkasös?