Stenhårt

Jag är hård.
Hård som svart blank marmor.
Det är därför jag lever.

Inte stark.
Inte alls stark.
Hård.

Som blank svart marmor.
Min gravsten.
Med guldbokstäver.
#1 - - Ann-Marie Johansson:

Hej!
Det känns konstigt att ifrågasätta det du skrivit, och ändå vill jag göra det. Här kommer min respons till det du skrivit:
fast, snarare än hård.
Jag uppfattar dig som en människa med ryggrad och integritet.
Och din humor, hur uttrycks den på den blanka svarta stenen med guldbokstäver . . .
undrar Ann-Marie.
PS Jag har tänt ett ljus för dig, för nuet och för framtiden DS

#2 - - Malin:

Livsälskare?

#3 - - Ann-Marie Johansson:

Hej!

Nu känner jag mig lite som på lärarrummet på Navet, när vi satt och formulerade våra dödsannonser efter svåra fredagseftermiddagar.
Efter att jag hade skickat min förra respons kom jag på en sångtext, "Uppmuntran", skriven av Wolf Biermann, egentligen utifrån situationen i DDR.Sångtexten finns med i vår senast psalmbok "Psalmer i 2000-talet:

Nej, låt dig ej förhårdna i denna hårda tid.
Det alltför hårda brister, de alltför styva mister sin vassa udd därvid, sin vasa udd därvid.

Nej, låt dig ej förbittras i denna bittra tid, förgrämelsen den bygger ett galler tunt omkring dig
och makten klarar sig, och makten klarar sig.

Nej, låt dig ej förskräckas i denna skräckens tid.
De hoppas ju på detta, att innan kampen börjat
vi gett oss utan strid, vi gett oss utan strid.

Nej, låt dig ej förbrukas men bruka väl din tid.
Nej, låt dig aldrig kuvas, du stöder oss, vi stöder dig,
vi ger varandra liv, vi ger varandra liv.

Vi låter oss ej tystas i denna tysta tid. En dag ska marken grönska, då står vi alla starka, då är den här vår tid, då är den här vår tid.

Jag ska leta på Google efter en inspelning,med Lena Granhagen. Jag minns den som väldigt bra.

God natt från Ann-Marie

#4 - - Mooseeyes:

"... med guldbokstäver".

Jävligt snyggt Tina. Som dikt betraktat. Hoppas du har ett litet rum kvar att glädjas åt den saken. Om än resten är elände. Allt det bakomliggande. Men guldbokstäverna står kvar.

#5 - - Anonym:

http://youtu.be/oGhdH4dKEW0
Lena Granhagens Uppmuntran av Wolf Biermann

#6 - - Håkan o G:

Inte anonym :)

#7 - - Mooseeyes:

Om sången ifråga. Inte mycket till uppmuntran tycker jag. Om tvivel och grämelse ansätter en behöver man väl ett bättre skäl att inte ge efter än bara det att "makten" - den världsliga, antar jag - tjänar på att man gör det. "Du måste, annars går det åt helvete." Blir nån gladare av det? Eller mer övertygad om att livet alls är värt att leva?

Eller är det jag som fått det hela om bakfoten?

#8 - - Mooseeyes:

Det hade varit mer värdefullt med en anvisning om hur man undvikar att förhårdnas och förbittras.

Svar: Det har jag ingen aning om.
Harpasione

#9 - - Mooseeyes:

Förlåt, men jag går så på tvärs mot vad de flesta tycks tycka och tänka här inne. Och bestämda åsikter har jag. Lite överseende med vad jag uppfattar som ogenomtänkt och dumt. Okunnigt och ytligt.

Bloggens salt har jag inget emot att vara, men jag vill inte döda kommentarsspåret genom saltförgiftning. Så nu håller jag mig undan ett tag. Ordet är fritt!

Promiss!

#10 - - Anonym:

Alla kommer med så kloka och mjuka kommentarer och visdomsord. Jag känner förmodligen mer som Tina: Helvetes jävla förbannade piss! Och SKIT!

#11 - - Pia:

Hej!
Hård, svart, blank, kall marmor..... Vackert! Skulle väl vara trevligare om du liknat dig vid solbelyst, mjuk, varm yllefilt men i brist på möjlighet till det tycker jag marmorn är bra. Och jag tycker marmor är vackert. Pålitligt, ärligt, inget lullull. Inget krimskrams, ingen snickarglädje.... Det är vad det är, inget gömt och övermålat. Funkis?
Och sen guldbokstäver på det! Värdefulla ord. Ska skrivas i guld!!! Mejslas ut och sedan beläggas med guld! Så de lyser. Och du har lyst länge och jag hoppas du får mejsla ut dina ord länge ännu....
Mvh//Pia

#12 - - O:

Skulle bara vilja viska ett tyst försiktigt
GOD NATT !
Hoppas du får en bra natt och kan sova lugnt!!

#13 - - Ann-Marie Alexandersson:

Hjärtat mitt, jag kan förstå dig men jag har alltid sagt att det är de som blir kvar som får bestämma marmor, trä eller ingenting. Just nu klarar jag inte av att tänka på det men sist jag gjorde det ville jag ha en liten rullsten med mitt namn på.

#14 - - H:

Jag vill bara säga att jag uppskattade A-M J:s inlägg och sångtexten. Intressant och tankeväckande. Och en bra påminnelse om tider som varit. Vars otäcka yttringar ännu finns i många varianter på olika håll.

Hur länge har magen värkt T? Har det smugit sig på? Är det gaserna? Tarmvred? Får du lindring?

Kan du inte beskriva både dina värsta och dina bästa 10 sekunder igår?


Svar: Gallsten var det. Över nu.
Harpasione