Ingenting

Livet är tråkigt.
Jag har inget att skriva.
#1 - - Anita:

Jag har full förståelse för dina känslor man kan inte alltid hålla upp humöret,o på nåt sätt sätta opp en försvarsmur mot vad man egentligen känner,man har full rätt att tycka att allt är skit,låter kanske konstigt men jag tänker på dej,har följt dej så länge nu så de känns som man känner dig,kram

#2 - - Franck:

När jag var liten var mamma en hejare på att slå i uppslagsverken. Inte för att vi hade många, men vi hade Focus och ett par franska (ett i tre band och ett i 12 band + Larousse lilla) och sen hade mamma musiklexikon av olika slag (jag har några av dom). Efteråt (när jag inte bodde hemma längre) så såg jag liksom att hon inte sälan gick till lexikonen bara för att hon inte kunde något annat i situationen, det blev en krycka för henne själv. Men jag tror också att hon var övertygad om att hon faktiskt gav oss ett stycke kunskap som skulle göra livet lättare för oss. Hon hade rätt och inte rätt. Men jag tror inte hon kunde välja då, det var helt enkelt hennes sätt att hantera det. Senare skulle hon vara mer på plats och kunde ge oss här-och-nu-ord om något hon ville säga oss. Jag har aldrig varit arg på min mor för att hon inte gav oss allt; det var så tydligt för mig att hon inte mäktade mer, hon var liksom öppen som en bok på något vis (trots att hon inte alltid var så pratsam). Också det ändrade sig och jag förstod att hon var de aktuella årens rov, färgad av det som hände då (och det var inte så lite). Vi kan inte förstå allt till fullo som unga, men vi kan förstå mycket mer då än de vuxna fattar och själva minns tror jag. Det som är svårt är vuxnas oflexibla hållning och blygsel och oförmåga att säga saker. OM det inte är så himla viktigt hur vi själva framstår för de unga (svamliga, pinsamma och svårbegripliga kanske), så ska vi bara prata på, ta upp saker, hålla familjeråd, slå upp saker (googla), fråga om råd, ta råd och agera på dem. MEN såklart hålla inne sånt som är FÖR belastande vuxet eller så. (Man undrar vad det sista är, men de flesta av er tror jag fattar var gränsen går för det ni bör säga i era relationer.) Det är tråkigt att livet är tråkigt för dig, men hur förnumstigt det än låter, så ska du hitta tillbaka till dina projekt efter Tråkighetsskoven. Jag menar inte att förminska dina känslor, kan bara ana hur det är för dig (men inte riktigt veta förstås), men du ska absolut hitta projekt igen, för du har gåvor utöver det vanliga och världen behöver dem, precis som alla andras gåvor. Godnatt!

#3 - - KaosJenny:

Kram

#4 - - Pia:

Livet är tråkigt.
Jag har ingenting att läsa.
...faktiskt.
Sista boken var av Leif GW Persson och den läste jag inte. Det var en talbok som jag lyssnade på i bilen. Ruskigt bra uppläsare! Skrattade dessutom en hel del. Lite torr humor så där...
Nu behöver jag en bok, vanlig eller talbok, men den ska vara BRA! Handlingen är inte så vansinnigt viktig, huvudsaken att språket är så där så.....det blir fängslande, så man inte kan lägga från sig boken innan den är slutläst! Ska bege mig till Erikshjälpen de har mååååååånga böcker! Och man gråter inte blod om boken är dålig.....den kostar ju knappt någonting!
Jag hoppas jag hittar nått att läsa - på samma sätt som jag hoppas du hittar nått att skriva om - så jag får lite att läsa om här också! MVH pia

#5 - - Lena C:

Köp och läs Harpasiones bok,det har jag gjort. Den är verkligen läsvärd och man får sig många tankeställare. Kram till dig, Harpasione.

#6 - - Håkan, saknar G:

Förra veckan kom våren med regn och paraplyerna slog ut men riktigt roligt ville det inte bli ändå.
Sedan har jag varit några dager i Strömstad och fått prata på en konferens om de utflykter jag gör med mina elever. Det var roligt att knyta nya kontakter, men jag tänkte mycket på gamla vänner och ville ut på havet.
När jag kom hem var det tomt och kallt i huset och många skrev om längtan på din blogg. Men nu på morgonen var det roligt att få läsa ngt från dej. Kanske kan man hitta någon som följer med på utflykt med fika...

#7 - - Pia :

Hej Lena C! Bra idé men det är redan gjort! HarpaSione skriver på ett språk som är fängslande och hennes texter ger många tankeställare..... Börjar hoppas på att hon tänker ge ut sina senare texter i en fortsättningsbok! :-) :-) :-)

#8 - - O:

Skönt att se att du finns, även om du tycker allt är tråkigt just nu! <3
Till Pia och alla som orkar plöja igenom en bok på 700 sidor. De första 100 sidorna är lite sega men sedan... Den handlar om en ALS-drabbad kvinna i Sydafrika och hennes relationer till sköterskan. Hur livet varit. Den heter "Agaat". Jag lånade den på biblioteket

#9 - - Kristina S:

Hej Tina, vad skönt att du hör av dig. Några ord räcker.
Det vore ju konstigt om du alltid var på skrivarhumöret. Det går i vågor - för oss andra också. För mig känns det så att när man varit riktigt långt nere, kommer man desto högre upp sedan.

#10 - - Ann-Marie Alexandersson:

Ibland tror jag att både jag och familjen önskar att det tog slut någon gång. Mitt och familjens engagemang i mina sjukor var starkt och alla ville veta dag för dag hur jag mådde. Nu håller jag ju bara på och lever och lever trots att fler komplikationer har tillträtt. Jag blir mer ointressant för andra och mer och mer irriterad, ledsen och förbannad för mig själv. Nå, jag är inte kul och inte heller omgivningen.Jag VET att jag inte borde klaga men vad fan ska man göra?

#11 - - eva:

Ja - det är ju ett axiom att en inte ska klaga.
Men visst vore det värt en filosofisk studie. En tänkande person tar ställning, värderar, konstaterar - och klagar kanske.
Job, till exempel.

#12 - - Mooseeyes:

Ja ibland flyger man riktigt riktigt lågt. Jag kan bara hoppas att det på något mirakulöst sätt vänder för dig Tina, och för dig också Ann-Marie. Någon önskan om att du vill att det ska ta slut tycker jag mig inte ha hört från din sida Tina, och då ska jag sannerligen inte börja önska dig det. Nej, en mirakulös vändning. På det yttre eller inre planet.

Annars håller jag med Eva. Bara dumt att försöka spela andlig stålman, eller stålkvinna då. Är man arg är man arg, är man uttråkad är man uttråkad. Job är en av de få bibelgubbarna jag kan identifiera mig med. Även om jag i princip tycker att han hade fel, liksom Jesus gjorde fel som lät spika upp sig. Men djupt mänskliga var de båda två, och det hedrar dem! Det finns inga genvägar till upplysning tror jag, man måste ner i skiten och känna efter.

Jag har lagt upp en bild på min blogg och fler kommer. Om det nu är någon mer här än Maggan som tycker om att följa mina fotografiska förehavanden. /Mooseeyes

#13 - - Kristina S:

Till Mooseeyes: Nämen Älgöga, det där om Jesus var den värsta hädelsen jag någonsin hört! Vad skulle då hela kristendomen tjäna till?!
Till Anne-Marie: om någon så får du och Tina skriva så när andan faller på. Och alla andra som vill beskriva sin olycka. Ärligt sätta ord på hur man känner. Man ska inte förväxla klagande med gnäll.
Till Tina: Jag är så glad att du gett ett livstecken! Godnatt och sov gott.

#14 - - NInni:

Egentligen är det orättvist (men tur och bra för oss) att du berikar oss med dina kloka ord. Jag menar att du ger så mycket till så många och vi bara tar emot. Det kanske är på tiden att du får lite också. Imorgon åker jag till Vilnius på reklamfilmsinpelning. Det ska bli spännande och kul. Nyfiken på maten. Undra om dom har sås till maten, då ska jag tänka på dig och äta lite för dig också.
Åh, vad jag önskar att jag kunde göra livet roligare för dig. men om du vet hur mycket du betyder för så många så kanske det känns lite meningsfullt..Allt behöver inte vara kul.
I min familj sa vi ofta som Emils pappa när dom hade haft roligt. "Roligt och Roligt, Grisar ska inte ha roligt". Och då fick vi lite roligt. Kram och God natt.

#15 - - Mooseeyes svarar Kristina:

Vet inte vad som får dig att tro att kristendomen känner något till.

Jag menar kyrkan. Jesus var nog både upplyst och det ena med det andra. Men golgatagrejen skedde i andligt högmod tror jag. Kyrkans män, som sökte makt, var inte sena att utnyttja fadäsen för egna syften. Finns inget befriande i idén att någon dör för våra synder. Vi är här för att lära oss av våra misstag, det är själva meningen med vår kamp i denna jämmerdal. Det är det som ger oss vår värdighet. Den ska ingen komma och ta ifrån oss genom att ädelmodigt försöka göra jobbet åt oss. Tror inte det var så Jesus menade heller, det är en kyrklig efterkonstruktion för att få människorna att känna skuld. Så tror jag. Det är inte jag som är blasfemisk, det är kyrkan som är skändlig och ställer sig mellan Gud och människorna. Ställer sig i Guds ställe. /M

#16 - - Mooseeyes rättar lite:

"...känner..." Tjänar heter det förstås. Nånting till. /M

#17 - - Mooseeyes kommenterar Ninni:

"Roligt och roligt", det kör vi med också. Ligger mycket i det, faktiskt. Vem har sagt att just du ska ha bästa menyn?

Kan låta som inledningen till en klagosång, men det är ju tvärtom en påminnelse om att vara tacksam för det man har.

"Husk att leve mens du gör det.
Husk att elske mens du tör det."

Eller om ordningen möjligen var den omvända. Piet Hein alias Kumbel Kumbell. /M

#18 - - Ylva L:

Om man tänker att vi kommer att finnas kvar för evigt, inte sittandes på ett moln i himlen men som en energi som finns kvar i universum och på något sätt tas tillvaras på av de som lever, och om man tänker att ett liv ungefär är en nanosekund av en nanosekund av en nanosekund av evigheten fast delat med kanske 17 biljoner eller så, då spelar det inte så stor roll om man råkar vara tråkig eller ha tråkigt en stund av sitt levandes liv.

#19 - - ebba:

Bra skrivet om kristendom, av Mooseeyes; jag håller verkligen med!

#20 - - Mooseeyes:

Klockren observation av Ylva L! Och det är inte eskapism utan handlar om att finna ett lugn i det vi är. Eviga varelser. Vilket inte alls står i motsats till att vi bör lära oss att leva i nuet! Tvärtom hör det där ihop på ett paradoxalt sätt. Evigheten och stunden. Samma sak.

Tack Ebba!/M

#21 - - Kristina S:

Svarar Mooseeyes: Du gillar nog Jesus ganska bra, verkar det. Det gör jag också, ateist som jag är... Du gör freudianska felsägningar: "tjänar till" blir "känner något till". Inte så illa. Ta inte tillbaka det! Rekommederar "Djesus uncrossed" på youtube.
Tina, vad tycker du om Ninnis idé: att då och då äta lite (osv.) för dig? Jag skulle gärna prova. Bara du Tina inte tycker att det är fördjävligt och förnumstigt. Vill absolut inte vara en djävel eller en numster.
Kram och godnatt!

#22 - - Mooseeyes:

Kristina: Helt rätt, jag har absolut inget emot Jesus, även om jag tycker att han som de flesta av oss verkar ha haft sina sidor. Däremot är jag kritisk till dem som förvanskade hans budskap för egen vinnings skull. Finns en film om Tolstoj med Helen Mirren bland andra; The Last Station heter den; kan i mina ögon lika mycket förstås som en historia om kyrkans första tid och om hur politiker och sektbyggare kommer in och tar över en lite vis och lite förblindads mans livsverk. Liksom Jesus - i min tolkning - lider filmens Tolstojs av ett visst högmod och vill ogärna se bristerna i sin skapelse. Rekommenderas!

Djesus uncrossed ska tittas på, tack för tipset!

Numster var ett roligt ord, nytt för mig. Det stoppar jag i min egen språklåda bums. /M

#23 - - Mooseeyes tillbaka:

Kristina: Ja den tog ju inte lång tid att spana igenom. Det var friska tag! Jag tycker mig se Monty Pythons ande sväva över det hela och inseglet på det är Brad Pitts Eric Idle-inspirerade mustasch, får jag för mig. Kul! /M

#24 - - Kristina S:

Till Tina och Mooseeyes: Helen Mirren rules! Tack för tipset "The last station"! Jag ska kolla in den. Jag tycker att det ofta är roligare att tillbringa kvällen med en bra bok/film än med tråkiga gäster.

#25 - - Maggan:

Några korta rader från dig Tina om att ha tråkigt utlöser den livligaste diskussion, om religion och livet i stort. Har läst och hört så mycket om att det är ur livets "tråkighet" sorg och svärta där författare och musiker skapar sina mest berömda verk, inte ur lyckan, den verkar ointressant.Ur sorgen har de mest tänkvärda och berömda böcker och melodislingor skapats.Kan det vara så....jag tror också på att vara mindful, att leva i nuet.Det är det som betyder nånting. Kram

#26 - - H:

Eller är du sårad av något? (Utöver allt det vanliga.)I så fall hoppas jag att du kan komma över det och börja meddela dig igen.
- Du pjata. Ja skjatta.

#27 - - O:

Jag hoppas du sitter och myser lite över att få sådan fart på bloggbesökarna. Helt fantastiskt!

#28 - - Mooseeyes:

Jag ser att ni sjunger tråkighetens lov. Det är bra, sa Alfons farmor. Tycker jag också.

I själva verket lär ju allt ska ha skapats ur intet. Intet är väl ungefär som att ha det förbannat tråkigt?

Jag kopplar tillbaka till min önskan tidigare om ett mirakel för dig, Tina. Det kan komma något blommande och frodigt ur din leda. Det har hänt förut, 27 år på Robben Island var nog t ex ingen sinekur för Mr Mandela. Men se då till att ha riktigt frukansvärt urbota tråkigt. Annars händer nog inget. /Mooseeyes

#29 - - Franck:

Vi kan såklart inte begära det omänskliga av dig. Här en fin snutt ur en film jag tycker om: http://www.youtube.com/watch?v=Tew62E8fKtQ
"Nå, fanns Gud?" Den vackra dikten/psalmen av J O Wallin växer plötsligt fram runt bordet. God natt!

#30 - - Franck:

http://www.youtube.com/watch?v=MAU-7jpaBDU
Ville bara ge dig en länk där Ulrika Bodén sjunger denna vackra psalm (Var är den vän som överallt jag söker) på Junselemål. Kram från skogen

#31 - - Ylva La:

Funderar och funderar på hur jag kan spränga in i tråkigheten och underlätta bördan. Försökte ju med Melodifestivalen 1974. Det räckte nog inte, även om jag tyckte att det var hysteriskt kul med allt som var så anti-festligt i programmet.

Har också funderat på att försöka bräcka dig. Att berätta horribla historier om vad som händer i en parallell verksamhet. Men det blir du väl inte gladare av? Även om du nog kan skratta åt det mesta.

Så nu testar jag nästa idé, att ge dig en uppgift, som skulle kunna bli spännande:

Vi följare ger dig mandat att välja i våra liv. Det vill säga de som vill.

Du är modig och påhittig, men har inte praktiska förutsättningar för att göra vad som helst. Vi andra är överlag lite fegare och lite mindre påhittiga, men står härute på gatan och skulle kunna ta steget.

Vi kan beskriva ett val vi ska göra, några saker som vi går och funderar över, eller helt enkelt ge dig fria händer att ge oss en utmaning.

Som en bättre dokusåpa.

Om det låter värt att prova - du får fria händer med mig. Ge mig en utmaning. Kan inte garantera att jag vågar, t ex spela saxofon som gatumusiker vore en mardröm, för alla som gick förbi också...

Svar: Ok. Lägg ett lakan över en fåtölj. Sätt dig snett och slarvigt. Sen får du bara medelst skrift med fel hand instruera en assistent så du sitter skönt. Själv får du naturligtvis inte röra en fena. Jag väntar på rapport...
Harpasione

#32 - - Kristina S:

Det där var spännande Ylva La!
En fantastisk idé, om bara inte du Harpasione tycker att det är skittråkigt att vara konsult till oss på bloggen... Det kan bli mycket jobb! Å andra sidan får du ju välja det roligaste och strunta i annat. Så kanske det kunde gå i alla fall.
Väntar otåligt på provkörningsresultat.

#33 - - Ylva La:

Rapport: Det gör riktigt ont när nacken lutat för länge åt samma håll. Satt stilla utan assistent en halvtimma och blev riktigt glad när någon hjälpte mig upp med huvudet.

Jag fuskade från instruktionen och gjorde som du - rörde på ögonbrynen, vilken suverän gest! Vilken lisa att göra något snabbare än skriva oläsligt, långsamt.

Min enda tjänstvilliga assistent tyckte att det var jättehärligt med någon som inte sa emot.

Den stund jag testade (enda tiden med assistenter i närheten - är nu ensam över helgen) var naturligtvis för kort och för orepresentativ. Nu var det inte så svårt att sitta still, somnade till och med i min obekväma ställning. Men om jag SKULLE velat vara med i en diskussion, inte varit mätt, hade velat följa med till Afrika?

Jag har faktiskt provat förut - på natten. När jag vaknat och haft svårt att somna om, så har jag ofta tänkt på dig - på den sits du hade innan två assistenter jobbade dygnet om. Ingen chans att byta ställning såvida du inte väckte maken varje gång. När jag har provat har jag upplevt det som värsta terrorn. Och när det känns som värst har lagt dit en tvestjärt..... och avbrutit testet med att skicka beundrande tankar till dig.

Svar: Tack!
Harpasione

#34 - - Håkan o Gerd:

Jag har faktiskt också provat, fast inte nu. Utan det var på den tiden jag gick upp på nätterna och hjälpte Gerd att ändra ställning. Ibland prövade jag att ligga alldeles still i en ställning tills hon larmade att hon behövde hjälp igen. Det var inte lätt, ibland somnade jag och rörde mej i sömnen.