Jag lär mig aldrig

Jag var på julkonsert igår. 
Med Christer Sjögren Gunhild Carling och Pernilla Wahlgren.

Recension :
Lite för amerikansk repertoar.
För lite Gunhild och för mycket Pernilla.
Christer Sjögrens kroppsspråk och bas är obetalbara.

Men som vanligt blev jag förvånad över den övriga publiken.
Bara gamlingar!
Men hade du inte fattat det?
Christer Sjögren!

Nej jag fattar inte.
Faan.
Ålderssegregation.
Det är så trååååkigt.
Varför ska vi vara så?

Vet ni att det finns något som heter "åldersadekvat klädsel"?
Används i signalement. Oftast då ICKE åldersadekvat klädsel.
Faan igen.
Jag har önskat mig en icke åldersadekvat mössa i julklapp. Tänkte jag skulle sluta med mina hemknåpade ylleluvor.

Folk. Spräng gränserna lite!

Men man ska väl lyssna på den musik man gillar?
Och klä sig i det man trivs i?

NEJ, det ska man inte!
Inte alltid och hela tiden.

Schas, åtminstone hälften av alla pensionärer på konserten. Spara er tills Thåström kommer till stan.

Gör något icke åldersadekvat!!
Det blir roligare då.
#1 - - Ewa:

Okej, jag ska genast göra något icke åldersadvekvat. Jag klär på mig nattlinne och springer i det resten av dagen, bara för jag vill, och jag hoppas att det är lite rebelliskt då jag är snart 42... eller kanske inte?

Kram till dig Tina, och alla er andra. God Jul!

#2 - - Mattias:

Jag kunde ha varit där, men inte hade det då sänkt medelåldern så värst mycket. Glad blir jag när jag hör att du tagit Christer Sjögren till ditt hjärta, det är många som inte upptäckt vilken storartad sångare han är, och karisma har han ju som den värsta Sinatra, karln. Åldrar och föreställningar om dito är nog inte det enda som står ivägen, det finns genresegregation också. Jag har ingen stark anhängare av dansbandsmusik i allmänhet, men vafan, en bra musiker gör bra musik vad han än sätter tänderna i! Heja Christer Sjögren! Pernilla går väl an; Gunhild Carling är jag alltjämt inte bekant med. Kommer kanske...



Imorgon åker vi till Sverige. Om ödet är oss bevåget. Vilket det har varit hittills; Andrea min dotter är här och redo att åka. Med eller mot mammans vilja, jag vet inte riktigt. Innerst inne med, skulle jag tro. /Mattias

#3 - - O:

Jag var i alla fall inte där och bidrog till den höga medelåldern. Jag var tillsammans med barnbarnet på En Annorlunda Julsaga på Konserthuset och där bidrog jag till att höja medelåldern ordentligt.

#4 - - Franck:

Ja, som vanligt förväntas vi göra vad andra tänker sig om oss. Det var likadant på Jul i Folkton! Deras musik är ju helt utan åldersbestämning, men Konserthuset hade en medelålder på 55-60. Märkligt. Men det är klart, biljettpriserna är inte självklara för unga vuxna. Men man kan ju bjuda sina barn, vilket jag gjorde.

Inte ens jag skulle gå på Thåström, men jag är säkert lite panchis i vissas ögon (ser du!? i andras ögon igen!).

Man ska göra det man vill för att man vill, inte för att andra förväntar sig nåt av en.

God Jul!

#5 - - Skramlan:

Kul med konserten! Min man är en Vikingarna och Christer Sjögren-fantast av stora mått, jag gillar honom också. Gunhild såg jag förra året i dansbandskampen, himla kul tjej! Gillar annars inte jazz men hon hade spelglädje. Pernilla har jag lite svårt för.

Själv gör jag saker oavsett ålder, man ska ju ha kul!

#6 - - Harpasione själv:

Men Franck, ibland tycker jag att man ska göra det man INTE vill. Bara för att.

Förnya sig.

#7 - - MB:

Nä fy f*n, inte tänker jag gå på Christer Sjögren bara för att jag är ung. hihi Hellre tar jag på mig en hemstickad luva!

#8 - - Franck:

Herregud, du är den oflexibles mardröm. OK, då. Jag ska göra nåt jag inte vill: imorgonkväll ska jag följa kollegorna och se nåt Julhålligång med Anders Ekborg. Det skulle jag aldrig ha gjort. Dessutom ska jag hoppa över barnens skolavslutning, traditionellt på en stor scen, i år på Musikhögskolan. Det har jag aldrig missat!

Men det finns säkert annat man INTE brukar, men allt behöver man ju inte skriva här.

Betyder det att du kommer på Juloratoriet nästa år?!

#9 - - Ylva La:

Men hallå? Är Thåströms åldersadekvata publik ungdomar? Skulle inte tro det. Det är väl såna som vi som är hans publik, medelålders+. Så då får ju åtminstone inte vi gå på hans konserter. Men jag håller med dig, det är roligt att göra det oväntade. Det blir veckans utmaning. Inga gamla bravader gillas - en ny utmaning ska det vara. Vem hänger på? Den som får Harpasione att le eller t om skratta vinner!

#10 - - Ann-Marie Alexandersson:

Det kanske är så enkelt att enbart de som kommit i vuxen ålder och förbi åren med barn och dåligekonomi som har råd att gå på konserter. Det var v äl inte gratis kan jag tänka.

#11 - - Helena:

Hakar på grundtanken om att bryta mönster och banor - vanor. Prova göra något jag inte tidigare gjort eller sådant jag "fått för mig att jag inte gillar"... Vet ju iofs mer idag om vem jag "är" vad jag vill jämfört med tonårens sökande och prövande - men kanske ska jag prova lite mer igen för att undvika stagnation ?? Frågan är bara vad det ska bli jag "sätter tänderna i"...Skulle kunna pröva ett annat förhållningssätt till tillvaron 2012- nyårslöftesvariant ?? Grunnar vidare...

#12 - - Anonym:

Var på julkonsert i går med en av våra lokala jazzsångerskor, Gunilla Enggren. Fast det visade sej

vara en konsert med gudstjänst. En ny och märklig upplevelse för en gammal hedning. Men musiken var suveränt bra!

#13 - - kristina jonsson:

glömde namnet,kommer här

#14 - - Ida:

Tina, nu klampar jag väl rätt in i dragspelet ... men ... vem är Thåstöm och vad gör han?

#15 - - Anonym:

http://www.youtube.com/watch?v=odn75Jrm9eQ Detta är musikern Thåström, som jag minns och har hört i Ebba Grön (Oasen, Rågsved, 1978-79?). Efter E G tappade jag kollen på honom. Men han har sjungit denna Bellmans epistel 81 (Märk hur vår skugga) med Imperiet som de kallade sig efter EG. http://www.youtube.com/watch?v=K8YjRl-QqNM Här är han riktigt bra (men Bellmans epistel är en rysare, så bra!). Kanske har H lyssnat på honom sen dess?

#16 - - Franck:

Sorry, föregående kommentar var från mig.

#17 - - Skramlan:

Jag vill inte betala räkningar men måste göra det ändå. Jag vill inte fira julafton såsom vi har gjort ett antal år men i år har det ändå blivit mer kompromissande så det ska väl ordna sig. Det är ju mycket jag inte vill som jag ändå måste så varför aktivt söka sig till saker jag inte vill utöver. Det jag själv kan bestämma och råda över ska jag vilja!

Sen håller jag med det Ann-Marie skrev, det är nog lättare att råda över sin tid och även ekonomin när man är lite äldre och kanske inte har familjen att tänka på och då kan man göra fler saker som att gå på konserter.

#18 - - Linnéa:

Öppnade din blogg med lite ångest i magen....har inte varit här på ett tag....tänk om något hänt....om du inte finns kvar här....och så hittar jag de mest underbara dikter!! Du är fantastisk!! God jul och kramar!

#19 - - Håkan (o G):

Hej

Har inte skrivit på länge men läst mycket. Det har ju varit långa kommentarsspalter!



I morgon ska vi, mina söner och jag, tända några ljus i en gran borta i skogen där Gerd ofta gick förbi och sedan drar vi till Dalafjällen för att fira vinter och jul. God Jul till er alla, vad ni än hittar på och var ni än är.



(Kan telemarkssvängar vara tillräckligt oortodoxt för en 60+? Jag bryr mej egentligen inte om vad ni tycker, jag prövar ändå!)

#20 - - Ann-Marie Alexandersson:

Måste in igen... Tina, de allra flesta skapar sin musikstil och även omvärldsuppfattning när man är i 18-30 års åldern. Beror lite på när man bildar familj och får barn. Därefter kommer en period då det här med musiksmaken förtvinar. Man har inte tid, helt enkelt. Jag kan massor av ganska fåniga låtar utantill från den perioden i mitt liv och idiotiskt nog sitter de kvar. Jag tänker att det är så och det gäller oss alla. Thåström...tja, han är väl din ungdom kan jag tänka.

#21 - - Ylva La:

A-M det roliga är att det faktiskt dyker upp ny musik, som man kan tycka om lika bra som den gamla! Skillnaden är att man inte sätter upp posters på väggarna av de som sjunger. Jason Mraz,Hoffmaistro, Movits, Daniel Adams-Ray m fl m fl - finns många underbara nya artister som gör låtar som är så asbra att man lyssnar på dem om och om igen. Svårigheten är väl att hitta dem? Tonåringar i närheten underlättar.



Jag har inte alls lyckats göra något bra icke åldersadekvat. Däremot en dålig - cyklade utan hjälm på hal is här i stan. Det är inte många tantor som gör! Men det är ju bara dumt, i mitt fall bara lathet - orkade inte hämta. Ska göra något bättre!

#22 - - O:

Skulle behöva lite tips på åldersadekvat klädsel när man är 70 år. Tant!!!?? Stickar sockar och bakar bullar. Det klarar jag. Men klädsel? Får man ha långbyxor? Cykelhjälm använder jag alltid när jag cyklar. Får man cykla eller borde jag åka buss?

#23 - - Anonym:

Men O:Man skall göra det man inte vill.Bara för att.Förnya sig.Enligt Harpasione alltså.Någonting oväntat.Och icke-åldersadekvat klädsel!Naken kanske?Är det klädsel?

#24 - - Taran:

Att gå klädd i evadräkt låter väl verkligen ålderdomligt?Oväntat länge jag var tyst?!Jag vet

inte om jag ville det eller inte,litet problematiskt;)



Fridfull Jul till alla och Lyckligt Nytt År 2012!



Från Selma och Taran;och tack för gott sällskap 2011!Och GRATTISKRAM i förskott till Tina på födelsedagen!!!!

#25 - - Anita:

Tittar in o önskar mej i julklapp många härliga betraktelser o dikter ,ja allt som du skriver Harpasione.. o alla andra härinne oxo .. jag lär mej mycket genom att läsa din blogg varje gång du skriver o jag läser dom flesta kommentarerna jag undrar alltid var ni får alla era ord ifrån o som blir så fint ihopsatta , låter fånigt kanske men så e de.. önskar er alla en GOD JUL o ett GOTT NYTT ÅR..KRAM

#26 - - Taran:

Vilken härlig kommentar,Anita!Skulle lägga mig och tittade in före det.Och tacka Franck för Bellmans epistel m. Thåström,den spelas ännu i mitt huvud.Den är fängslande!Men,du kanske har någon gladare, lika fängslande julmusik att byta den till,Franck?;)Jag läste någonstans,att J.Thåström är tillsammans med Alexandra Rapaport,som också är så duktig i sin genre.Härligt med alla begåvade människor!Kom på en till...Harpasione förstås!!;)

#27 - - Mattias:

En dan-före-dopparedanreflektion som nog inte har så mycket med Tinas inlägg att göra. Kom till Sverige i förrgår, åtminstone kroppsligen. Själen har nog just landat, tror jag.



Shoppade loss som så många andra på Väla Centrum i Helsingborg igår.



Mitt intryck av Sverige efter två dygn, efter ett och ett halvt års frånvaro: ytligt, oviktiga saker ges stor betydelse. Vandrarhemsdamen berättade om tjuvarnas nya metod: att på fjärrmanövrerad väg sätta billås ur spel och så sno julklapparna som just lagts in. Jag fick en känsla av att hon var indignerad och kom på mig själv med att i stort sett gratulera tjuvarna. Inte ironiskt utan mer med höjda ögonbryn; "jaha, och?", liksom; tycker mest att SÅ förskräckligt hemskt är det väl inte att få julklapparna bortnorpade? Finns värre. Och till och med: kan nog i en del fall vara en direkt nyttig påminnelse. Om vad som är viktigt. Om man nu gör den kopplingen.



Till min mycket kreativa dotter köpte jag en uppsättning scrapbooksaker som hon kan klippa och klistra loss med. Vaknade med ågren nyss. Hon som redan klipper och klistrar utan att ha en aning om vad scrapbooking är för något, att det ens finns nåt sånt. Halvfabrikat från Panduro Hobby. Slår jag inte ihjäl hela nöjet med att ha kommit på något om jag serverar allt det på ett bräde? Jo, det tror jag. Måste lämna tillbaks en del.



Förstår ni vart jag vill komma?



"Indien är ett motsatsernas land" brukar man säga. "Brasilien är motsatsernas land". Osv. Brukar man inte säga det om nästan alla länder? Faktiskt kan man säga det även om lagoma Sverige. Så kreativt, så lite kreativt. Förstår ni hur jag menar?



Ok, jag anknyter till TIna: att göra det oväntade hjälper nog en del. Än har jag chansen att överraska mig själv med en motsatsmanöver i julruschen. Nu när själen har kommit hit och allt.



God Jul allesammans! /Mattias

#28 - - Bitterfittan:

välkommen till mellanmjölkens land, yta finns det gott om på flera nivåer. Men även i sverige kan man komma under ytan, kanske inte mitt i julshoppingen dock :)



#29 - - Mattias:

Jag försökte åtminstone göra nåt oväntat. Köpa skraplott av sossarna. Men det var hjärt- och lungfonden. Köpte av dem. Ganska nära. /Mattias

#30 - - Hilde:

Det har väl med ålder att göra men jag vill göra det jag har lust med utan att ta hänsyn till vad som passar. Igår kastade jag loss i en yster dans i vardagsrummet till eurythmics musik och glömde titta ut genom fönstret. Kändes härligt att se överraskade grannar "Hon är ju ändå 52". skänt att vi är fler. vore också kul att träffa alla dessa som inte bryr sig om ålder. går jag ut på stan så undrar jag var alla blandade åldrar finns!?