Lista

Jag ser så mycket på tv så jag hinner inte tänka. Om man inte tänker har man inget att skriva.



Lykke
Maestro
Halv åtta hos mig
4 stjärnors middag
Vad blir det för mat?
Moreaus med mera
Vera
Gordon ramsey
Jamie oliver på 30 minuter
Niklas mat
En andra chans
100% bonde

Nej nu börjar Vera...

Vad gör jag?
#1 - - jag:

Ajamen du......du har ju glömt #Mördare okänd". Söndagar 21.00 på ettan.

För övrigt känner den lungsjuke igen HELA listan - god damn vilket liv vi har. Det är du och jag mot världen....fast jag kan inte gå och jag kommer att dö av min jävla sjukdom. TTycker du att jag är en belastning?? :)

Kram

A 41år med ytterligare en fittsjukdom

#2 - - Taran:

Jag kanske lovade att vara tyst men jag kan ju inte!?Alla sitter nu hemma och funderar på sitt och ditt TV-tittande.Och du säger att du inte hinner tänka på någonting!Du sätter igång sådana funderingar kring viktiga saker i livet att om du gör det utan att tänka så ~~~~~~~~~~(gör vågen).

Man behöver ju TVn vissa perioder bara för att tänka på någonting annat än det man tänker på(?!?)Men man tänker ju på en massa t.ex. när man tittar på "100 % bonde",eller är det bara för att man är litet svag för odling,jordbruk,hantverk,natur,urgamla odlingsmetoder,bebisar,mat,växthus,bisamhällen etc?Och hans hängivenhet och styrka då!Man kan ju faktiskt ha roligt framför tvn då!Men en vegetarian kan lätt hoppa över matlagningsprogrammen,det gör i alla fall jag!Kanske den skadade vagusnerven hjälper till också?!Mat är inte längre min grej men jag har också älskat att äta,och laga,och bjuda på god mat(och bli bjuden på:en riktig ömsesidig kärlekshandling vem det nu än har varit som har bjudit!)Så jag förstår att folk vill inspireras av olika smaker och dukningar etc.Då tänker du väl på många saker också!!



Att inte tänka på någonting?Komma i meditativt tillstånd?Vila ifrån det världsliga?Bli guru kanske?Sänka blodtrycket och pulsen,bli piggare och gladare?Man kan ju lära sig att meditera t.ex. genom att räkna sina andetag från ett till tio upprepningsvis(bara för att "inte tänka på någonting" annat)eller upprepa aum medan man andas(och säga till sina upphoppande tankar att man lovar tänka på dem senare)."Jag ser tvn men jag bryr mig inte","jag hör James Oliver men jag tänker inte på det" etc.Bra övning!Och kanske litet så också många "tittar" på tv:tvn är på och de tänker på någonting annat(dock sällan säkert på ingenting eller är styrande medvetna om sina tankar).



Nu lovar jag heligt att inte kommentera mera så här långt(jag är rätt omedveten om vad som får mig att göra det!!!)Eller så vet jag:jag blir inspirerad av dina tankar tom när du inte tänker!!!Kram

#3 - - MB:

Rätt ok lista även för en vanlig "frisk" människa!



#4 - - Harpasione själv:

Mördare okänd går inte. Vera klockan nio på fyran. Och jag glömde doobidoo.

Taran, fortsätt skriv!

#5 - - Mattias:

TV är inte min grej, har väl egentligen aldrig varit. Utom när de visade lejon och geparder dödar antiloper på savannen i min barndom, då hängde jag vid rutan. Plus Columbus och några till.



Meditation var det inte heller, sanna mina ord, men har gått och blivit det. En grundbult i min tillvaro. Jag har funderat lite över det, hur gör man om man är sängbunden? För mig är det viktigt att stiga upp och sätta mig på golvet, att liksom bryta ur meditationen ur vardagen. En del säger "jag mediterar när jag diskar", jag säger det är skitsnack, det kan möjligen vara avslappning eller något ditåt; inte heller att förakta, men bara meditation är meditation, vad jag vet. Men hur inrättar man en särskild stund för meditation om man är sängbunden? Nåtslags ritual vill nog till, föreställer jag mig. /Mattias

#6 - - Mari:

Ja tänk att du sätter igång tankar och intressanta funderingar vad du än plitar ner på din dator. Jag håller verkligen med om att Taran ska fortsätta skriva det som kommer av bara farten. För min egen del jobbar jag nu så mycket (heltid!) att jag inte hinner med det jag vill i livet och knappt hinner tänka heller, känns det som. I alla fall inte på sån't jag skulle vilja tänka på. Jag försöker hitta lugn mitt i intensiva skoldagar med människor runt mig hela tiden och som pockar på min uppmärksamhet och tid. Det är sannerligen en konst att lära sig att LEVA under alla olika omständigheter. Vissa visserligen svårare än andra. Styrkekram!

#7 - - Francke:

Handlingar i kärlek och uppmuntran gör mig mycket svag och jag såg det alldeles nyss! Härligt att se och vem vad det som sa att hon slutat agera? (Jag vet, allt är relativt, men en handling i uppmuntran uppväger det mesta andra och väger definitivt mycket; ibland kan det vara ett vågspel också.) Ni är stärkande att läsa, alla menare jag nu! Det är lite som i en familj, man undrar varför stolen står tom, man saknar varandra. Det har du också åstadkommit!

#8 - - Petra:

Har ingen TV men inser att var sak har sin tid. Det finns människor som använder sina liv på värre sätt än att se på TV. Det finns gott om människor som ser på TV trots att de har oändliga möjligheter att göra annat. Du får väl lägga in lite tid för reflexion mellan programmen. Det går ju även att reflektera över det som visas på TV. Om man vill så..

#9 - - Taran:

Jag blev väldigt glad över dina ord!Och över Maris också.Det är litet som i en familj var du är överhuvud."Ät upp din mat!""Du kan väl åtminstone smaka".Jag hade inte kommit på liknelsen utan Francke(en annan familjemedlem).Men det är nog sant att du har byggt en virtuell familj på nätet?!Jag läste bakåt i tiden på bloggen din och det kändes som att du har en stor beundrande stöttande "familj" som följer efter dig i vått och torrt(bara litet kliché!).Jag kom på mig att ha funderat på många kommentatörernas liv och upplevelser också,precis som man tänkt om sin egen familj.Så jag delar nog min känsla med Francke om tomma stolar och saknad.Jag kan förstå om ingen hinner sakna mig!!Ville säga detta till Harpasione, som godnattsaga(en sann saga!):"Rose by any other name would smell as sweet" or "What´s in the name that which we call a rose...?"Och Gertrude Stein tyckte då:Rose is a rose is a rose is a rose.



Jag tyckte det passade på vår ros, Harpasione!(och tjatigheten på mig)Säg ingenting!Jag vet att jag är jobbig och hopplös(ibland/ofta).Men:det kom av bara farten!Kram



PS.Det var ju Shakespeares Julia,som pratade om rosen,ursprungligen/DS

#10 - - Lotta Axelsson:

Plötsligt saknade jag svensk TV. Vilka kvalitetsprogram! I Panama har vi förutom mexikanska såpor, CSI Miami, CSI New York, Criminal Minds och Doctor House. Dessa serier kräver väldigt mycket tänk faktiskt. Som tillfällig hemmafru kan jag tycka att en kväll framför TVn tom kan ge lite hjärnstimulans. Istället för avslappning. Eller så är det just tänket som skapar underhållningen?



Så känner jag när jag följer din blogg också. Att det är givande och härligt att få tänka. Och känna.(Utan andra jämförelser mellan din blogg och Gordon Ramseys tv program!) Du och kommentatörerna här på bloggen är sannerligen stärkande. Francke har så rätt. Ni har blivit som en familj. En berörande, klok, kärleksfull och givande storfamilj.Tänk att man bara som läsare känner sig inbjuden. Alla får liksom vara med. Harpasione i ett nötskal?

#11 - - Mattias:

Taran: Hopplös? Ja men då har du kommit till rätta stället!



Nej, inte utan hopp, DET sa jag inte. Ja du ser, nu var jag det själv! /Mattias

#12 - - Helena:

ramlar in i nostalgiträsket - säger bara "Spanarna på Hill street" då satt jag klistrad och någon australiensisk Tv - serie om en kvinna som befarades vara uppäten av en krokodil men klarade sig och "återuppstod" som vacker fotomodell - med klar risk för förvanskning av mina 80-tals minnen... Numera fastnar jag mest i brittiska deckare( saknar Morse) och enstaka dramaserier, tex våra vänners liv ( hette den så ?) - gillade "sommarpratarna" på TV - intressant med öppna samtal om viktiga saker - som det ju även är här... Även om detta blev mest ett blaj inlägg... Vill också bara säga att jag gillade familjetanken - bra beskrivning av känslan härinne !!

Allt gott!

#13 - - O:

Jag vann Tinas bok i utlottningen i AMOS, som någon tipsade om. Gissa om jag blev både glad och förvånad. Jag köpte två böcker på när vi var på bokpresentationen på biblioteket. En som är signerad och en som jag läst/läser. Och nu en extra!! Solen lyser, himlen är blå och jag känner mig riktigt glad. Tack den som tipsade oss om utlottningen av boken. Tack Tina för du skrev den!

Ha en bra dag!

#14 - - Ylva L:

Apropå spännande saker: Jag skulle gärna vilja ha en rapport från bokmässan - hur går det med boken? Är den uppe och viftar i något seminarium? Alla bloggläsare som är där kan väl gå och heja lite i så fall....frågan är vilken dag, vilket seminarium?

#15 - - Taran:

Ylva L:75 sidor seminariumprogram att studera och inspireras av på nätet!Jag bläddrade litet,Tina är ju inte med i år,eller hur?!Kanske 2012?



Ni som är i Göteborg i år,njut för oss andra som samlar våra krafter till nästa år,eventuellt!!!!

#16 - - bitterfittan:

vera? tänkte jag , fick hon ett program och du en bok :) Sen kom jag på att det var nån serie som gick nu va...