Vi ses efter

Det blir inget God Jul från mig.
Känner inte för det.
En massa förväntningar som inte infrias.
Från kvällen före julafton stängs dörrarna om alla små familjekokonger.
Det är läskigt.
Ni vet själva allt som kan rymmas i en "god Jul ".

Håll ihop.
Håll ut.
Tills det är över.

Julklapparna är det bästa.
#1 - - Anmaja:

Då hoppas jag att du får de julklappar du vill ha. Jag önskar i alla fall en God jul och håller ut till det är över. Tiden går fort och det är snart tisdag.

Anmaja

#2 - - Helena:

Tillägger ett "Håll om" - en kram, kan vara av julkaraktär eller bara en alldeles vanlig december, mitt i vintern och mörkret kram ! Ser fram emot att höra ifrån dig igen, senare !

#3 - - Ida:

Håller med att julklapparna är det bästa + att ta fram de saker som blivit tradition hos oss. Maten får bli som det blir. Jobbar i helgen så vardagen kommer fort. Ser också fram emot att höra från dig efter helgen

#4 - - Franck:

Ja, Julen är nog ansträngande på många olika sätt och att vi stänger dörrar är lite märkligt. Det finns något gott i det också, vi samlar oss, vi kan se varandra i ögonen en längre stund. Men märkligt är det när det är tre hela dagar. Men vi är nog rädda om något också? Vill inte att något ska asfaltera denna den finaste av alla våra eviga längtanden (som både följande sång och Viktor Rydbergs tomte pratar om, gåtan), vilka dom än är. Men det är märkligt att i samma stund vi sitter vid Julbordet förtvivlas barn över sina onyktra föräldrar, människor svälter runt hörnet, det är 6 grader varmt idag, föräldrar skäms inför sina barn, barn skäms för att de misslyckats i skolan o s v. Det händer ju alla andra dagar också! Men förväntan och spänning ja.

Men vi är aldrig så givmilda som inför Julen, säger dom. Vi vill ju dela med oss av detta, eller hur?

Kanske borde varje bostadsområde ha en Jullokal där en del av Julafton firas? Där barnen sitter framför stor skärm tillsammans och ser på Kalle och föräldrar tillsammans ser Karl-Bertil? Och delar mat? Jag kan tänka mig det, men skulle ändå vilja ha Julaftonskväll att fira på mitt sätt med de mina.

Kan vi öppna dörrarna?

Taran frågade efter Julmusik och jag kan ju inte annat än att peka på det som är starkt för mig, förutom Julvisa i Finnmarken, som med Sofia Karlssons hjälp tar fram det centrala med vår tillvaro, så har jag kommit att tycka om denna också. Sannolikt för att Jul i Folkton (Ale Möller & Co.) gör den så vacker. Den bär också centrala budskap, om evig längtan till ljus och frid, sänk dina vingar över all suckan ur människobarm; enkla små saker, men så centrala för oss.



I länken

http://www.youtube.com/watch?v=VJy1tkgZfT0&feature=related



så sjunger först Sofia Karlsson en kort liten fin tackvisa. Sen gör de Jul, Jul, strålande Jul. Dom brukar avsluta med den och vi får sjunga med. Med dom blir det inte utanpåverk, det blir äkta.



Jul, jul, strålande jul,

glans över vita skogar,

himmelens kronor med gnistrande ljus,

glimmande bågar i alla Guds hus,

psalm som är sjungen från tid till tid,

eviga längtan till ljus och frid!

Jul, jul, strålande jul,

glans över vita skogar!



Kom, kom, signade jul!

Sänk dina vita vingar

över stridernas blod och larm,

över all suckan ur människobarm,

över de släkten som gå till ro,

över de ungas dagande bo!

Kom, kom, signade jul,

sänk dina vita vingar.



Vi firar på olika sätt, med olika mål kanske, men jag önskar alla en God Jul vart ni än är.

#5 - - Skramlan:

Jag önskar helt enkelt en god jul till alla!

Sen får var och en göra som de vill med det om de vill ha en god jul eller inte. Vi ska i alla fall ha det mysigt först bara vi i familjen sen ska vi ju fira lite med släkt, det är inte så kul men får gå. Jag är inte för att ha en massa folk omkring mig heller i vanliga fall, bara i lite spridda doser. Förväntningarna inför julen är inte så kul och för att inte tala om all stress folk håller på med. Då gäller det att hitta det som är kul mitt i allt.

God jul!

#6 - - Taran:

Tack Franck för härlig julstämningsmusik;litet julmagi,som någon skrev där!God Jul till Skogen också!

Kanske får man göra med julen som med framgången:når man inte framgång så får man omvärdera framgången.Kan man inte äta och dricka och mysa på det sättet får man inmunda stämning och glädje och samvaro,julgransljus! julmusik förväntan god vilja människor emellan(givmildhet som Franck också pratade om)andras glädje över godsakerna osv.Mums mums som du skrev ifjol!Man blir mätt och trött av mycket stämning också,så det blir härligt när helgerna är över.Och då har man varit med om så mycket glädje och samvaro,att man orkar vänta på nästa jul igen!En julklappsdikt/sång :



"Du är älskad där du går"



Mänskobarn,vet att du ibland kan känna vilsenhet.

När du står på jorden i din litenhet.

Och ovanför på himlen blundar stjärnorna.



Mänskobarn,vägen kanske känns som en oändlighet

som den bara leder ut i ovisshet

Men ljuset bor i natten och i skuggorna.



Du är älskad där du går

Någon ser,någon tar din hand

Någon följer dina spår

Leder dig hela vägen fram

Du är alltid älskad där du går



Mänskobarn,när din natt är mörkast har den redan vänt

Följ din väg i ljuset som ditt hjärta tänt

Och ovanför på himlen lyser stjärnorna.



För du är älskad där du går

Någon ser,någon tar din hand

Någon följer dina spår

Leder dig hela vägen fram

Du är alltid älskad,där du går



Du är älskad där du går

Någon hör,någon rör din själ

Det finns någon som förstår

Allt du gör,någon vill dig väl

Du är alltid älskad där du går



Så sjöng Susanne Alfvengren i sin Melodifestival-låt

www.youtube.com/watch?v=MOI51cITmaA

om någon vill höra litet vanlig musik som omväxling,eller efter helgerna kanske?



Och Harpasione:världen är full av julklappar och presenter hela tiden,man kanske inte får den dyraste, som frånvaron av sjukdomar, men man får mycket kärlek hela tiden och man ger tillbaka och blir riktigt riktigt glad!

#7 - - Monica:

Nu är det jul igen, och alla är glada och maten är inhandlad och tillagad och kakorna är bakade och julklapparna är köpta och inslagna och huset är städat och julkorten är skickade och granen är klädd och dukarna är nystrukna och pålagda och knäcken blev bränd och.....

Varje år tänker jag att, i år struntar vi i att stressa med allt, vi tar det lugnt istället. Men så är man där i alla fall. Någon på jobbet börjar prata om att nästan alla julklapparna redan är inhandlade, och någon annan hakar på med att fönstren är putsade och gardinerna bytta. Det sprider sig som ett virus. Plötsligt springer man som en galning för att allt ska hinnas med. Så kommer "dan före dopparedan". Allt är färdigt, nu får tomten komma när tusan han vill, för jag hann färdigt i år också Och visst är det ändå mysigt med jul, fastän ryggen värker och hjärtinfarkten nästan knackade på dörren. I alla fall God Jul till alla som vill.

#8 - - Ylva La:

Kan hända att julen är lite uppblåst. MEN i år är ju Kalle Julvärd! Få kan vara buttra på samma genuina sätt som han. Det blir jättebra, då kan man se påannonseringen till Kalle Anka och sedan somna. Det har blivit en av de bästa jultraditionerna - att somna till Kalle Anka. Förrförra året somnade jag in till Ferdinand, och det är ju inte så konstigt. Men förra året var det till betydligt ettrigare Piff o Puff. Vad blir det i år tro?

#9 - - judi:

Jul blir precis det man gör det till

I år orkar jag inte åka någonstans så vi blir hemma jag och tjejerna ..

Men så är det så här finurligt att man kan gå till kyrkan och fira jul med andra människor eller till frälsningsarmen eller missionskyrkan ...eller pingstförsamlingen och då är det någon som har sagt till mig att dit går bara alkisar och ensamma Jaa jag är ensam med mina barn i jul ...är det då fel och gå dit där det finns andra och fira jul på dagen jag orkar inte laga mat i helgen och jag har ingen assistent...

SÅ,GOD JUL PÅ ER

#10 - - Kristina S:

Vad du än säger, vill jag önska dig Harpasione och er alla på bloggen en God Jul och Gott Nytt År. Det blir ofta bäst när man inte förväntar sig för mycket.

#11 - - Anita:

Jag hör regnet smattra på rutan så det blir inga fotspår efter tomten i år men jag har säkert inte varit snäll varje dag..men de gör inget för alla de mina har varit snälla o goa mot mej o mitt gnäll mellan varven ...så de blir en liten klapp i allafall till barnen..go jul på er alla härinne..gläntar på dörren hit in efter jul igen kram

#12 - - Anneli:

Håll ut, fortsätt kämpa.

Vill i alla fall önska dig o din familj en riktigt God Jul.

Varma Kramar ♥

#13 - - Bitterfittan:

jag önskar dig en icke-åldersadekvat-mössa! Om du inte får nån så hojta till så ska jag leta...!

#14 - - Ylva La:

Folk har gone totally wild - gick förbi en björk med röda julkulor, stora som handbollar. Utanför samma hus satt en flagga (sån där som affärer har när de har öppet) med tomte på. Otroligt märkligt. Har man det för att man hatar julen, gillar julen, har humor eller totalt saknar sinne för design?



Jag gick och funderade på hur jag skulle kunna göra något åldersinadekvat, det var inte så lätt som det först lät. Vår generation (nu 40+) kniper rätt bra fast i ungdomskulturen, på gott och ont. Och är samtidigt rätt präktigt pangsjisaktiga med broddar, tygkassar och är rätt osynliga om man ställer oss mot en gråsvart bakgrund.



Till slut dristade jag mig till att hoppa över ett uppbyggt hinder i skogen, fast folk gick bredvid på cykelbanan. Det var lite lagom åldersinadekvat modigt tyckte jag. Sedan gick jag och funderade på hur kul det skulle vara att bjuda in till sommarkalas med hästhoppning. Med hinder av hinkar,kvastar och twistband mellan stolar. Sån hästhoppning som åtminstone alla mina tjejkompisar gjorde när jag var lågstadiestor. Skulle det vara kul idag? Eller skulle det bara vara åldersinadekvat? Och så till den stora frågan: varför hoppar inga barn twist längre??? Glömde vi bort att lära ut det till de yngre barnen? Tyckte de helt enkelt inte det var kul? Var det inte kul??? Jag minns det som skitkul, men snurrat band runt anklarna, snören som höjdes och svåra följder att härma.... Twisthoppning alltså!?



P s somnade redan till andra inslaget, Snövit tror jag. Sedan minns jag bara små drömslingor av Piff o Puff och vinjetten av Robin Hood. Underbart! Men Karl Bertil är en klippa. Underbar text, underbart uppläst, underbart tecknat och underbar musik. Ett mästerverk.



#15 - - Anonym:

I min familj började det mesta i en småironisk ton, men sen började vi sjunga och sen blev det bra. Sen sjöng vi oss igenom kvällen. Kul med tjugoåriga syskonbarn som kan alla sångtexter, från julsångerna till Ted Gärdestad och Sommaren är kort.



Men om att fira, andlighet och julens mening: Jul är väl ändå vårt thanksgiving, djupast sätt? Jesuseriet och det är ju uppenbara senare skenorsaker till att fira överflödet som rådde efter decemberslakten, och så förstås att mana sol och tillbaka. I Odysséen slår de till med en hekatomb rätt som det är. En sjujäkla grillfest! Ser cyniskt ut med kristna ögon, att påstå att det är till gudarna, och så sätta i sig allt själv! Men det är ju en missuppfattning. Just i själva njutandet ligger ju tacksägelsen! Lite som i Min syster är min ängel av Ulf Stark om ni läst den boken; den som KAN känna smaken av blodapelsin och chokokola på sin jordiska tunga må ju göra det, och njuta av det. Även åt de dimmiga som inte kan.



Tänker jag. God Jul fast nu är den förbi.



Kalle Moreus är helt suverän tycker jag. Dessutom kan han nåt i grunden, det är inte alldeles vanligt för en TV-nisse. Inte bara svära trovärdigt, men det kan han tydligen också. En hyvens pojk! /Mattias

#16 - - Mattias:

I min familj började det mesta i en småironisk ton, men sen började vi sjunga och sen blev det bra. Sen sjöng vi oss igenom kvällen. Kul med tjugoåriga syskonbarn som kan alla sångtexter, från julsångerna till Ted Gärdestad och Sommaren är kort.



Men om att fira, andlighet och julens mening: Jul är väl ändå vårt thanksgiving, djupast sätt? Jesuseriet och det är ju uppenbara senare skenorsaker till att fira överflödet som rådde efter decemberslakten, och så förstås att mana sol och tillbaka. I Odysséen slår de till med en hekatomb rätt som det är. En sjujäkla grillfest! Ser cyniskt ut med kristna ögon, att påstå att det är till gudarna, och så sätta i sig allt själv! Men det är ju en missuppfattning. Just i själva njutandet ligger ju tacksägelsen! Lite som i Min syster är min ängel av Ulf Stark om ni läst den boken; den som KAN känna smaken av blodapelsin och chokokola på sin jordiska tunga må ju göra det, och njuta av det. Även åt de dimmiga som inte kan.



Tänker jag. God Jul fast nu är den förbi.



Kalle Moraeus är helt suverän tycker jag. Dessutom kan han nåt i grunden, det är inte alldeles vanligt för en TV-nisse. Inte bara svära trovärdigt, men det kan han tydligen också. En hyvens pojk! /Mattias

#17 - - H:

Själv tycker jag att låga förväntningar är en bra grundinställning. Då blir livet en enda lång räcka positiva överraskningar.



En mindre glad överaskning fick dock invånarna i Pompeji en gång tiden..



Vi får antagligen en halvtrist till usel nyårsafton allihop, eller vad tror ni?

#18 - - Ann-Marie Alexandersson:

Nu är det nytt år 2012. Minns när det var 1961 för det gick att vända på. Nästa roliga årtal är väl 2020. Det är 8 år dit. Rätt osannoliht att jag lever då. Men osannolikheter kan inträffa, eller hur?

#19 - - bitterfittan:

ha ha vad roligt jag har åt att de skrivs julsånger i din blogg :D