Vindstyrka

att sven tänder ett ljus för mig,
att Basse blir mindre rädd för döden,
Av mitt radioprogram.
Att ni tänker på mig och skickar kramar, styrka och kraft,
Det är inget mindre än storartat.

Jag är tacksam.
Jag blir glad så jag skrattar just när jag läser det.

Men jag tänker att det är en svår konst att lära sig njuta av, använda, detta till fullo.

Hur känner man att någon tänker på en?

När jag har det värst,
skulle det kunna hjälpa mig om jag kom ihåg att tänka på den styrka ni sänt?
Eller finns den där,
är det den som utgör min styrka?
Jag suger i mig redan när jag läser det liksom?


Idag kunde ni gott sänt mig lite värme.
Eller gjorde ni det kanske?
Fast jag var dålig på att känna?

Jag gick ut på promenad.
Jag frös och jag led.
Det var inte njutbart en enda sekund.
Jo, kanske en.
När solen sken i ansiktet just som den pinande vinden inte kom åt.
En sekund.

Jag var ute senast förra torsdagen.
Det var lika plågsamt då.

Nu ska jag inte gå ut mer än nödvändigt förrän det är milt och totalt vindstilla.
#1 - - livet just nu:

Jag tänker ofta varma tankar om dig. Du ger mig mycket. Hoppas den värme jag känner kan värma åtminstone invärtes. Utvärtes kan jag inte göra så mycket mer än att hoppas att det ska gå att hitta en liten yta i solen där det inte blåser. Så du inte behöver vänta till våren.

Puss på pannan.

#2 - - Linnéa Lindéh:

Jag har nyss upptäckt din blogg. Jag är full av beundran för hur du kan ge så mycket. Så mycket klokskap du bär på. Det visste jag ju sen förut men att du kan vara kvar i den är stort. Hoppas du kan känna den kärlek och värmer jag skickar till dig. Kram!

#3 - - Ylva L:

Och jag blir så glad att jag skrattar av att du blir så glad att du skrattar. Så har du lyckats ge glädje IGEN. Mrs Fantastic!



Fortsätter sända energi så jag nästan svimmar varje 22.22 jag kommer ihåg. (Kanske blir så mest för att jag tittar så konstigt vindtyrigt när jag blundar och tänker intensivt.)

#4 - - Ann på Hbu:

Lite värme var det ...

Kan det duga med visan om lärkboet? Jag blir varmare när jag hör den och ser människorna på detta klipp.



http://www.youtube.com/watch?v=JF-V14KKQyg&feature=related



Från Ann

som visserligen inte har något bo men en fågelrestaurang utanför köksfönstret och har märkt att blåmesar och talgoxar samsas alldeles utmärkt med koltrastar.

#5 - - Taran:

Mera kraft och flera värmande kramar vill alla skicka till dig.Och kramar till poeten Sven också!Den här bloggen värmer hjärtat.



Läste att det är julmustens födelsedag idag.Den lanserades julen 1910 av den frikyrkliga familjen Roberts i Örebro!De ville skapa ett alternativ allt öl som dracks vid jul.Min arbetskompis brukade säga:Must is a must!Det finns många roliga saker att tänka på och värma sig med.



Jag skrattade och grät,när jag läste ditt inlägg.Jag skickar en varm solig kokong omkring dig så du aldrig behöver frysa mera.Du känner,att du saknar vintern med de arktiska vindarna ;).

#6 - - Sven Pass-slem-fis-gångare Lindh:



På onsdag blir det väldigt kallt i örebro...minus 18 grader men på söndag så är det "bara" minus 3.

Jag vill inte heller ha kylan här längre...det är bitande kallt i Mora.....

Men jag ska väl inte klaga...jag har ju jobbar i ett fryshus i Örebro..Cold Stores..där jag packade räkor och lax och Gud vet allt. Inne i detta gigantiska fryshus låg det pallar fulla med sibiriska älgar(som är mindre än våra älgar) som hade legat där nedfrusna i tio år. Vi skickade dem till Skölersta där man gjorde korv eller nåt´av dem. Lika bra att inte veta...men kallt var det. Vi hade speciella overaller på oss när vi var inne i det kallaste för där var det så kallt att det knappt gick att andas....



När man tänker på någon med värme och med kärlek så sätter man ett frö....man försöker odla det som denna värld behöver så mycket mera av. Även om den man sänder sin kärlek och sin värme till kanske inte känner det så ger man i alla fall utrymme och plats för kärlek och omtanke att gro.....på något sätt just så kan jag förklara. Någon gång...kanske i en avlägsen framtid eller i ett närbeläget nu..kommer tanken att kunna ta över postens arbete så att vi verkligen kan sända tankar som Du kan ta emot.....ja det kommer nog...det känner jag.



tusen gånger noll är ändå noll.....sjöng Slemmy Rysaren där i popbandstävlingen. En bra och tänkvärd låt med fin stäm-slem-sång...



Vill ni höra den så kan jag skicka en mp3-fil om ni mailar mej på :[email protected]



Kram Tina....men jag har rimfrost i skägget



Sven



#7 - - Raggoparden:

Du valde då också kallaste dagen hittills att gå ut i!

Jag jobbar ju utomhus året runt, och idag var jag i stallet alldeles för många timmar, -15 är inte njutbart många minuter. Åkte hem i en bil med bristfällig värme och blev inte direkt varmare av det, kom hem stelfrusen som en isbit, bara att få av skor och strumpor tog en kvart.

Men Ahhhh vad det var skönt att ta en varm dusch sen!



Mao, man känner sej mer tillfreds när man liksom gjort sej förtjänt av komforten.

Tips: Lägg en eller flera varma vetekuddar i åkpåsen eller vad du nu har i stolen för att hålla dej varm när du är ute. Och på Claes Ohlsson finns det batteridrivna värmevantar numer... Om nu handfasta tips funkar lika bra som tankar ;)



#8 - - Maggan:

Så konstigt. När jag läser dina fantastiska ord, känns det som om JAG skulle vara betydelsefull för DIG.

Det är ju precis tvärtom!

Eller är det så att vi alla behöver varandra...

#9 - - Ann-Marie Alexandersson:

Älskade Tina, jag tänker på dig flera gånger om dagen och det är goa tankar!Känn efter, de finns där.

#10 - - Åsa:

VARMA vinterkramar från Luleå!

-15 grader ute, men sol och vindstilla. Snön ligger och glittrar. Kan nog bli en lunchpromenad trots allt. Men det är klart, man får bylsa på sig rejält för att inte frysa.

#11 - - Sven Pass-gångare Lindh:

Passgång i kyla gick inget bra. Det blev för ryckigt i höfterna i det kalla. Min reumatiska kropp blev ännu ondare så jag fick gå i vanlig takt liksom...Sakta och så snabbt in i värmen igen. Passgången får jag lägga i en malpåse, hur jag nu ska få in den där. För resten vet jag inte hur en malpåse ser ut eller var man hittar en sådan. Det får bli en vanlig plastsäck. Att plockas fram till sommaren om den kommer.



Postkaka. Ja så heter det. Det knackade på dörren och där stod brevbäraren och lämnade fram post och en POSTKAKA. En god vän hade tydligen skickat ett bakverk till mej via en tjänst som heter postkakan.



Om jag blev glad - ja så in i attans glad. Att någon bara så där tycker att jag är värd en god kaka till kaffet.



Tina kram!



Sven Lindh

#12 - - Mattias:

Så vackert du skriver, Tina. Jag går igenom en svår stund. Dina ord gjorde gott.

#13 - - Frun:

Jag bär alltid med dig i mina tankar, i synnerhet när jag tycker att livet går för hårt åt mig, och det är kallt ute och inne. DU tillför så mycket värme med dina ord och tankar. Ikväll tänder jag ett ljus för dig och för att våren ska komma snart, med ljus och snödroppar, dagsmeja och takdropp!

#14 - - Kristina S:

Hej Tina!

Jag har rekommenderat ditt radioprogram till många bekanta och alla mina barn (unga vuxna). Och jag tänker se till att åtminstone barnen lyssnar på den.

Den här tiden på året är hopplös när det blåser rått och är molnigt. Inte lätt att njuta av den! En sekund är inte så dåligt. Annika Östberg, hon som satt i fängelse i USA, hon säger i sin Sommar att hon njuter av försenade bussar och sådant. Det gjorde intryck på mig. Försöker lära mig. Men det är inte lätt! Det vore faktiskt ganska OK att gå i ide.

Kram, håll Dig varm!

#15 - - Anna:

Hej. Vet du - när jag hade läst Ro utan åror var jag rädd för ALS; har edt i släkten. Rädd för själva sjukdomen, och för att få den. Inte nu. Tack vare dig. Att oroa sig hjälper ju inte alls. Tack för allt du ger!!

#16 - - Sven Pass-gångare Lindh:

http://www.youtube.com/watch?v=_iZdjcKdn8Q



På You Tube har jag lagt ut Slemmy Rysaren från Köping....pophistoria från popbandstävlingen.



På länken kan ni njuta detta klipp



Passa på säger passgångaren

#17 - - ann:

Jag tänker och tänker på dig Tina. Ofta! Kram

#18 - - Eva Blomkvist:

Sedan ditt sommarprogram i somras finns du med mig i min vardag. Inte hela dagarna men alltid finns du med en stund. Jag måste varje dag gå in på din blogg och ta del av det du förhoppningsvis och alltid efterlängtat skrivit. Det märkliga med dina ord är att du alltid berör mig och jag blir så tagen av din klokhet. Varm kram i en bister tid från mig till dig

#19 - - O:

Kram och varma tankar!

7.05 varje morgon tänker jag på dig.

För mig blir det SOL när jag tänker baklänges och upp-och ned.

#20 - - Mari:

Nu ser jag SOLEN! Idag är det onödigt kallt för utomhusvistelse, men förhoppningsvis sitter du så till att du kan betrakta något vackert träd med fåglar i (jag såg domherrar härom dagen) och njuta av titta på den vita snön (på nära håll är den ändå oftast pissgul eller gråsvart...) Varm kram till dig idag!

#21 - - Tuija Eklund:

Minns inte när jag hittade hit. Ger mig tillkänna nu, har kännt mig så ordlös, tafatt inför det vackra du skriver om - trots allt.



Jag tänker på dig, en okänd människa i Sverige, jag Tuija, skickar dig massor med tankar.



Dina ord berör otroligt mycket.



Kram Tuija

#22 - - annika:

Jag tänker och tänker men skriver inte alltid. Ska bättra mig. För jag tänker faktiskt på dig. Och önskar allt möjligt, men just nu skickar jag värme så mycket jag orkar.KRAM!

#23 - - Ann-Marie Johansson:

Hej Tina!



Jag tror att det är som du skriver, att vi ger varandra styrka.

Efter många om och men har lyssnat på ditt Sommarprogram.

Ärligheten, att våga möta livet somdu gör, tänker jag också är styrka.



Kram från Ann-Marie

#24 - - Christina:

Jag tänker ofta på dig! Varma kramar från Oslo

#25 - - Lotta Th:

Tänk om det vore möjligt på riktigt, att dela på det jobbiga, fysiskt - och psykiskt. Jag skulle gärna hjälpa till att hosta.

Varma hälsningar i snöyran.

#26 - - Ninacasol:

Jag skickade ingen kommentar igår men du fanns ändå i mina tankar.

Du starka Harpasione.

Du får lite värme från mig nu.



Kämpa på du fina.

#27 - - En annan Tina:

Jag gillar verkligen dig och är himla glad att du skriver i din blogg!