Julen är här

Fitta

ja
jag är ute efter att skända

julen

Man säger inte fitta

på julafton

Eller

AVFÖRINGSINKONTINENS

När jag såg ordet första gången
Vände jag bort blicken
i vämjelse

Avföringsinkontinens

Ja
jag är ute efter att skända
#1 - - KaosJenny:

Lite befriande på något sätt... Det finns gott om människor som tycker att detta är årets absolut värsta helg. Kram

#2 - - Mari:

Här får du/ni några jullåtar att njuta av.

"Fairytale of New York", här med Plura och Håkan Hellström:

http://www.youtube.com/watch?v=5NF4QKKeZTc



och "achtung x-mas" med Tyskarna från Lund:

http://www.youtube.com/watch?v=2A3kMTZwSQ8



Hoppas att någon passar in i sinnesstämningen. PPP

#3 - - Mari:

Och som en extra julbonus denna min favorit av "Tyskarna från Lund":

http://www.youtube.com/watch?v=lCsiqj0Oagk&feature=related

#4 - - Taran:

Man säger väl vad man vill,även på julafton och speciellt om man råkar vara religiös och tappat sin tro.Det blir liksom mera kraftfullt då.Hoppas att det kändes lättare för dig när du hade sagt dessa ord.

För 12 jular sedan sade en doktor till mig när jag var ledsen över att missa allting med julen för att jag var så dålig:"det kommer flera jular",med tröstande röst.Det har det gjort och jag är ännu sämre nu,men jag är inte så ledsen och det finns ingen botande jultröst.Men jag är här,har gott sällskap av dig och alla andra!Och dina nära är glada att ha dig hos sig i familjkokongen och andas in julstämning tillsammans!Så härda ut och stå pall,dra den icke-åldersadekvata mössan över näsan och tacka gudarna för din familj och släkt,snart är julen över!Var det det du ville höra av Taran?Eller ville du bara skrika ut din frustration i öknen?!



En (jul)haiku från 1600-talets Japan:



Se,en pepparfrukt

Sätt nu dit två par vingar

En röd trollslända



PS Röd är ju julens färg;),också



Kram/Taran

#5 - - Maggan:

God Jul Tina önskar jag i alla fall o din familj

#6 - - Taran:

Tack Mari!Achtung X-mas,Achtung Weihnacht,achtung Liebe,Achtung,Achtung....Och mitt paket??Nej,inget paket!Livet är grymt,låten var bra och fastnade ordentligt!Frohe Weihnacht!

#7 - - Karin IM:

Jag förstår dig precis,Harpasione! Men håll ut, snart är denna upphaussade helg över och det blir vanlig skön vardag igen.

#8 - - Anneli:

Fitta = "våt ängsmark" =)



Hoppas din dag har varit snäll mot dig.



Kram ♥

#9 - - Håkan (G) o sönerna:

Vi har flytt från hemmajulen och bara tagit med så mycket som vi orkar med.



Fjällen lyser när den låga solen träffar snön.

Frosten har kristalliserat ängarna.

Stämningen är kontemplativ,

när vi långsamt glider runt berget.

Det blir märkbart mindre kallt

när vi lämnar skuggorna på nordsidan.



Tillbaka i stugan upptäcker jag att jag har glömt julklapparna hemma. Vi skrattar en del åt det.

#10 - - Håkan (G) o sönerna:

Vi har flytt från hemmajulen och bara tagit med så mycket som vi orkar med.



Fjällen lyser när den låga solen träffar snön.

Frosten har kristalliserat ängarna.

Stämningen är kontemplativ,

när vi långsamt glider runt berget.

Det blir märkbart mindre kallt

när vi lämnar skuggorna på nordsidan.



Tillbaka i stugan upptäcker jag att jag har glömt julklapparna hemma. Vi skrattar en del åt det.

#11 - - Sven Passgångaren Lindh:

Fitta är fint

ju fler desto skönare

tänk en rabatt

att få vara en drönare

en allé utav fittor

av alla de slag

röda, ja bruna

vad fan vet väl jag

mer än att fitta

är vackert

är blommande skratt

är skuggor

som jag söker springa ifatt

Men jag fattar ringa

kan man springa ifatt

en gäckande springa...??

#12 - - Mattias:

Fitta = våt ängsmark, det må jag säga. Fast jag har hört att det lär ska betyda dunkelt kaos eller nåt i den stilen på... persiska kanske? Rätt schyssta förklaringar båda två.



Hyllningskören stämmer jag gärna in i.



Julen kretsar alltför lite kring fittan, tycker ni inte? Jag menar midsommar firar vi ju runt en manslem nedstucken i marken; var finns jämlikheten?



Skulle vara doppet i grytan då... Men bröd?



Avföringskontinens är svårare att förhålla sig till. :-( /Mattias

#13 - - Maria:

sill=snopp på somaliska

#14 - - Lotta:

Rövhål är fulare. Och petting. Och körtel.

Rövhålspettingkörteljul.

Fast jag klagar inte. Egentligen.

Avföringsinkontinens är ett jävla ord.

Fuck cancer en bra pin att få i julklapp.

Dristar mig att skicka en kram. Virtuell. Fast det låter också fullt.

Kram, helt enkelt.

#15 - - Katten:

Älskar det du skriver. Dina sarkasmer, din iaktagelseförmåga och din helt enorma klokhet. Har följt dig allt sedan ditt sommarprat. Jag önskar jag hade skrivit i din blogg tidigare.

Min mormor och morbror gick bort i ALS. Så sjukdomen "lever" för mig. Vet inte hur jag ska avsluta detta..mer än att du finns i mina tankar.



#16 - - Ann-Marie Alexandersson:

Jag vet inte hur du har det på avföringshållet.Har du påse som läcker eller läcker det i brallan? Förundras över detta ändå, det kan väl inte vara ditt största problem? Jag lider främst med dig för att det är så trögt att kommunicera och då främst med familjen. Men det är ju inte jag som ska tycka, det är ju din blogg.

#17 - - Taran:

Elva grader + i Sigtuna,82 % luftfuktighet,bara litet vind kvar av stormen Dagmar i denna sena stund.Tänkte skriva som hälsning en Tranströmer-dikt,som heter Upprörd meditation från 1954:



En storm får kvarnens vingar att vilt gå runt

i nattens mörker,malande intet.-Du

hålls vaken utav samma lagar.

Gråhajens buk är din svaga lampa.



Diffusa minnen sjunker till havsens djup

och stelnar där till främmande stoder.-Grön

av alger är din krycka.Den som

vandrar till havs vänder styvnad åter.



PS Vete Katten att det var dags att skriva!?Andra har jobbat dag och natt länge,blivit kallade för dittan och dattan...och ändå håller på..."Allting för Hövdingen!" måste du komma ihåg!;)Ingen kan se när Hövdingen fnissar och skrattar åt sina tokerier,vi andra är ju gravallvarliga hela tiden och berömmer hennes enorma klokhet:då spinner hon...,och skäller ut oss för "smörande".Nu vet den sympatiska Katten hur det fungerar i korta drag,glöm inte att fortsätta skriva;)Du har ju följt bloggen länge så du vet jargongen här, på blodigt allvar.Och:nu är julen över,dags att ta fram kortbyxorna och ge sig till kantarellskogen.



#18 - - Ylva La:

Nej Maria, på somaliska betyder sill just fitta. Och nu blev det hela ännu roligare. "Man säger inte fitta på julafton." Jo, det är ju just det vi gör. Hela tiden.

#19 - - ego-:

Har du blivit bitter Harpasione? (Kul det där med sillen!)

#20 - - H:

Kanske dags för utpåse på magen också? Som Marianne - hörde du om hur hon ville ha tillbaka?



Det påminner mig om modellen vi skissade på när O var nyfödd. Med Insnutt och Outprutt som pilar till och från själva bäbisboxen..



Kusin G mår lite bättre nu med sitt fotelände - det var upplyftande att höra.



Desto tråkigare att du är ledsen och arg.. Ser du något ljus, någon möjlighet till bättre liv för dig och de dina? Eller kommer allting att bara fortgå i en soppa av jävlighet allt framgent? Eller är det faktiskt bara själva julen du är arg på? Eller är du egentligen mest utled på ALS-skiten och projicerar din ilska på julen?



Länge, länge följde du med och accepterade och vande dig.. Har du nått botten nu? Har din anpassningsförmåga töjts till bristningsgränsen?



Eller är du arg på någon?

Är det i så fall rimligt?



Jag blev förresten jättearg på ett av mina barn när han använde ordet fitta som svärord. Jag blir lite arg på dig med, men att du är kvinna är förmildrande. Det gör världen verkligen fulare när man fulgör det kvinnliga könet så. Nästan lika illa med mannens.. fast den förtjänar det aningens, aningens mer, med tanke på hur ett visst fåtal av dess bärare använder den. Själv använder jag fortfarande satan och jävlar i helvete, men så var jag ju religiös i elvaårsåldern också..



Med tillönskan om ett litet, litet (helt stearinfritt) ljus i mörkret,



/H

#21 - - M:

Tina Jag undrar också om du alltid avskytt julen eller om det är så jobbigt nu då du känner att du inte kan delta på samma sätt. Konstigt. Ordet Fitta...används ofta som skällsord men kan lika väl vara något fint som beskrivs i ovan texter och en hyllning..Beror på hur man ser det (nu är julen strax över, förväntningar på julen ställer till det) Kram till dig

#22 - - M:

Tina Jag undrar också om du alltid avskytt julen eller om det är så jobbigt nu då du känner att du inte kan delta på samma sätt. Konstigt. Ordet Fitta...används ofta som skällsord men kan lika väl vara något fint som beskrivs i ovan texter och en hyllning..Beror på hur man ser det (nu är julen strax över, förväntningar på julen ställer till det) Kram till dig

#23 - - Taran:

Headbanging kanske lindrar?Man lyssnar bara;)

youtube.com/watch?v=6JBNNmuc5_M

#24 - - Taran en gång till:

litet kinkigt ibland(för mig)



http://www.youtube.com/watch?v=6JBNNmuc5_M

#25 - - Skramlan:

Nä, jag gick väl inte precis igång på en del av det här men alla kan inte gilla allt, det är bara så.

Faktum är att denna julafton blev en av de bästa på många år och det gick att få till det riktigt bra. Kan inte klaga.

Men god fortsättning alla, vare sig ni är bittra eller inte!

#26 - - Kristina S:

Skända på, Tina. Det är befriande. Vad det nu är som vi behöver befria oss ifrån...

#27 - - Taran gratulerar:

GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN!!!!!Var det 29?!

http://www.youtube.com/watch?v=tGUL7h4lhJ0



"Jag säger:någonting att "bolobapdidubaba" och någonting att "duludipubababupi" och någonting att älska och att hålla kär är "dupipidubabadidudadadi"

Varför skall man "bolopapdidubaba" efter guld och "duludipubababupi" efter att nå lyckan där den ändå aldrig är"(res. för ev. felstavn.)



Hoppas du får många fina upplevelser också på din födelsedag,och att du fortfarande gillar denna låt!!!/Kram Taran



PS "Det finns ingenting du behöver hålla fast vid eller skjuta ifrån dig",säger Buddha....man pluggar och pluggar och pluggar...och pluggar

#28 - - HME:

Grattis på dagen! Nu är du ifatt igen, din relativa ungdom till trots.



Benlös men knappast menlös.



Säg nåt som goda dagar gör dig en gnutta munter? En bra Berglinstripp?



Hurra x 4!

#29 - - Anneli:

Hej.. Hoppas du o din familj har haft en fin jul.

Nu kommer den allra värsta helgen på året.. Nyårsafton, fy fasen.. Jag har alltid haft svårt för just den här helgen även att jag inte har något att klaga på egentligen.

Den bara är jobbig..

Dröm söta drömmar. Kram ♥

#30 - - Anneli:

♥ GOTT ♥ SLUT ♥

♥ GOTT ♥ NYTT ♥ ÅR 2012 ♥



♥ KRAMAR ♥

#31 - - O:

Gott Nytt År!

Läst Nerikes Allehanda idag?

Kulturåret i Örebro från A till Ö

Bokstaven U är din! Grattis.



#32 - - Helena:

Såg också NA - uthållighetsutmärkelse !! Underbart!

Använder favoritcitatet : May the force be with you ! (sedan är det fritt fram för tolkningar om vilken kraft det är som kan stå oss bi...)

#33 - - Franck:

Ah, utmärkelse i NA, det måste jag kolla efter. Grattis. Gott Nytt År till dig och alla andra här på Din plats, och tack för det gångna året!

#34 - - Karin:

Julen är verkligen jobbig när den inte blir så som man önskar. En enorm ansamling av förväntningar runt julen, gör att jag pustar ut nu. Nu är den över för denna gången! Tänk så här kände jag aldrig förr, men efter fyra sjuka jular och en massa fixande utan infriade förväntningar så känns det som att julen kan va. Och så här känner jag... som bara haft övergående om än sega sjukdomar.... hur känner då inte du??? Hur mycket gemenskap som du inte kan delta i? Hur mycket som inte blev som det ska? Jag har ingen aning om hur du känner eller tänker... men om jag bara kan ana en endaste smula av det.... så smärtar det! KRAM