Sköta magen heter det ju...

Att skita på sig är himmelriket jämfört med att inte skita alls.
#1 - - Mari:

Så sant, så sant

#2 - - Fru Olsson:

Så är det. Helt enkelt.

#3 - - Hyrestanten:

Helt rätt! De orden borde textas på tavlor och hängas upp lite varstans inom vården.

#4 - - Ann-Marie Alexandersson:

Gillar din rättframhet. Alla som vet vad du talar om håller med. Jag gör det.

#5 - - Stinafina:

Skit på dig så får du randiga ben och rutiga knän. Rulla dig runt så blir dom prickiga.

#6 - - Maggan:

Säjer det igen...Din ärlighet, tack. Detta är ett tabulagt område, något man har svårt att prata om, fast det är det mest naturliga som finns. Om magen, alltså. Bra att du lyfter fram i ljuset

Kram

#7 - - volangen:

SKITKUL

Det löser sej,

sa han som sket i badkaret........



Jag gillar ditt raka sätt att skriva.

Jag beundrar din enorma träffsäkerhet o skicklighet

och självklart mod.

#8 - - Mooseeyes:

"Losselycka" heter det på småländska. Själv hade jag det, fast kanske lite för mycket, på Pampas i Argentina häromdan... Skönt ändå att ha en kulle att huka bakom när långtradarna for förbi... Tänk jag reflekterade ändå över den saken, när jag satt där, att det här börjar man bli gammal nog att inte skämmas för. Det hade funkat även utan kulle.



Det där med skam är så relativt. Mina föräldrar tycker att det vore ett förfärligt öde att behöva gå tandlös. Jag kan tänka mig värre.



Hoppas att det lossnar för dig! /Mooseeyes

#9 - - Taran:

Jag måste ju också skriva en värmländsk vaggvisa:

"Å hänna för den julaftan, den julaftan, den julaftan

då barna sket i våffeljärn

å klämd te."

hördes sjungen i Ekshärad 1982.

#10 - - Mooseeyes:

Sorry, glömde att du väl har stomi. Ja då vet jag inte hur det är. Svårt att relatera till. /Mooseeyes

#11 - - O:

Du är magisk! Nu satte du oss allt på pottkanten.

;)

#12 - - Taran:

Mooseeyes:Stomi skulle väl vara praktiskt! Men det skulle vara svårare att bajsa på sig ordentligt, litet läckage och spruckna överfulla påsar räknas inte som losselycka;) Nu har man lärt sig ett roligt ord också; den här bloggen alltså!!

Magiskt även utan bajsstomi( jag tänker alltid på "input" och " output " som Harpasione har skrivit om;))!/Kram

#13 - - monica:

Vi som jobbar i vården ska ju vara lite "fina i kanten" så vi säger -sköta magen.Då kan det hända att inte alla fattar vad man menar, så till sist får man ta till det vanliga "skitpratet". Har man sedan som jag, arbetat ett oändligt antal år, så har man även fått uppleva så kallade "magdagar". Det innebar att halva avdelningen skulle laxeras och sköta magen samtidigt. Det var inte nådigt vill jag påstå.

#14 - - Mooseeyes:

Monica: Men det är trots det ett härligt ord: Magdag. Rent fonetiskt. Vad näsan och ögonen sen tycker om det är en annan historia. /Mooseeyes

#15 - - Kristina S:

När min son var i militären hade han en kompis vi fick höra talas mycket om. Han hette "Svetsaren" (och det var han också). Han brukade luta sig ur fordonsfönster och ropa mot äldre damer på gatan: "hej skrumpfitta!". Och Svetsaren sade en gång på toaletten: Ååååh... Den som tror att sex är skönt, har aldrig varit riktigt skitnödig! Jag instämmer. Jag har ett varmt minne av Svetsaren fast 20 år har gått. Svetsaren var nog en riktigt befriande upplevelse för hela familjen.

#16 - - bitterfittan:

låter som en sån där klok mening som alltid står längst ner på kalender sidan :) Bra talat!

#17 - - Mooseeyes:

Svetsaren... Hade en sån i min klass. Vi var de brighta, naturvetenskapliga linjen. Han var minst lika bright, men så hade han den här svetsarklarsynen som Kristina skriver om. Och som vi andra var för unga och dumma för att ens vara på spåren.



Han hade inte tålamod med oss och det akademiska. Hoppade av och började köra skogsmaskin, tyvärr tror jag att han blev livegen av skogsbolagen eller bankerna och knappt fick göra nåt annat sen i sitt liv. Än att köra skogsmaskin. Fast det kan ju ha ändrat sig sen dess. /Mooseeyes

#18 - - Kristina S:

Ja, om någon är bright eller briljant så är det säkert en Svetsare. Gnistor bara slår omkring. Vad glad jag blir när jag hör att andra också har träffat sina Svetsare. Intressant hur intelligensen och kreativiteten kan ta sig olika uttryck beroende på sammhällsklass. Oj, nu har jag nog kommit bort från ämnet skit.