Plisserat

Kan man plissera en svart sopsäck?
Hur gör man när man plisserar?
Vore snyggt med plisserad sopsäck.
Fast det måste väl ha något med värme att göra och sopsäckar tål inte mycket värme.
Inte jag heller.
Tål mycket värme.
Tål och tål förresten.
Blir det varmt så blir det.
Jag tror att jag har haft en rosa plisserad kjol en gång.
Jag kände mig fin.

När jag bloggar andas jag lugnt.
Respiratorn låter som en förkyld bebis som aldrig vaknar.
Ibland rycker jag till och undrar varför den aldrig vaknar. För det mesta är jag glad att den sover för evigt.
Vem skulle trösta om den vaknade och skrek?
Och hur skulle jag kunna andas?
#1 - - ewa:

Du är en stark poet!

Det är svårt att förstå vad Du och de Dina går igenom.

Många varma tankar till Er.

mvh ewa

#2 - - annika:

Plisserad sopsäck, låter avancerat och osnyggt. Nä rosa plisserad kjol låter så mycket finare. Och den sover, respiratorn, och jag är tacksam för att du får andningshjälp. Sov gott inatt!

#3 - - Lisbeth:

... min plisserade kjol var ljusblå och jag fick den av mamma och pappa till Carola-konsert. Plus en tjusig stickad tröja med pingvinärm, samma färg. Uuuunderbara 80-tal :D



Men att plissera en sopsäck... fullkomligt lysande. Måste bli jättesnyggt med det halvglansigt svarta. Punkinspirerat. Strykjärn med tyg emellan, låg värme och BRA VENTILATION. Är det V. som slutat sy byxor i papper och slagit sig på nya spännande material? Har tyvärr inte tid att prova just nu, är i färd med att bygga min egen golvlampa. Väldigt skoj.

Nattikram!

#4 - - Gudrun G:

Tanken svindlar, respirator och blogg samtidigt! Att det fungerar? Vilken himla tur att det gör det!

#5 - - En annan Tina:

Mina tankar går ofta till dig som känns nästan som min vän trots att vi aldrig träffats. Hade jag vetat var du bor hade jag kommit förbi med en blomma till dig när jag var på o-ringen. Du är ju rikskändis nu efter sommar i P1. Jag glädjer mig så, att många fick lyssna till ditt fina sommarprogram och ta del av dina kloka och insiktsfulla tankar.

#6 - - kristina:

Du är helt otrolig! Vilken fighter! Visst är det väl så att man vänjer sig vid den nya situationen efter varje "skov", när kroppen vägrar lyda ytterligare lite grann. Men du inte bara accepterar utan antar fighten mot kroppens ovilja att lyda dina tankar. Jag är Kristina Johansson som gick en termin på lågstadielärarlinjen med dig och när jag gick ut hade jag MG (myastenia gravis). Jag visste inte då hur dålig jag skulle bli, men det gick bra och man kunde stoppa upp sjukdomsförloppet i mitt fall. Vad jag vill säga är att jag verkligen beundrar dig och hur du lever ditt liv fullt ut under de förutsättningar sjukdomen gett dig. Du gjorde intryck på mig då för 27 år sedan (Jag kommer så väl ihåg dig och har flera bilder på dig i mitt fotoalbum!) och jag är glad över att du bjudit in mig igen (och alla andra) i ditt liv genom din blogg!

kramr från Kristina

#7 - - Anonym:

Jag är så glad att du finns, Tina!

Du har ökat kunskapen om hur människan bakom ALS fungerar, upplever och tänker. Det måste vara till glädje för vården.

Jag brukar ofta tänka på dig. Speciellt när jag ligger i min säng och ska sova, katten har låst mina ben och jag kan inte röra dom eller när det kliar så förbenat på näsan att man kan bli tokig... tänk att inte få klia då!

Du är min vardaghjältinna, Tina. Tack för att jag fått lära känna dig lite.

Kram

#8 - - Sven Oskar herbert Lindh:

Det skulle se kul ut MEN jag ska nog försöka att genomföra det...En plisserad sopsäcks-dag, då hela Mora går i plisserade sopsäckar som det står Vasaloppet på med vit text. Det skulle bli ett fint reklamjippo som Tv säkert skulle bevaka och detta Vasalopp som är Moras stora jippo skulle få ännu mera reklam.



Du var säkert jättefin i din plisserade kjol Tina, kan se det.



För mej som gillar poesi är varje ord du skriver fin poesi - ett under av poesi.



Jag ska nu ta en tur till Hemus, vårt vackra naturområde strax utanför Mora för en promenad. Det regnar så jag drar på mej en svart sopsäck.



Passerar webkameran där omkring kl 11.10-11.15



http://kamera.mora.se/



Jag går i passgång vid fotbollsmålet så ni ser att det är jag ...den enda idioten ute i detta väder



Kramar och varma tankar till Dej



Sven I Mora

#9 - - Jenny:

jaaa, Tina i rosa plisserad kjol, jag tror jag svimmar!! :) Snacka om att va hurtfrisk ;)

#10 - - Lina:

Du skriver jävligt bra. Skriv en bok.

#11 - - annika:

Vill bara hoppa in här och säga att jag har skrivit om dig i min blogg. Bara så du vet!

#12 - - Taran:

Hälsningar och tack för poesin!Hur var det nu igen du skrev en gång:Homo sum,humani nil a me alienum puto(ur en "komedi" "Heautontimorumenos";självplågaren på svenska)Du går då verkligen genom allt så fantastiskt fint,att man baxnar!!

#13 - - MS:

Sopsäck???

#14 - - Maria L:

Jag hade plisserad kjol på min konfirmation, den var blå-röd-rutig, vi behövde inte ha vita kåpor. På väg till kyrkan snubblade jag och slog upp knät och blodade sedan ner altarringen, men kjolen klarade sig, så plisserad kjol väcker minnen även för mig.