Kön: Saga Becker

Jag har inget kön
Jag är en mamma
Och det har jag alltid varit
Mammor är viktiga

Flera sommarpratare vittnar

Älskar mammor mer villkorslöst?
#1 - - Anna:

Tänkte på dej för en stund sen och funderade på om du har det lika varmt som vi här i sydöstra kanten av landet. Frågade mig själv om jag tror att du kan ta ett svalkande bad. Jag svarade att jag inte tror det. Så vad gör du en sån här varm dag?

Svar: Bad är uteslutet. Inomhus med stängda persienner och fläkten på Blir det ganska behagligt. Som en vanlig vinterdag ungefär...
Harpasione

#2 - - Maria:

Jag tror inte att man kan säga något om människor på gruppnivå, kanske bara "människor som lever tar en plats"? Vissa mammor älskar nog mer villkorslöst än andra mammor ... eller vissa pappor

Svar: Man måste generalisera ibland.
Harpasione

#3 - - Anna:

Förstår att bad är uteslutet.
Det skulle bli svalare sas det, men jag märker inte av det, min fläkt snurrar och surrar irriterande. Men skönt.
En vanlig vinterdag, vad är det undrar jag. Här i mina trakter är det mer regn än snö och kallt. Ja så jag hoppas att det inte regnar in på dej.
/A

#4 - - Ann-Marie Johansson:

Hej! Min erfarenhet av min egen mamma är i hög grad villkorslös kärlek.

Sedan tycker jag att det är väldigt intressant att du skriver att du alltid har varit en mamma. Det kan jag känna igen, fast jag i biologisk betydelse inte är en mamma. Jag tycker också att det är väldigt intressant att iaktta hur moderligheten kan förändras. Jag funderar på mognad och att älska villkorslöst.

Jag funderar på en berättelse om den heliga Birgitta. Det berättas att en av hennes sönder dog en våldsam död. Den heliga Birgitta tänkte att hennes son inte var försonad med Gud och därför i skärselden. Hon tänkte att hon hon kunde med sin böner bära sin avlidne son till Gud. Hon beskrev det som en andra graviditet av en och samme son, ett uttryck för moderskärlek.

Hjärtliga hälsningar till dig mamma Tina från Ann-Marie

Svar: ,Heliga Birgitta är intressant. Vet du någon bra biografi?
Harpasione

#5 - - Ann-Marie Johansson:

Hej! Tack för svar! Emilia Fogelklou har skrivit den bästa biografin, i mitt tycke. Jag vet inte om den finns att få fatt på digitialt- På senare tid har också Ebba Witt-Brattström skrivit om hennes uppenbarelser:"I dig blev den store Guden en liten pilt". Du kan söka på Nordisk kvinnolitterturhistoria så får du fram mer. God fortsättning önskar Ann-Marie.


Svar: Tack!
Harpasione