Titta noga!

,Jag hoppas ni inte missar det ena när jag plötsligt skriver två inlägg som igår.
#1 - - Gudrun G:

Nej, nej...här missas inget, men vilken energi du hittat! :-)

#2 - - Gudrun G:

Nej, nej...här missas inget, men vilken energi du hittat! :-)

#3 - - Claes:

sitter här och har precis lyssnat klart på ditt sommarprat som jag valde helt random för att slå ihjäl lite tid. Jag brukar bli anklagad för att vara obotlig optimist men kan konstatera att jag mött min överman. Otroligt nyttigt att får perspektiv på sin egen tillvaro. Lev väl och ta hand om dig: ) Claes

#4 - - Fru Olsson:

Här missas ingenting :-) Inte när det gäller inlägg från dig. Jag suger åt mig allt du producerar (i text alltså...)



Jag har varit på semester i två veckor. Och inte kunnat läsa din blogg. Och då har det ramlat in inlägg och tom en uppmaning om presentation under tiden. Och så missade jag det. Nu vet jag inte vart jag ska lägga min presentation - här eller på det ursprungliga inlägget?



Men här är jag - Karin - alias Fru Olsson. 43 år. Trebarnsmor. Nybliven teamledare. Lyckligt lottad. Född feg. Expert på att oroa mig. Men jag jobbar på att lära mig njuta av livet. Att leva i nuet. Du är en förebild i denna konst.



Min man jobbar för övrigt med ögonstyrda datorer, så det var han som tipsade mig om ditt sommarprogram och efter det har jag följt din blogg. Fortsätt ta hand om dig!



En Stor Kram

#5 - - Mattias:

Vet du vad som hände förresten, Tina, efter jordbävningen (och andra nyfikna)?



Apropå brottslighet och kriminella...



Det var halvfyra på natten och fortfarande mörkt ute. Fast månen var uppe, så helt mörkt var det inte. Efter att ha bäddat ner familjen på studsmattan i trädgården lånade jag sambons hoj och gav mig ut för att se hur det stod till med dottern som bor mesta tiden hos sin mamma några kilometer bort. Cyklade genom en stad som inte alls såg särskilt jordbävningsdrabbad ut; lite skeva garageportar och allmän uppståndelse, men inte värre än så. "Äh det var visst inte så farligt" tänkte jag och cyklade hem igen. "Som jag överdriver!" Ur skuggorna under askarna (amerikanska askar tyvärr, inte riktigt lika fina som våra) på Carrera - vår gata - lösgör sig en mansgestalt och rusar fram och hugger min hoj.



- Ta mig härifrån?

- Va i helvete?

osv

- Jag är fånge, murarna rasade (Chillán är enda stan i Chile där fängelset fortfarande ligger ett par kvarter från rådhuset istället för ute på landet som i Kumla), du måste hjälpa mig att rymma!

- Låna mig cykeln, du får tillbaks den!



Långa sekunder! Inte hade jag hunnit smälta jordbävningen heller, men framförallt var det ju inte min cykel, den hade jag gett till min sambo i födelsedagspresent ett par månader tidigare (vädur, Taran)! Ge den till en tjyv!!??



Fast han hade min fulla sympati, det hade han. Inte för att jag vet vad han satt inne för, mord och våldtäkt kanske, vad vet jag? Men har man låtit Tage Danielsson och Lena Nyman förstöra en i sin barndom så har man, Släpp loss fångarnE!!



Klart han blev desperat när jag stod där och tänkte så långa tankar. Så tog han sig åt jackfickan till. "Va i helvete har han kniv?" tänkte jag och makade mig bort så att jag nu bara höll i styret på behörigt avstånd. (Under hela den här tiden hade vi förstås stått och ryckt i cykeln båda två.) Det såg tjyven/mördaren/våldtäktsmannen/menedande advokaten/hustrumisshandlaren/knarkbudet/vadvetjag och skrek:



- Nej nej, jag ska inte göra dig nåt illa! Men låna mig cykeln!!!



Det tyckte jag ändå inte att jag kunde göra, så han gav mig några skitord och släntrade därifrån.



Vet inte hur det gick med honom sen. 250 fångar rymde. De flesta fångades in under veckorna efter jordbävningen. Somliga i halvsvultna band som drog omkring ute på landet. Några sköts ihjäl under mer eller mindre skumma omständigheter.



Min tjyvvän under fullmånen fick min hela sympati men inte min sambos cykel. Hoppas han klarade sig! Hoppas att han inte satt inne för våldtäkt eller mord!



Gjorde jag rätt eller fel? Vad säger du, o hälsenornas svarta hämnd, manöverpanelernas mörka drottning?



/Mattias

#6 - - Mattias:

PS. Ögonstyrda manöverpaneler, i.e. /Mattias

#7 - - Taran:

Du har berättartalang Mattias,roligt reportage från Chillán!Har du sett att du har en egen blå boll på kartan(tailsweep för Harpasione)i Chile?Det är bra att du lyser upp på oss därifrån med litet ljusare historier och kanske snart får Harpasione att säga:jag skojade bara...jag fnissade när hälsenorna rök...jag skrattade när jag läste de skrämda kommentarerna....(eller:skrattade när ingen, nästan, vågade kommentera...)

Jag gissade att sambon kunde vara vädur,det är bra när man också som skytt skall/vill njuta av livet!Kräfta eller Krabba,som Francke sade;det är nog bara tankens och fantasins lekar!Men litet kul;)



Visst är det kul när man inte vet om allvaret och hemskheterna är skoj!?Och någon kissar på sig(i kateterpåsen visserligen bara) av skratt?!Jag känner mig förståndshandikappad light,men jag kan ju bjuda på det.Jag har redan hittat mina inre demoner,marionetter och älgar;och kan bara titta från sidan som en slipad fossil,när barnen leker.Fast det är klart att jag ibland känner mig liiitet lurad,liiitet extragammal och stofilaktig...men låt gå:the show must go on.

Trevlig helg till alla!

#8 - - Mattias:

Åh tack, Taran. Jovars, jag började en karriär som skrivande figur, men den kom av sig. Och lika bra var det, eller bättre, för jag har inte kallet. De som skriver riktigt bra MÅSTE skriva säger de, och det gör inte jag.



Mitt i prick det om väduren vid min sida och dags för mig att njuta av livet. Jag bara jobbar o jobbar! Men håller på att krypa ur skinnet känner jag och nästa år bara måste det till en förändring. Njuta av livet? Det är fotografi det, för min del. I stor utsträckning.



Bergen är fina också. Man blir stark och fri däruppe bland den svarta lavan.



Förståndshandikappad är inte det sämsta; beror förstås på hur man är det. Jag hänvisar åter till Temple Grandin som blev omnämnd bland bloggkommentarerna för ett tag sen. Dummare människor än de som gäller för att vara smarta träffar man sällan på, tycker jag. Allmänt talat då.



Älgarna, var kom de in i bilden? Ett seende djur, visste du det? Magiskt talat. Jag har ett lite särskilt förhållande till dem. Är du lite synsk du som slår an rätt tangenter gång på gång?



/Mattias



#9 - - Skramlan:

Jag tycker du gjorde rätt Mattias! Jag skulle inte heller gett ifrån mig cykeln.

Stjärntecken ja, själv är jag skorpion.

#10 - - Mattias säger visst ja:

Jo om att sambon är vädur; hon gick och blev lärare men jag sa ifrån, det kan du inte jobba med! Faktiskt, då hade jag fått dra nästan hela föräldralasset OCH försörjningsbördan, det är rena slaveriet. Modersmålslärare till på köpet, idel uppsatsrättningar. Så hon slog sig på kläder, och gosse om det är hennes talang!! A propos det här med att skriva, att jag inte gör det professionellt: det är så mycket som måste klaffa! Bland annat att ha kallet. Säljer man kläder på frilansbasis så ska man ha god smak och blick, kunna ta folk, vara arbetsam och flitig, hålla reda på tusen småsaker och vara tuff när pengarna ska drivas in (de köper på krita nämligen). Plus ha kallet! Och några saker till. När man gör den listan på min sambo ser det ut såhär: check, check, check, check hela vägen, bara att bocka av. Så nu är vi två som drar (det här är nytt sen ett år tillbaks bara). Så nu blir det som du säger: väduren hjälper skytten att få jobba lite mindre. (Vi skiter väl i vad de andra säger om astrologi... ;-) )



Glömde jag säga trevlig helg? Stofil eller ej: trevlig helg själv!



Kram rentav! /Mattias

#11 - - Mattias till Skramlan:

Skorpion! Grattis på födelsedagen, ungefär, då.



Spännande tecken, skorpioner. Jag har kemi med såna har jag fått för mig. Sex och död för hela slanten, är det inte så? /Mattias

#12 - - Mattias har läst på:

Nu läser jag att "skorpionen aldrig röjer sitt inre". Så då var det väl ingen idé att fråga... ;-) /Mattias

#13 - - Taran:

Man skulle tro att du är alldeles nära och babblar Mattias,man kan prata med dig genast när man slår på datorn!Älgarna ja...,det var någonting Tomas Ledin sade ! och jag tyckte om den tankebilden!



Och kul för din sambo att hon har så olika talanger att hon kan välja och vraka!Och lyckas bra med allt,det glädjer en gammal stofil.Jag har ju samma förkärlek för ord som du verkar ha men inte samma skicklighet!Man får ta litet av min längre livserfarenhet för att kompensera,så får man ju göra i livet för att klara sig.



Skorpioner kan man inte analysera,de har flera parallella naturer,lever mycket i sin egen "andraverklighet",är intensiva,trofasta och litet hemlighetsfulla allt.Olika astrologiska tecken har olika formler för att uppnå det de har planerat(födda i det tecken de är)i sitt beteende;och skorpionens vinnande recept/sanna natur är att titta från sidan och att ägna sig 120% i det hon/han brinner för.Kan ofta vara slitsamt att köra så hårt för skorpionen men den intensiteten.Astrologi är så mycket mera än bara soltecken,en hel vetenskap och de lärda tvistar fortfarande efter tusentals år!Så nog om detta!



Det var ett bra förslag att Harpasione skulle vara trollslända efter de gjorda åren:då skulle du Mattias kunna vrida huvudet på henne och den empiriska studien skulle få en trollsländadimension!



Tomas Ledin skulle hoppa över höjdhoppsribban(som han nästan hade fått en fobi för i skolan)och ville "hitta sin inre älg" inför hoppet i TV-programmet.Sådana små guldkorn kan man ju hitta ofta(även om det bara kanske är jag,som tycker så!)och lagra sådana bilder i sitt inre.Tyvärr stannar de ju ofta därinne för att aldrig mera visa sig!?Så andra människor får nog fortsätta leverera fina bilder som Harpasione brukar göra!!!Så man länge kan simma i de bilderna i ömsom storm ömsom kavlugn.

Så har vi vant oss att göra Harpasione,inte bara läsa och glömma utan begrunda och reflektera förfasas och förflyttas och alla andra upplevelseverber som leder till människans katharsis via olika okända vägar.Så nu rider vi ut denna storm och väntar med öppna sinnen på nästa resa,om vi vågar vill och kan(inte så guldkornigt men Doobidoo-roligt!);)



Rentav många kramar från Taran också,till alla!

#14 - - Kristina S:

Se non e vero e ben trovato, Mattias! Men han var snäll ändå, tog inte hojen med våld. Kunde du inte ha skjutsat honom lite i alla fall? Bjudit på kvällsmat?

Men nu har vi två historier på en gång här! Ni får lugna er!

#15 - - Mattias svarar Taran:

Babblar? Hrmf! (Jag trodde att jag som skytt hade monopol på att skjuta sanningspilar.)



Tomas Ledin var det ju, ja!



Vågar vill och kan var väl inte så dåligt. Jag är svag för konstutövning på slak lina. Schlagergenren är en sån. "Sista dansen" hör till favoriterna, men inget brädar "Lassie". Om du frågar mig. "I mitt hjärta kändes love!" Underbart! :-)



Vad gäller vrida om huvet på Tina så är jag inte riktigt typen som förvrider huvudet på damerna. Skulle vara i trollsländeform då, ja. Tänk det knepet kunde också jag en gång i tiden, och att man skulle ha svart tyll i håven. KAN ha varit Tina som lärt mig. /Mattias

#16 - - Mattias svarar Kristina:

Ja nu sprudlar det! Italienskan fick jag googla. Jag önskar att det inte vore sant, för då hade jag en hittepåförmåga av ett slag som jag dessvärre saknar.



Skjutsat honom? För lite luft i bakhjulet vettdu... ;-) Jo men ärligt talat var det precis vad han föreslog först. Hursomhelst fick jag hasta hem till sambo och två små barn, stan kryllade ju av nyss förrymda interner! Som bränt ner fyra hus och tagit gisslan för att komma ut fick vi veta sen, ja för det räckte inte med att murarna rasade. Vi bor fyra kvarter från finkan... Ren tur - eller Guds beskärm - att de inte tagit sig in på vår bakgård med studsmattan. Inte hade jag brytt mig om att låsa porten, vill jag minnas.



Sen tänkte jag: Ja nu har man åtminstone varit med om NÅNTING som kan vara lönt att berätta för barnbarnen! Inte är det mycket. Men det kommer kanske mera! /Mattias

#17 - - Taran:

Mattias:babbla berättade bara om den otvungna omedelbara känslan man har när man läser dina berättelser!Och det ordet får ju gott sällskap av "habla"(det är ett av mina fem ord på spanska,utan böjning!)



Men jag måste bara skriva Helene Hegemanns citat:

Jag är en andrahandshyresgäst i min egen hjärna

(allt vi säger har någon annan sagt redan;vi plockar allt av andra...)



Helene Hegemanns bok "Axolotl Roadkill" har kommit ut på svenska,översatts till 18 språk,fått priser och blivit nominerad till otaliga utmärkelser.Verkar vara en spännande nutidsbok om tonåringar,droger,depressioner,skolk(och allt annat kul Harpasione!;))Härliga recensioner på nätet för den som vill!Axolotl är en gullig vattenödla som blir könsmogen redan på larvstadiet,roadkill kallas det djur som blivit överkört i trafiken...:en bättre bild av tilltufsad brådmogen sexualitet kan man knappast tänka sig etc etc....(säger jag,andrahandshyresgästen i MIN hjärna),kul ..eller hur???!/Taran

#18 - - Mattias:

Inte alls nån dum bild hörru, sann och sätter min tanke på ett annat spår. Att om vi vill nå oss själva måste vi leta oss förbi andrahandshyresgästen, hjärnmasken som tuggar om sånt som andra spottat ur sig... Genom meditation förstås. De som känner mig förstod nog vart resonemanget barkade. Men det vi ser och är med om i trans, det är vårt eget på riktigt. Förstahands, liksom. Det tror jag.



Axoltlar är jag någorlunda bekant med, min elvaåriga dotter har såna lite på hjärnan. Vill ha en sån. Boken kände jag inte till, ej heller dess författare.



Om depressioner och annat: läste i Aftonbladet idag ännu en krönika (Sanna Lundell) om hur olyckligt det är att psykvården inte räcker till. Jag tycker att det olyckligaste är att vi så självklart talar i termer av "drabbad" när det gäller sånt. Om vi vågade att se det som normalt att vi blir utmanade av oss själva, och att det inte är farligt förrän vi gör det farligt (genom att t ex odla rädslan för ångesten och depressionerna), ja då skulle vi ha resurser nog. Och rentav skapa kraft. Undrar vad HH tänker om detta? /Mattias

#19 - - Mattias om Hegemann:

Nä... lockar inte mig alls.



Frivilligt vältrande i elände har jag aldrig förstått mig på. The Doors har jag inte gillat sen jag var 16. Kerouac aldrig lockats att läsa och den Unge Werther vara bara pantad, inte det minsta synd om karln. O s v.



Kul att hon kortsluter estetiken och snor mer än skriver. Men annars säger det mig inte mycket. /Mattias

#20 - - Taran:

Om Helene Hagemann av Fabian Kastner:

"Denna ställföreträdande författare har klart histrioniska drag:hon överdramatiserar och överdriver,är uppmärksamhetskåt,provokativ och lättpåverkad av andra.Hon talar om sitt "själviscensättningstvång" och "självförglömmelsebehov".Likt Peter Pan vägrar hon bli vuxen och flyr i en magisk värld(skrivandet) där hon kan flyga(på extasy).Genom litteraturen blir hon en Annan precis som i den berömda novell av Julio Cortázar som titeln är en blinkning till"



Låter litet som tonårstiden kan vara för många ungdomar,eller hur?Och litet som Harpasione kan verka,ibland;)/Taran



PS Histrionisk var inte en fel vals på tangenterna utan journalistens ordval!Annars skriver jag ofta fel,ber om ursäkt!

"Jag tar för mig av allt som inspirerar mig och ger mig vingar...eftersom mitt arbete och mina stölder blir äkta så fort någonting rör vid min själ" -H.Hagemann om sitt författarskap i en intervju.

#21 - - Mattias:

Ja då förstår jag varför jag inte går igång. Peter Pan har jag särdeles svårt för; hade en nära vän som var PP på alla de vis, han var t o m fysiskt lik honom och hade en liten nätt ganska svartsjuk flickvän à la Tingeling! Jag var tvungen att bryta banden, fast jag tyckte bra om karln, men vi strävade åt så helt olika håll. Han älskade kastade gatstenar och uppror, folkets vrede var det vackraste som fanns för honom. Planerade revolutionen medan han själv levde obekymrat på belgiska statens bekostnad. Själv hade jag fullt upp min egen vrede kände jag, behövde inte odla någon ytterligare vredesmyt.



Och så Cortazar... Ännu en författare vars storhet inte alls når mig, jag har tvärtom många gånger frågat mig vad folk ser hos honom. (Fast jag har för mig att Axolotl var en skaplig novell; kunde svurit på att det var Borges som skrivit den.)



Harpasione som Peter Pan? Inte det minsta, inte i mina ögon. Peter Pans stora problem är att han inte på villkors vis vill beträda marken. Han väljer nästan maniskt bort vår värld, det ska BARA vara fantasi. Tina trollar i vår värld, det är annorlunda. Tycker jag. Ja du kan förstå att jag som skytt föredrar de som är förankrade, det lär ju vara vad vårt tecken står för mest av allt: samtidig jordbundenhet och himmelsträvan. Så att. ;-) /Mattias

#22 - - Anita:



#23 - - Mari:

Jo, missade ett inlägg var just vad jag gjorde, så stort tack för påminnelsen. Nu har jag läst på isbloggen och hittat några godbitar. Bland annat veckan fråga om syster såg barn i rummet ;)

#24 - - Franck:

Nejdå, men jag noterar energin! Det behövde jag, från dig och från http://vodpod.com/watch/15612928-bob-dylan-my-back-pages-1992-live-w-roger-mcguinn-tom-petty-neil-young-eric-clapton-bob-dylan-and-the-late-george-harrison-

Och nu har jag läst hos Patrik. Han har också vackra och svåra ord om sig själv och livet. Blev ledsen att se att han inte längre är bland oss, du som hittat honom och allt. Sånt är sorgligt.

#25 - - Skramlan:

Jo du Mattias, det stämmer att jag fyllt år för några veckor sen. Har också hört det här om skorpioner du skrev och även att många i det tecknet har förkärlek för det övernaturliga och det stämmer på mig. Men annat stämmer inte på mig, möjligen hemlighetsfull, särskilt intensiv är jag väl inte även om jag gärna kan gå upp i saker jag gör. Intressant med stjärntecken egentligen, jungfrun är hjälpsamma har jag läst och på de jag känner stämmer det, har två i min familj.

#26 - - Mattias till Skramlan m fl:

Ja själv kanske jag ska förklara min inställning till astrologi. Jag håller många dörrar öppna, det är inte mycket som är omöjligt här i livet, tror jag. Men det betyder inte att jag sätter min blinda tilltro till allt. Gå och låta göra ett personligt horoskop eller ta in astrologin på allvar i mitt liv skulle jag inte göra i första taget, bland annat för att det som kommer fram i bästa fall är så oklart att det är tveksamt om det är till någon större ledning. Eller för att jag inte tycker att fokus ska ligga där, i spekulationer av det slaget. Det är så lätt att gå förlorad i själva spekulerandet. Bättre att försöka sitta lugnt på stenen och lita på att den information man behöver kommer till en ändå. I den takt man behöver den.



Däremot verkar det ju ligga en hel del i astrologin, fast fråga mig inte hur det hänger ihop. Visst verkar det helt vansinnigt, betraktat med nåtslags vetenskaplig blick, men nu har ju Einstein fått på tafsen också, så att...



Om inte annat är väl humor bra för mycket, då är det väl smart att låta världen vara lite magisk och underlig? Jag fick höra att det kommer rätt mycket ufo-rapporter från Umeå t ex. Det beror på att det finns ett ufo-garage under Mariehems- eller Ålidssjön eller vad den heter, var det nån som förklarade. Då tänker jag så här: Ja, vem vet, det kanske det gör? Varför ska jag stänga mitt sinne om en sån gobit? Det betyder inte att jag är beredd att gå i ed på att det verkligen mekar nåra marsianer under den där sjön, men kanske..?



Jag tror helt enkelt att vetande är lite överskattat. I jämförelse med allt man vinner på att inte bry sig om att veta när man inte behöver göra det; ljushastigheten behöver inte jag bry mig om t ex. "Låt professorerna utreda, de har betalt", som Werner Aspenström så klokt uppmanade sin grubblande hustru.



Däremot litar jag på att jag står rätt stadigt på jorden när jag behöver det. Ni hörde ju om cykeln... Inte fan fick han nån cykel!



;-) /Mattias

#27 - - Skramlan:

Nej allt går ju inte alls att förklara men kan vara sant ändå. Ufo kan ju finnas även om förklaringar till stor del saknas. Det finns massor av fenomen och händelser som aldrig kommer att vetenskapligt kunna förklaras. Man får tolka de hur man vill och hur man tror.

#28 - - Taran:

Fin låt av gamla begåvningar via Francke,tack!"Jag var mycket äldre då,är yngre än då just nu."Hoppingivande verkligen.

Mattias är ju en sökande,expanderande,resande Skytt,som är ett eldtecken.De andra eldtecknen Vädur och Lejon,är inte så intresserade(i detta livet,i det tecknet)av astrologin:deras energi,låga brinner framåt och nu;och behovet till expansion finns inte som hos Skyttar.Skyttar är ju envisa,starka ,påstridiga,"babbliga",och kan också lätt elda ljuset i båda ändorna och bli trötta(riktigt trötta,uttröttade).Det är väl den sökande elden som kan ta på sig litet för mycket med filosofin "ingenting är omöjligt" jag kan klara allt".Men Skytten är inte ett jordtecken med fötterna stadigt på marken!

Astrologin kan ju fungera som hjäp för att skaffa självkännedom,som är till god hjälp i livet och i ens utveckling.Skramlan har rätt:"man får tolka fenomenen hur man vill och tror".Så måste det få vara.Det har Harpasione också sagt på ett ungefär:tro på vad ni vill,det gör jag också,vi kan prata om annat också.

Och Fraancke(vädur)bestrider inte men betvivlar(om han är på gott humör och vill vara till lags),gillar inte folk som håller med men tar gärna strid med oliktänkande?!Människan är ett komplext paradoxalt väsen och ändå går vi alla framåt hela tiden,ofta med hjälp av varandra ger skydd,fart,håller igen,lyssnar,förstår,får oss att skratta/gråta ungefär som i "mammatrådarna" på din blogg Harpasione!Eller "en trygghet är alltid en människa" vare sig man är sjuk eller frisk.

Ni behöver ju inte läsa mitt babblande och det känns betryggande,det är kul att prata med er i alla fall!Lägg till nu det ni saknar!;)

#29 - - Taran:

Franck:ursäkta felstavningen!

och alla andra:ursäkta alla andra felstavningar!Jag får skylla på min katta Selma som hängde över tangenterna och ville ha uppmärksamhet kärlek, och höra att hon är duktig!Nu har hon fått det och alla är nöjda;)

#30 - - Mattias:

Ja det var en skaplig samling Franck la upp. Jag försöker fundera ut om något liknande vore möjligt nu. Ja med samma gubbar då, utom George H. Annars verkar det tunna ut sig på gubbfronten. Man borde nog gå och försöka höra Neil Young nångång mens tid ännu är. Ja han är min favorit med Clapton som tvåa. Dylan har jag aldrig haft tålamod med, min engelska räcker inte till bland annat. Eller om det helt enkelt är tålamodet som tryter.



Hälsa Selma! /Mattias

#31 - - Taran:

Mattias:Selma blev jätteglad!Hon hälsar till Mattias och hela hans familj.Selma är noga med att allting går rätt till(när jag sade till henne att jag hälsar nästa gång så tyckte hon att det är bäst att göra nu så det inte glöms bort!!!?)Selma hälsar till alla andra också,speciellt till Harpasione!,påpekar hon...nä,nu får det räcka!/Selma och Taran

#32 - - Catarina:

Här missas inget. Jag ser att du fått Lisbeth Sallander takter i dig. Det känns bra. Hoppas att det känns lite bra för dig också... :-)

#33 - - Franck:

"Människan är ett komplext paradoxalt väsen och ändå går vi alla framåt hela tiden,ofta med hjälp av varandra ger skydd,fart,håller igen,lyssnar,förstår,får oss att skratta/gråta ungefär som i "mammatrådarna" på din blogg Harpasione!Eller "en trygghet är alltid en människa" vare sig man är sjuk eller frisk."



Saknar inget där, T. Ditt öga och hjärta är vaket och det är alltid kul att se sig själv och andra från sidan, det gör man ju inte själv. Och du, H, du samlar dina skaror!



Här en spelning som slår gubbarna av brädet, på ett bräde s a s!

http://www.youtube.com/watch?v=c5DYLYHlKvk



God natt!

#34 - - Håkan och Gerd:

Mycket energi

- och glad.



Efter general mönstringen i Madison... och Joni M vill jag lägga till Jessica: http://www.youtube.com/watch?v=WfM6nRVBvGs



Jag har också läst om nattgammal is och ser att även om det brister så kan det vara glatt(!) http://www.youtube.com/watch?v=RyUf7r_9yNs

#35 - - Franck:

Tack, Håkan! Där kom mina fördomar om musik ur stetsonhattar och tunn is rejält på skam! Allmans grabbar spelade riktigt bra! Och denne norske Pingu var riktigt rolig, som nycirkus, på is!

#36 - - Taran:

Nä,vodkareklam med galna norrbaggar!Långt ifrån Pingu tycker jag!Och jättedåligt exempel för alla druckna/annars lättpåverkbara unga killar!Hade väl varit dumt och skitfarligt utan alkohol också!

Ungefär lika glatt som att fulla människor blir dövare och dövare för varje portion alkohol,tycker jag!och dummare i huvudet!Riktigt roligt?!Nej,för en gångs skull håller jag inte med er ett dugg!



Men det gör säkert Harpasione,det är ju huvudsaken.



Suddade bort denna kommentar en gång men fick en liten ´deja vu´-känsla och var tvungen att skriva den igen och skicka!

#37 - - Franck:

Då skulle du lagt upp den två gånger, kommentaren! Visste inte det var Vodkareklam, det slog mig när han drack att det kanske var sprit, men tänkte inte mer på det. Så tråkigt, då var det inte på riktigt, utan bara massa reklampengar som kanade omkring. Han var riktigt rolig. Jag skulle aldrig våga göra sådär och tycker det är kul att de vågar. Vad är en galen norrbagge? Varför tror du att Harpasione håller med om att Vodkareklam är rolig? Varför måste det vara huvudsaken?

#38 - - bitterfittan:

jag tror jag hade överlämnat cykeln. Både av medkänsla och av rädsla (jag är ju rädd) :) Angånde dina inlägg Tina så missar vi dom inte!

#39 - - bitterfittan:

förresten....

I natt vaknade jag pga dunderförkylning och lade mig i soffan och snörvlade och tyckte synd om mig själv. När jag låg där så blev jag mer och mer dimmig och nästan sov. Men så vaknade jag av någon klinkade på pianot utanför vardagsrummet. Min första tanke som kom var: "det måste vara Tina"

:) Var det du månne?

#40 - - Taran till Franck m fl:

Om norska galenskaper:Det var/är ju livsfarliga,idiotiska grejer de håller på med på svaga isar,i fyllan dessutom."Man häller sprit i sig så håller man värmen!","blir en riktig modig vikingasäl/-pingvin" och är i mina ögon en riktigt galen norrbagge.Och unga/äldre män i hela världen kan ta efter i fyllan och villan,därför blev jag upprörd.

Eftersom Harpasione nu har bildat en kriminell sammanslutning i sina (vår världs!) trollerier(?) så är det ganska troligt att det förekommer alkohol också och vodkareklamen anses som ball och vansinnigheterna applåderas kanske?!.

Det är ju bra om Harpasione gillar saker här eftersom det är hennes blogg.Jag tycker på sätt och vis att det är huvudsaken,speciellt nu när jag personligen tycker att norrmännen bar sig så korkat åt så är det ju bra om iaf H tyckte om galenskaperna.Jag ville svara på Francks frågor och inte bara strunta i dem.Och tillägga att det faktiskt är fullständigt oansvariga livsfarliga grejer som du till all lycka aldrig skulle våga dig på (enligt dig)!Och förhoppningsvis inte dina barn heller eller någon annans heller för den delen!

#41 - - Mattias om norrbaggar och plink.:

Mitt ord för dagen, eller snarare veckan, är KORVSJÖ. Ni vet när en meandrande å bär sig åt på så vis att en krök med vatten plötsligt blir lämnad åt sitt eget öde. Inte längre del av åns lopp och öde; det att ta sig nånstans.



Känner mig lite korvsjöaktig just nu, men det är en annan historia. Dock dök samma bild upp med tanke på norrbaggen och hans förehavanden. Jag tycker det känns mer unket än roligt; lite som när en tysk (här frodas fördomarna, jajjemen!) tar på sig en röd näsa och säger, fast på tyska då: "Se jag har tagit en röd näsa på, se så tokig jag är!". Är inte hela Norge ett rätt stillastående vatten just nu? Måhända trivs grodor och trollsländor (inte det sämsta, som vi på den här bloggen vet) bättre än aldrig förr, men idén är att man ska vara på väg nånstans. Sverige är förstås också ett korvsjöaktigt land till och från (och vilket land är inte det?), men frågan är om inte saker och ting har börjat röra på sig... i och med att saker och ting har kommit i gungning, liksom.



Ve stilleståndet! Då är en rejäl kris ta mig sjutton att föredra, tycker jag! Fast det kanske är en fullblods skyttetanke, som inte alla är beredda att eller kan omfamna, vad säger du Tara?



För övrigt undrar jag om Bitterfittans självplinkande piano. Kan vi få ett plink här, Tina, så att vi vet att du är kvar på den här sidan?



/Mattias

#42 - - Francke:

Till Recensenter och Arga Kritiker

Är detta rätt ställe att bedriva en värderande recension och återkommande kritiskt nagelfarande av inlägg från oss gäster på Harpasiones blogg? Detta portvaktande gör Recensenten till den bästa Dörrvakten i PCC och säkert funkar Recensenten som Torped i PCC också. Kanske kunde Recensenten gå loss på Färdtjänst och deras förmodade GPSer?



Klimatet här kantrar snart, tycker jag, och jag ska nagelfara mina egna inlägg och se om jag bidragit på något sätt. Blotikett (blogg-etikett), finns det? Överkänsliga som jag behöver ju förstås inte utsätta sig; - Man kan byta kupé om man inte står ut med draget!



Jag, som dricker max 1 cl ren alkohol per år, är väl lite blåögd inför reklam, men man behöver inte utgå från att budbäraren (som ju tror sig bära ett helt annat budskap) är Producenten. Och allt djävulskap har väl nån rolig sida? Fråga Recensenten. Ve stilleståndet? Nä, nu ska jag krypa tillbaka till mitt dammiga lilla hål och storkna i min egen tråkighet.



Hmm, jag kanske platsar i PCC? Nidbrev till färdtjänst kanske?

#43 - - Mattias till Francke:

Äh ta dig en djävel och var som en människa fick jag lust att säga...



Men jag säger inte att du har fel (och förresten har jag själv inte tagit en klar på åratal, så jag är inte rätte mannen att uttala de orden), du känner dig sutten på och även om de inte är helt självklart vilka du valt att betitla i ditt inlägg så har jag ju inte gått så löst fram vid tidigare tillfällen. Så jag lyssnar.



Vad gäller min korvsjökritk av ismannen och norrmän så ta den för vad den är; som jag själv sa känner jag mig själv som ett stillastående vatten just nu (grodorna frodas!), så det handlar nog mest om mig själv. Inget fel i att gilla Pingu, oavsett skepnad, nationalitet eller nykterhetsgrad! Inget OBJEKTIVT fel iallafall. ;-)



Simma lugnt, please...?



/Mattias