Dirfan belg

Min systerdotter 9år har hittat på ett språk
Tjejsnackiska
Lärs ut och ska användas bara av tjejer
En del killar har snappat upp ett och annat ord också
Jag kan fem ord
Det finns något fler
Tjejsnackiskan har fått mig att undra:
Skulle det funka med ett språk för bara tjejer?
Kanske i Afganistan där kvinnor och män lever mer åtskilda?
Eller finns det redan mittibland oss?
Olika grupper har ju delvis olika språk
Sven-Bertil Taube och Ison&Fille har kommunikationsproblem till exempel
Språk är makt
Att ha ett gemensamt språk som inte alla andra kan känns mäktigt
Svenska
eller tjejsnackiska
#1 - - Helena:

Å andra sidan tycker jag att Ison varit en av de mest uppmärksamma på Sven-Bertils behov av ett litet balansstöd över trösklar och gräsmattor... Kommunikationsproblem kanske på ett vis, men sannerligen inte på ett annat ?!
Roligast har varit att bli så omskakad av Miriam Bryants mustiga språk och stora värme - det är roligt att upptäcka goda sidor hos mänskligheten !!

#2 - - sr. Carina:

Det finns faktiskt en folkgrupp i norra Kina där kvinnorna har ett eget språk - med ett eget skriftspråk. Jag såg en dokumentär om dem för några år sedan. Fascinerande!

Kram från sr. Carina, som önskar dig en fin adventstid.

Svar: Aha det ska jag tala om för min systerdotter.
Harpasione

#3 - - O:

Kalle Blomkvist och hans kompisar hade ju rövarspråket. Det fungerade ju bra när de jagade bovar. Eller när Röda Rosen och Vita Rosen kämpade mot varandra. Det gäller bara att komma på en bra idé.