Mamma igen

Åkte färdtjänst med två barn.

Och en ögondator!

Min vanliga dator funkar omöjligt med de skakningar som blir i en bil.

Ögondatorn är istället känslig för ljus men nu var det ju nermörkt.

 

Förut har jag varit ett ordlöst kolli på resa.

 

Nu var jag en Mamma,

som kunde svara på:

 

Vad är klockan?

Hur långt är det kvar?

Är vi framme snart?

 

Ibland sa Mamman:

 

Flytta min högra fot,

och barnet gjorde det.

 

Men barnet var barn

och Mamman var Mamma.

 

Ibland åker Pappan bort några dagar.

Pappan är ju numera den de vänder sig till, den de frågar, den de tjatar på.

Assistenter och släktingar är här förstås,

men jag tar i från tårna för att vara Mamma.

 

Hur ser man till att frukten är med i ryggsäcken om man inte ens är uppstigen när de går till skolan?

 

Att fixa kvällsmat utan att veta vad som finns i kylskåpet.

Att se till att alla kommer hem en viss tid utan att kunna ringa.

Kanske inte låter så svårt,

men det kräver många och långa inlägg med datorn innan maten står på bordet och alla är samlade.

 

För att inte tala om att medla i syskonbråk utan annat vapen än en monoton dataröst som kommer med alla repliker en minut för sent.

 

Det låter som det krävs lydiga, ansvarstagande, snälla och duktiga barn för att jag ska lyckas vara Mamma.

 

Det är ju det de är.

De tar hand om varandra när det behövs, och lägger clementiner i ryggsäckar.

När jag säger nej ingen tv nu, så sätter han inte på, trots att både han och jag vet att jag inte kan hindra honom.

 

En Mamma som inte kan pyssla och kramas

kan i alla fall svara på svåra frågor

och bestämma.

#1 - - Mattias Sigurdsson:

Det svåra och det vackra verkar tycka gå om att gå hand i hand.

#2 - - Jenny:

usch vad svårt. Men du är ju mamma, mamma är ju alltid mamma. Oavsett permobil, dataröst eller annat. Och så fina barn dessutom!! Jag minns på matlaget när din dotter ville springa i väg med kamrater och vi satt ute på gården på 13. Hon vände sig mot oss andra och sa; visst tar ni hand om mamma nu om jag sticker en stund. Så rar!!

Och den minste, som kan babbla på i evigheter om parande insekter eller detaljer i filmer. Då måste ju en lyssnande mamma vara underbart! I stället för mamman som "har inte tid nu, ska bara...."

#3 - - Franck:

Du tar ju vårdnad om dem med de medel du har! Många av oss förmår inte ens det trots att vi har alla medel till hands. Vackert skrivet, så nära dig själv också, mamma som du är!

#4 - - Anonym:

Starkt!!!

#5 - - Otsi:

Svara på frågor och bestämma och hålla ett öga på och lyssna - det är också en sorts kram.

#6 - - Knyttet:

Jag uttryckte vemod och längtan inför föräldraskap i blogginlägget som jag länkar till, men kan du så kan nog jag också!

Du skriver så starkt och inspirerande!

#7 - - Mattias Sigurdsson:

Det finns en del saker du är särskilt lämpad att lära till dina barn, inte bara för att du är den du är, utan också därför att din sjukdom motiverar dig att ytterligare vässa just de förmågorna. Tålamod, jämnmod, kampanda, tacksamhet, problemlösningsförmåga med mera med mera. Något annat sätt att lära våra barn bra saker än genom det egna exemplet har vi ju inte.



Dina barn har säkert förlorat mycket på din sjukdom, men kanske vunnit lika mycket också.

#8 - - Mattias Sigurdsson:

Värdighet också. Inte att förglömma.

#9 - - O:

Barn är fantastiska människor med stor social kompetens. De springer inte ifrån en förälder eller mormor som inte kan jaga dem. De vågar fråga raka frågor om sådant de funderar på. Om svaret är rakt och ärligt så tar de till sig det och gör ingen stor sak av informationen. Vi vuxna har inte samma intuition eller också krånglar vi till mycket i onödan. Försöker läsa dubbla budskap eller andra baktankar.

Du är precis den MAMMA dina barn behöver. Och ni har ju många goda minnen tillsammans.