Andan Faller på

Klockan är tre mitt i natten.
Jag har sovit med respiratorn på.
Första gången jag lyckas somna med den.
Det var väl skönt att veta att det går, och säkert bra för koldioxidhalten i mitt blod.

Men ni kan inte ana, det tror jag verkligen inte ni kan,
ana hur det känns när man stänger av den.
När den är på hör jag ett kraftigt sus för varje andetag.
när man stänger av blir det
helt tyst.
Jag känner inte bröstkorgen röra sig.
Paniken är nära.
Jag försöker intala mig att kroppen andas automatiskt om den bara kan. Och det kan den ju och det finns ju luft och jag gjorde det igår.

Ändå tar det en bra stund innan det känns tryggt med de små små susningarna.
,Då är det väldigt skönt att ha en blogg att skriva lite på.
Nu kan jag nog somna.
Godnatt!
#1 - - Sussie:

Nej, jag kan inte ana hur det känns men förstår att det är en jobbig känsla...hoppas att du fick sova en stund till! Kram

#2 - - Åsamamman:

Jaaa Du....

Det är var bloggandet är,

Ventil att pysa lite genom och Livlina.

Eller nåt.

Orkar du/man inte läsa.

Tryck på en knapp och gå vidare

#3 - - Ann-Marie Alexandersson:

Skrämmande.

#4 - - Julia:

Hej! lyssnade precis på ditt sommarprat, vad fint! Du är så positiv, det ljusnar upp när det känns mörkt! :)

#5 - - Taran:

Vilket fantastiskt inlägg kl 3 på natten!Skulle berätta ngt positivt ur nutiden:beställde din bok via länken i tisdags,i dag fick jag den via Green Cargo AB med postens brevbärare i brevlådan!Otroligt snabbt och lätt!Nu har jag också den FINA boken att läsa,och titta på,och hålla i.Grattis till Harpasione och tack!

#6 - - En annan Tina:

Boken*3 är beställd - present till mig sjäv och några fler :)

#7 - - Kajsa:

Jo, jag kan ana. Tror jag. Min katastrofångest yttrar sig också i tankar/fantasier om att att vara beroende av respirator! Du får mig att se lite ljusare på den saken.

Däremot kan jag hur lätt som helst rycka på axlarna åt mördarsnigar och duvskit! Något som många omkring mig tycks vara mycket tyngda av ...

#8 - - Ann på Hbu:

Vad säjer man? Du har en förmåga att ge en bild som känns så verklig, som om jag var bredvid dig där i natten.

Visste inte att en respirator var högljudd. (Fult ord, hörru)

Knastanke: Likhet mln respirator och tandläkare. Synd att de behövs, men tur att de finns...

#9 - - Börjar på ett A:

Inte för att det har med inlägget att göra, men jag har fasiken läst igenom hela din blogg. Fick veta att min mamma lider av ALS i somras (eller ja, det är ju snart sommar igen, så sommaren 2010). Hörde dig på sommarprat i P1 och mellan hulkandet tyckte jag du var så bra och var så positiv. Vilket du är också. Har inte vågat visa min mamma din blogg. Varför vet jag inte. Men du tar upp saker jag är livrädd själv för att fråga min mamma om. Någon gång måste jag ju möta den verkligheten, men under tiden vill jag framföra ett tack till dig. Tack!

#10 - - Maria:

Har suttit ute i solen och läst ut din bok, skrattat och gråtit. Tack Tina, för att du skrivit den. Den känns ännu mer än "bara bloggen". Den är rätt och slätt vacker.

#11 - - Kristina S:

Du kommer att uppleva avstängningen av respiratorn lättare och lättare för varje gång. Det är helt enkelt ett verktyg du använder och bestämmer över.

Men ändå: vad fantastiskt att kunna få del av dina upplevelser. Tack!

Är en assistent med dig hela natten? Hur går det till - är det du själv som bestämmer att koppla bort/på den?

#12 - - Mia:

Såg vetenskapens värld om stamcellsforskningen. Så otroligt spännande vad man kommer att kunna göra bara lite längre fram. Därför, släpp aldrig din gnista. Boken ska jag beställa NU! Tack Tina för en fantastisk blogg.

#13 - - O:

Hur går det med bokförsäljningen? Kommer det en fortsättning? I så fall ställer jag mig i kö för att få köpa den också.



Recension av boken i morgon i NA !!!

Hur känns det? Pirrigt? Roligt? Spännande?

Hoppas du känner dig stolt!

Men lite läskigt, som när man ska med barnen på utvecklingssamtal.

Kram och varma hälsningar.

#14 - - Gudrun.G:

Det är helt osannoligt vad människan kan anpassa sig till. Det är svårt att föreställa sig din situation. Tur att hela denna vårdkedja fungerar. ( skulle kommentera ditt senaste inlägg, men det fungerade inte ).

#15 - - En annan Tina:

Böckerna har kommit hem i min brevlåda idag. Det gick fort, beställde dem i torsdags. Lägger undan några, att ge bort i present. En fin bok full med intressanta, kloka och ärliga tankar. Jag ser fram emot att läsa harpasione i pappersform och är säker på att jag kommer att ha stor glädje av boken i många sammanhang. Varmt tack till författarinnan!

#16 - - Gudrun. G:

Grattis till en toppen recension i NA! Fem stjärnor!

#17 - - Spanaren:

Judi har skrivit om dig och din blogg idag så jag var bara tvugen att komma hit och läsa det du skriver ;.)



Tack för att du vill berätta om din vardag!



Hjärta dig/ kram

#18 - - Karin:

Hej! Det fungerade inte att kommentera på ditt senaste inlägg, så jag skriver här istället.



Alltid lika roligt att höra från dig! Ta hand om dig! kRAM

#19 - - Raggoparden:

Som sagt, kommentarsfunktionen t senaste inlägget funkar inte, men hur känns det att ha nån som tittar på en hela natten? Och vad tycker maken om det? Skilda sovrum numer? :(

#20 - - ullrika:

Vilken fasansfull skräck. Och mitt i natten.

Du är nog den modigaste jag vet.