Kittprat

 

Visst är mycket snack ett kitt som behövs för att hålla ihop oss.

Men ibland blir det ju så mycket kitt och så lite klara rutor att titta ut igenom.

Då blir jag trött.

 

Dessutom deltar man inte i kittsnack när man uttrycker sig långsamt med möda via datorn.

Jag säger inte ens Hej och Hejdå till mina assistenter när de kommer och går.

Det är några huvudrörelser jag kan spara till annat.

Ett höjt ögonbryn får duga som hej och en grymtning till avsked.

Jag tror de förstår.

 

Igår hostade jag litervis med slem med hjälp av min hostmaskin.

Och mina muskler!

Då blir jag trött, sladdrigare än vanligt i hela kroppen och får ont i magen.

Dessutom sover jag dåligt när jag hostar.

Och stör Mannens sömn förstås.

 

Jag ligger och tänker att jag är en flykting i en container på väg förbi en känslig passage där allas liv och död hänger på att vi är tysta.

Ändå kan jag inte låta bli att hosta.

 

Varför hittar jag så lite glad musik?

Det finns drivor av melankoliska unga med gitarr.

Och jag vill inte ha Robban Brobergs glädje. Inte nu.

Klezmer? Och hip hop förstås.

 

Underbart med alla haikus!

 

När jag blir ännu lite piggare ska jag skriva något om mammor och pappor.

#1 - - Mattias Sigurdsson:

De sista entusiasterna med Povel och Wenche har ju sagt! Där har du glädje för en god stund.



Youtuba annars på Juan Gabriel, en mexikan. "Vamos a Noa-Noa" t ex... "Vamos a bailar!"



Glädje!

#2 - - Mattias Sigurdsson:

Link kommer här:



http://www.youtube.com/watch?v=-vOD7PawjlU&feature=related



Juan Luis Guerra är stark och glad också:



http://www.youtube.com/watch?v=uJimpth-yNs



"Ojala que llueva café en el campo"; "Må det regna kaffe...!" Lite melankolisk, men nog är den väl mest glad?



#3 - - Otsi:



Norrlåtar: Ko över Sarek - det gladaste som finns! :-)

http://open.spotify.com/track/2H0XaMvT62moC87rfXbqay

#4 - - Francke:

Jaa, stort bifall till Otsi och Ko över Sarek! Och när man är ledsen är ändå Sorgliga valsen det bästa! Finns också den på Spotify?

#5 - - Anonym:

Mats o jag som nästan aldrig gillar samma musik hittade idag gamla, glada sweet-låtar som t.ex Ballroom blitz m.fl. Prova det.I jul kanske jag kan plåga dig med hurtiga irländska dragspels o flöjt-trudelutter.....

#6 - - Raggoparden:

Det kanske är för svårt att skriva när man är glad, därav all hjärta och smärta. Se bara på alla bloggar ;)

Östen mä resten, kanske?

#7 - - cruella:

Jag blir glad av Miss Li! Och den gamle franske struttpopparen Nic Ferrer är ju helt osorgsen också.



Kolla till exempel: http://www.youtube.com/watch?v=U2Q9KNIMYbQ

#8 - - cruella:

Nino heter han ju.

#9 - - jenny:

kenta: "just i dag är jag stark, just i dag är jag glad..." den är ju glad. och lite skrattar man ju åt honom också....

#10 - - Petra:

Älskade vän. Som jag inte känner. Tänker på dig.. Du berör mig.

#11 - - Hanna:

Just hemkommen från en spelning med norsk mexicanskinspirerad rockabilly (Los Plantronics hette de tydligen) kan jag påstå att de var rejält glada och uppiggande.;) Flogging Molly är annars ett glatt band - om än en smula intensiva.

Kramar till dig!

#12 - - Ylva L:

Snälla snälla bli frisk!



Hoven Droven kanske kan klassas som glada? Jag har väldigt svårt att sitta still till deras "Turbo" t ex. Dröm dig till landskapet jamt och standut och sluta hosta! http://www.youtube.com/watch?v=4uOYQXFBLNs&feature=related



#13 - - Kajsa:

Har du sett filmen "Life Aquatic"? Den är fantastisk! Och soundtracket är också fantastiskt - en brasiliansk kille som sjunger David Bowies tidiga låtar på portugisiska till gitarr. Rekommenderas för humöret!

KRAM!

#14 - - H:

Amalia Rodríguez. Glad ibland och sorgsen ibland.



Kram H.



P.S. Har barnen sagt OK?

#15 - - H:

Om sommarens påhälsning alltså?

#16 - - KL:

Kolla den här bloggen! Där finns oftas exempel på riktigt bra gamla, glada, disco-godingar.

http://spengobloggen.blogspot.com/



Instämmer: Du berör! Du är underbar.

#17 - - Gunilla:

Nina Hagen!! Iallafall gamla skivor, har inte lyssnat på så mycket av hennes nyare..

#19 - - Ninni igen:

http://open.spotify.com/search/phoenix



Hoppas du fått tillbaka Spotify, annars skickar jag en inbjudan till dig, men då behöver jag din mailadress. Maila den till mig så kommer en inbjudan snart. Maila gärna en bra spellista också.

#20 - - kusin John:

Titiyo och Marit Bergman: 300 slow days in a row hittat på en gratisskiva från Preem - men finns på Spotify