Dimman

1
Så nära naturen jag kan komma är en asfalterad stig runt sjön
Jag känner ingen doft av gran
Eller av ved eld rök grillad korv eller dimma
Inte heller skvattram
Jag kan inte äta grillad korv
Eller blåbär termoskaffe kantareller
Jag kan inte plocka svamp
Inte ens leta svamp för jag ser inte marken
Jag kan se
Rakt fram kan jag se
Fast lite uppåt
Sjöns spegelblanka yta kan jag se
Och träd
Jag kan välja om jag ska titta nära eller långt bort
Givetvis hör jag också
men begränsat under mössan
Att lyssna har liksom aldrig varit min grej
Men jag är inte ensam vid sjön
En som jag gillar äter grillad korv
Han bryter ytan med ett fiskedrag
och solen bryter dimman
 
#1 - - Anne-Marie:

Underbart! Vi gick vid havet idag, förbi stället där du badade en varm sommardag. När vi rundat udden såg vi två människor paddla på varsin surfbräda rätt långt ut, och påmindes om förra sommaren då K och K höll på att blåsa över till Danmark på sina SUP-brädor en dag med frånlandsvind :-)

#2 - - Ann-Marie Johansson:

Tack för den bild du kunde förmedla!
Jag gissar att det är den asfalterade stigen runt Ånnbodasjön?
Jag har också fått hjälp att komma ut i naturen idag, tack vare några som hade tålamod nog att vänta tills jag var färdig med mina sysslor.
Ingen av oss tre hade nog tagit oss samman och gett oss ut i skogen på egen hand . . .

Med hopp om fler naturupplevelser, hjärtliga hälsningar från Ann-Marie

Hjärtliga hälsningar från Ann-Marie

#3 - - Maggan:

Så fantastiskt vackert du skriver och målande
Jag känner hur du känner genom dina ord
Alla dina inlägg skulle samlas i en poesibok
För det är den vackraste poesi
Så viktigt...jag njuter
Tack/Maggan

#4 - - ida:

"Han bryter ytan med ett fiskedrag
och solen bryter dimman"
Ser det framför mig.
Vackert skrivet- som en del i en haiku-dikt

#5 - - Zorro:

Fast du har väl alltid varit bra på att lyssna på människor? Eller varit intresserad av människor och då lyssnat? Jag hör många irriterande småljud som andra inte tänker på, som tickande klockor och susande fläktar. Maken som smaskar när han äter.
Det är lätt att verka som om jag kan alla fåglars ljud eftersom det inte är så vanligt att folk lyssnar så noga på dem.
Nu lyssnar jag ofta på min ökande tinnitus. Och på Naturmorgon i P3. Och Storytel i vargtimmen när jag inte kan sova.

Svar: Jo kanske bra på att lyssna på människor Men inte på naturen Och inte på ljudböcker Tyvärr
Harpasione

#6 - - Ann2:

Läste om nån sängliggande som hade en skvallerspegel
- kunde det arrangeras så att den/de riktas mot marken? Utsikt från en grästuva? Blir dina ögon trötta?

Svar: Ja mina ögon blir trötta
Harpasione

#7 - - Karin:

Briljant välskrivet!!