Musik

Jag har Spotify.

En aning distraherande.

 

Kul att söka på olika ord och namn och få fram de mest fantastiska låtlistor.

Gamla favoritartister finns förstås också.

Och nya.

 

Varför fastnar man ofta för musiken (kläder och annat också för den delen) som man gillar en viss ungdomlig period av sitt liv?

Är det starkare känslor då än någonsin? Men det är ju inte alltid så positiva känslor.

 

Gärna tips på vad jag ska lyssna på!

Men inte för gammalt och inte för soft.

 

Apropå gammalt.

Klassisk musik lyssnar jag aldrig på.

Den är stum, den talar inte till mig

och det retar mig.

Något som jag vet att andra människor kan njuta så av,

längta efter en speciell sonat eller symfoni.

 

Kanske läsa en biografi om Bach?

Ann-Sofie von Otter sa i sitt sommarprat att han är kungen av kompositörer.

Eller har de en nybörjarkurs på P2:s hemsida kanske?

Fler tips?

 

Mitt tips:

När kvällen kommer sök på Godnatt och börja med Kyss mig god natt sergeant! med Sven Arefelts orkester.

 

#1 - - Franck:

Innan jag lägger mig ska jag lyssna på Sven Arefelts orkester, som jag aldrig hört talas om!



Man måste inte tycka om all musik eller ens en kategori förstås. Vill du prova tre minuter och femtiofyra sekunders klassisk musik kan du prova att söka detta på spotify "John Dowland Seven Teares" och första låtvalet som är "Lachrimae or Seven Teares: I" med Dowland Consort. Jag har ingen koll på gänget som spelar, men det låter som tidstypiska (1500-tal) instrument, vilket ger det en speciell klang.



Jag tror musiken hjälper oss att minnas, som en Madeleinekaka i toner ungefär. För mig är musiken som en Kungsväg till olika epoker (i mitt liv och jag kanske ska förtydliga att jag trots allt bara går tillbaka till 1900-talet). Och till känslor.



Nu när Spotify finns kan jag äntligen ta reda på hur hon låter hon som pratade om förra året (du var och lyssnade på en konsert) - Gudrun?

#2 - - Knyttet:

"Varför fastnar man ofta för musiken (kläder och annat också för den delen) som man gillar en viss ungdomlig period av sitt liv?



Är det starkare känslor då än någonsin? Men det är ju inte alltid så positiva känslor."



Henrik Schyffert hävdar ju i The 90´s - Ett försvarstal att man behåller den klädstil man hade när man fick bekräftelse och hade sin "glansperiod". Gäller det månne musikpreferensen vid detta tillfälle också?



Fast det resonemanget faller ju om musiken fastnar trots mindre goda minnen...



playlist?p=8BE602D01C5C1FC8&search_query=henrik+schyffert+f%25C3%25B6rsvarstal" rel="nofollow">http://www.youtube.com/viewplaylist?p=8BE602D01C5C1FC8&search_query=henrik+schyffert+f%C3%B6rsvarstal

#3 - - Franck:

Hur ska jag kunna sova nu tänkte du!? Är det en kommentar till Svenska Kyrkans beslut idag? Underbart, tack, detta måste jag prata om med min lilla mamma!

#4 - - KaosJenny:

Jag tror att man, eftersom man levt kortare, var intensivare i alla känslor och så "känslominns" man med musiken. Och så behöver man inte tycka att klassisk musik ger något. Själv har jag blivit duktigt utskälld för att jag tycker att Brott och straff är en urusel bok (tydligen är det inte ok att tycka det men det hjälps inte, jag tycker det i alla fall)... Njut du av din musik...

Du skriver helt underbart..

#5 - - Mari:

Det finns en fantastisk film som heter Farinelli om en kastratsångare. På Spotify kan du söka på Farinelli och Lascia ch'io pianga. Den tycker i alla fall jag är jättevacker.



Om du vill ha något HELTannat så sök på Birgitta Andersson och Balladen om enögda Elin.



Något mitt emellan dem skulle kunna vara Come What May ur filmen Moulin Rouge.



Till sist en av mina favoritlåtar: Fix you med Coldplay. Den tröttnar jag aldrig på.



Kram till dig. Jag är så glad att du orkar skriva och att man inte kan dö litegrann. Hoppas musiken ger dig lite extra styrka.

#6 - - Mattias Sigurdsson:

Jag skaffade mac för nåt år sen och där finns ett program som tar in olika webradiostationer. Jag klickade på en station för iransk klassisk musik för några månader sen, och sen har det mest blivit den jag lyssnar på. Har försökt att växla över till country och klassiskt då och då, men nä... Inte just nu.

#7 - - Elin:

Är så glad att du skrev om Kyss mig godnatt sergeant! Jag ser den som din och min sång liksom. Hoppas att fler ser storheten :D

#8 - - Jenny:

jadu, jag har nog inga bra tips faktiskt. Jag lyssnar på det mesta. Även klassiskt, men jag sätter inget större värde i att kunna vem som komponerat eller vilken symfoni eller annat det är. Jag går på feelingen bara "dena här gillar jag" så är det så. JAg har lyssnat en hel del på caroline af ugglas senaste album. Mest för att alla retade sig så på hennes "snälla snälla". Skivan är bra i alla fall. Just nu blir det inte så mycket musik här hemma. Inte teve eller radio heller. TIden bara försvann en dag i september och inte har jag hittat den ännu!! Jag hinner ingenting numera!

#9 - - cruella:

Just i dag är jag helt och fullständigt såld på Bizets Pärlfiskarna eftersom jag såg den i går på Folkoperan. Söker man på Spotify finns den nästan bara på franska, och definitivt inte på svenska. Men arian (Nadir och Zurga) i Act 1, den som heter Au fond du temple saint, är rent överjordiskt vacker.



Även om en tös (Leila) står i centrum för två gossars - sedermera mäns - kärlek är det den gripande berättelsen om vänskap och svek mellan de två männen som är allra starkast. Ganska ovanligt upplever jag.



Och återgår till lyssningen...

#10 - - Zorro:

Tack Tina, jag har också försökt lära mig att lyssna på klassisk musik. Men det går ungefär lika bra som när jag skulle lära mig röka vid 25 års ålder = dåligt. Jag tror att all musik gör sig bäst live eller med ganska hög volym och koncentration.



Min absoluta favorit nuförtiden är Tingsek. Vet inte om det är för soft för dig. Men på med hörlurar eller stora högtalare och börja med World of its own och Right this way. Sedan I stand here still - moosemos remix och good way of life.



Jag gillar även Losing you med Dead by april, Let me entertaine you med Robin Williams och Celebration med Kool & the gang.

Neil Young är ju evigt förknippad med sena kvällar med Mellis.

#11 - - HME:

Jag överlevde (överlever?) deppiga stunder och perioder med hjälp av Ola Magnells Höstkänning och Nya perspektiv. Vet inte varför? Rätt ton helt enkelt.. Kombinationen av ynk, humor och kloka och ibland vassa funderingar?



Av det nya (?) gillar jag Lars Winnerbäcks Vatten under broarna väldigt mycket. Jag fick också tips om en västafrikanska som jag nu inte riktigt minns namnet på (ungefär Rokia Traoré). Speciella texter, speciell röst, inte så mycket instrument. Skivan ligger på jobbet. Den är fin, jag tröttnar inte.



Kram,

H

#12 - - Franck:

Fantastiskt - vill tacka för Pärlfiskearian och tipset om Skavlan (nånstans) där norrmannen Björn och Lisa Nilsson sjöng Jag ser. Men Pärlfiskearian tog musikpriset hos mig, håret reste sig, så fint tema! Har noll koll på opera, men rösten tillhörde Alain Vanzo tror jag som satt som gjuten enl mig (Georges Pretre) med Nationaloperans orkester i Paris (förstås?). Musik är otroligt.

#13 - - Björn:

Håller med Ann-Sofie von Otter att Bach är bäst. Och har faktiskt ett tips - om du vill lyssna in i en opretentiös och välkomnande liten öppning i hans jättestora meny.

Stockholms Barockorkester spelade 2006 in en skiva som heter Dancing Bach. Där de lyckas undvika mycket av den stärkkragspolityr som så mycket av klassisk konsertscensmusik belastas av.

Jag tycker i alla fall att det svänger som fan om musiken i den här skivan.

Har tyvärr inte hittat den på Spotify. Men ska leta vidare och se om jag hittar nån annan väg.

#14 - - Ylva:

Klassisk musik ger mig sällan något. Jag försöker faktiskt, gick med i nån klubb och fick hem massor med skivor med klassiska mästare. Dötråkigt. Men en gång fick jag en upplevelse av att lyssna på Kiri te Kanawa som sjöng Mozart tror jag att det var. Värst är klassisk musik på orgel i kyrkan. Det är mestadels ett lidande. En gång spelade en välkänd kyrkoorganist ett egenkomponerat stycke till en mig närståendes ära. Efter de fem första tonerna utbrast min kusin viskande (en audiellt konst som inte alla behärskar)) att nu har nån klantskalle glömt att stänga av mobilen...

Just nu är det Count Basie och annan jazzmusik man kan lindyhoppa till som gäller. Och så är jag väl den sista i världen att ha förstått Dolly Partons storhet.

#15 - - annannan:

Det finns ju en hel värld av klassisk musik. Men två verk man faktiskt måste ge en chans innan man ger upp är:



Mozarts Rondo Alla Turca

http://www.youtube.com/watch?v=geER3iQDO5k&feature=related



Bachs cellosuite. Här tex http://www.youtube.com/watch?v=dZn_VBgkPNY&feature=related



Och så Lars Erik Larssons Förklädd Gud. Med texthäfte till, om du är det minsta hågad åt Hjalmar Gullbergs diktning.



#16 - - Visa for Uzbekistan:

Great article . Will definitely apply it to my site