I stockholm

En  promenad från sheraton till nationalmuseum kräver sina sherpas.
En drar sugväskan, en hostmaskinen och en den extra respiratorn.
Dubbel assistans räcker inte.
Tur jag har släkt och vänner.

,Jag vill inte stå UTANFÖR subway
Och titta in på mina systrar och dotter som beställer goda mackor.
Jag vill stå där inne med dem och beställa jag också.

Men jag har fått mitt mirakel.
Att jag lever.
Att jag lever än.
Att jag lever fortfarande.

Och jag vet
Att om inte jag blivit sjuk
Hade vi inte alls stått där
Innanför och utanför subway.
#1 - - Gudrun. G:

Så otroligt mycket du säger, med en begränsad mängd ord.

#2 - - Mattias:

Hatten av för starka rader. /Mattias

#3 - - ewa:

Varm tanke till dig, innanför och utanför!

#4 - - Anonym:

Du förkroppsligar närvaro i nuet. Önskar dig många fina ögonblick att leva av.

#5 - - Taran:

Eller:hon ger oss ny tillgång till det verkliga i sina förtätade,genomlysta bilder!"Anonym" har rätt!Jag fattar aldrig någonting(i alla fall inte först)Jag fastnade på funderingar på "subway" och inte den Subway på Kungsgatan!Du är bättre än Tranströmer och det är ju inte fy skam i dessa tider.Grattis Harpasione!/Kram Taran

#6 - - Taran:

Som ni märkte så "lånade" jag av årets Nobelpris i litteratur-nomineringstexten!Så jag är inte klok,som Francke så vackert sade.Men jag glömde skriva Gott sei Dank för att du lever!Tänkte nog på Francke,jag menar: tack gode Gud för att du lever och skriver!Och lilla jag är en tom liten ihålig kittel som skramlar i cybervinden,och det är ditt fel Harpasione.Du är en stor inspirationskälla!! ;)/Taran

#7 - - Fru Olsson:

Det är poesi du ger oss. Vackert. Gripande. Talande. Levande. Tack!



// Karin

#8 - - kajsa:

Det var en härlig promenad! jag njöt av att få vara din sherpa för en liten stund.

#9 - - Mari:

Precis,Taran! Visst är även detta genomlysta, förtätade bilder. Sådant kännetecknar bra författare ( och naturligtvis poeter ). Jag missade att skriva mitt namn och hade ingen önskan om att vara anonym ;)

#10 - - KaosJenny:

Underbara du att du delar med dig till oss som ibland springer runt som idioter och får för oss att fullständigt oviktiga saker är krigsviktiga. Kram

#11 - - Gudrun. G:

Vilket bra ord, krigsviktigt! Det ger perspektiv. Tack!

#12 - - Taran:

Jag kom osökt att tänka på Anna Kåvers bok:"Att leva ett liv inte vinna ett krig.Om Acceptans"(2004,Natur och Kultur),som jag nog har rekommenderat tidigare också.

Mari:Jag kunde ju ha gissat att det var din kloka eftertänkta kommentar!Den hjälpte mig att tänka också ,fastän med redan tänkta tankar:dina och Svenska Akademiens.

Tack för alla ord och tankar.Kram

#13 - - Karin:

Så sanna, så starka ord!! KRAM

#14 - - Franck:

Inte bara cherpas får mig att tänka på omöjliga uppförsbackar och Världens Tak. Dina ord tar oss med dit, du är vår cherpa, H! Så överraskar livet oss ständigt, att den som blir buren, är den som bär. Ikväll kan jag inte bjuda nåt vettigare än detta, i hågkomst om din böjelse för ofattbara texter. Men denna text, på Berntyska (Ch), röjer sig snart. 70-tal, texten är en gammal folkvisa, ibland svajjar deras härliga stämsång, men de sjunger 'vo Härze'! http://www.youtube.com/watch?v=vYZ7iTkrFhA Varma hälsningar till dig och alla andra här.

#15 - - Taran:

Det måste ju vara så att vi är dina sherpa(ni)s.Vi bär på allting som vi bara kan,vi kanske stupar i uppförsbacken,men det är det vi är till:det är vårt öde.Men vi har njutit av vår uppgift för du har gjort vårt liv intressantare och mera lärorikt,rikare.Det här är inte mintcakes,det är ju så för många av oss!

Berntyska!Kul,men ofattbart.Kommentarerna på YouTube gick ju att förstå(?).Kom att tänka på min syster,som efter 7 års tyskalektioner i skolan kunde säga flytande:Es tut mir leid aber mein Vater ist nicht zu Hause(när någon ringde);nej,tyskan låg inte högst på toppen(och inte på Världens Tak/i Tibet).Men det var roligt Franck!"Muess i läbe";geben und bekommen,bära och bli buren:det var fint/'Från hjärtat'

#16 - - Mari:

Nyss lyssnade jag på Francks låttips och blev glad och lätt om hjärtat. Mitt bidrag till godnattvisor denna kväll är två - en med Mikael Wiehe och en med Ebba Forsberg. Båda är såklart tillägnade dig Tina. I den första skulle vi kunna byta ut "modet" mot ditt namn. Den andra önskar jag att du kan vila i.

http://www.youtube.com/watch?v=PsiVZvZdGl8

http://www.youtube.com/watch?v=LADZ9P6kBn8

#17 - - Taran:

Nu har jag lyssnat på Maris härliga tips också och de var ju litet i samma stil som Francks,fina visor.På YouTube kan man ju sedan stanna i all evighet och lyssna på t.ex. Lisa Ekdahl:http://www.youtube.com/watch?v=42JOswXMr(En titel som ofta kommer upp här på bloggen och går litet "var mötet bestämt långt innan vi fötts")

Grüß Gott och sov gott!

#18 - - Lennart:

Hej,......gud jag har glömt ditt namn men det betyder ingenting. Kan du skicka ett svar till mig så jag vet att du läst min text.

Hälsningar Lennart

#19 - - Franck:

I Harpasiones storskog växer lotusar. Tack till Mari för Mikael Wiehes sång till modet/Tina och sen Ebba Forsbergs röst! Har aldrig hört henne, vilken närvaro.

#20 - - Anonym:

http://www.youtube.com/watch?v=42JOswXM

Lisa Ekdahl:"vem vet" ??

#21 - - Taran:

Jag fick med rätta länken anonymt!Blev så fundersam över Lennart....vem han nu är.Och litet tveksam till att produktplaceringen skulle vara så kul.Är Subway och Sheraton i din text reklam?Kanske kan kännas roligare om man vet,och naturligtvis bra för dig om du kan tjäna pengar på din genialitet:den har du ju ändå!/Kram

#22 - - O:

Hoppas Stockholmsbesöket blev bra.

För alla som var med.



Har funderat en del på utanför och med



Med men ändå utanför ;(

Utanför men ändå med :)

Med och utanför

Utanför och med

Är det en känsla inom oss själva?

Olika vid olika tillfällen?

Vid olika sinnesstämning??



Hoppas dagen blir lagom solig!

#23 - - Signe:

Jag hittade din sida av en ren slump och jag har läst några av dina blogginlägg - det märks att du gillar att skriva :D