Gott?

Stadium säger att det är dags att köpa ny vinterjacka.
Om du lämnar din gamla jacka till oss och köper en ny för minst 499 kronor ska vi skänka din gamla jacka till en fattig
säger Stadium.
Jag hatar såna kampanjer.
Varför ska man köpa en ny jacka om man redan har en?
Som duger åt en fattig.
Varför ska någon få känna sig god för att man ger bort en jacka som det i själva verket var skönt att bli av med så man kan köpa en ny?
Jag glömde säga att du ska få 200 kronor rabatt också.
Inte så konstigt att jag glömde det för inte skänker Stadium bort pengar till kunderna.
De höjer naturligtvis priserna motsvarande.
Jag köper förstås kläder jag också
men man kan väl TÄNKA lite.
Framförallt när någon försöker verka GOD.
#1 - - Mooseeyes:

... Sen finns det de som faktiskt hjälper också.

Men först och främst hjälper de väl i de fallen sig själva? Det är ju så det måste gå till; en lärare kan inte lära ut utan att lära sig själv något, man kan inte hedra en annan utan att själv bli hedrad etc. Ser du en olycklig, deprimerad eller stressad läkare; var på alerten! Om han/hon inte kan hjälpa sig själv, hur ska den kunna hjälpa andra.

Det är så det fungerar helt enkelt; tvåvägledes. Reciprocitet.

I Paraguay finns en hel del hjälparbetande yankees. Peace Corps heter organisationen. De verkar vara populära. Var och varannan människa här åker omkring på motorcykel; "aldrig har jag sett en peacecorpare på något annat än en cykel" sa en man igår.

Är man inte beredd att göra det, och inte är beredd att ta emot när man ger, då ska man låta bli.

Ugh! Har talat!

Se det här är ett ämne som angår mig! /Mooseeyes

#2 - - Mooseeyes kliar sig i huvet:

Jaha, nu blev det tokigt... Jag skrev en lång kommentar som inte kom upp. Nu går det väl en tid, och så fiskar du upp den - väl, Tina - från skräphögen och så hamnar den först, och så blir den här kommentaren obegriplig. Jaja... Den tekniken... /M

#3 - - Kajsa:

Jag instämmer helt med dig! ÄCKLIGT! Nästan lika äckligt som den välgörenhet man blir påprackad telefonledes då man som "trogen kund" gratuleras till att vara speciellt UTVALD att få prova på annat onödigt skit som man inte bett om. Till nya kostnader givetvis. Min goda uppfostran och bildning krackelerar vid såna "samtal" och jag blir snudd på vulgär ...

#4 - - maria:

Så sant!

#5 - - Anonym:

jag vill gärna vara med och bidra så att de som behöver här i Sverige och andra länder får det. Jag tycker det ska gå på skattsedeln och inte via en massa välgörenhetskampanjer. Välgörenhet är att visa sin makt.

#6 - - Kristina S:

Instämmer helt med dig, Tina. Stadium är förresten ingen person som kan känna medlidande eller ansvar. Det är säkert ett flerhövat monster, typ aktiebolag där alla individer kan skylla på andra när det gäller ansvar och anständighet. Bara att du kan säga "Stadium säger" som om det var en person visar hur bra de lyckas lura oss.

#7 - - Mooseeyes:

Kanske snarare ett svar på många tidigare inlägg än på detta.

Svart humor signerad Povel Ramel. Hoppas det tas väl upp...

http://www.youtube.com/watch?v=q8eDMs_OKPs&feature=endscreen&NR=1 /Mooseeyes

#8 - - Ann-Marie Alexandersson:

Håller med dig, Välgörenhet är maktutövning. Stöd till behövande i Sverige och andra länder ska gå på skatten. Jag vill inte välja det också.

#9 - - Ylva La:

Kör hårt på annan recykling just nu: skänker till andrahandsaffärer och köper på andrahandsaffärer. Det finns nämligen ett jättebra skäl till att bli av med sin gamla jacka: man har växt ur den och har ingen mindre släkting/granne/kompis. Klart någon annan kan fortsätta använda sonens jacka, som köptes ny till honom. Ibland ärver man, ibland köper man second-hand och ibland köper man nytt.

Eller så handlar man fast man inte har behov av det. Det är mycket mer okej när det är second hand. Så jag jag hänger mig just nu helt åt en ny passion för retro-porslin och retro-tyger. Hoppas att denna själviska passion ändå blir en god gärning - i form av pengar till Emmaus, Röda Korset eller Frälsis. Ingenstans finns dock så fina tyger som av Stig Lindberg. Men däremot rätt galna juldukar, med 50-tals människor som är illröda i ansiktet.

#10 - - Kristina S:

Ja, finns det något bättre än andrahands affärer med ideella mål? Det är altid ett äventyr att vandra i dem. Man har inte minsta aning vad man kommer ut med. En mugg? En soffa? Och skulle man köpa fel, då kan man ju lämna tillbaka och veta att pengarna har i alla fall gått till ett bra ändamål. Och miljövänligt är det i princip. Nästan för bra för att vara sant.