Dmoll

Moll betyder inte att
Inte vara glad
Eller inte skratta
Moll är en underton
Född i december kanske det beror på?
#1 - - O:

Då är väl jag också moll eftersom jag också är född i december.

#2 - - Maria:

Jag går i dur, men det betyder inte heller att jag inte är ledsen och ganska ofta känner vemod....Född är jag i januari.

Svar: Det är ju väldigt lite skillnad på dur och moll. Bara ett ynka halvt tonsteg på en enda ton ...
Harpasione

#3 - - Snorkfröken af besserwisser med slemspår och allt:

Jag älskar moll, och tänk det finns minst fyra eller fem, minns inte så bra namnen, den ena mer känd andra lite knäppare men vassare. Innan jag blev ett vrak av format sjöng jag en del, bland annat Mozarts mässa i c-moll och att få sjunga inledningssatsen, Kyriet, med en stor kör bakom sig och en bra orkester bredvid, ja det är det närmaste lycka man kan vara med om, eller slingra sig högt högt upp i Et incarnatus est, det är som att vara en svala och skära igenom luften där tiden upphört... men det var då, nu är jag tacksam för att jag nästan kan använda datorn utan att falla ihop.

Kram på dig min vän!

Svar: Nu har jag lyssnat på dig på youtube. Du hette barbara och sjöng fint!
Harpasione

#4 - - Slenfröken:

Ja, det gjorde jag, många tyckte jag hade en röst som berörde em mycket. Jag hade en aning mörkare röst om det är den Barbara som du lyssnade på och den var min själs spegel, jag dog lite när jag inte kunde sjunga längre, det är så sanslöst roligt och givande, jag tröstade mig med annat men har aldrig nått den "laganda" som uppstår när man sjunger med en bra orkester, jag har förstört alla inspelningar, har ett nytt efternamn, för på ett sätt dog jag den dagen det stod klart att jag aldrig kan nå den källan som var en gåva även om det låg väldigt många års träning bakom den.

Det är tur att man inte vet vad livet har i beredskap annars skulle man inte kunna njuta i stunden, ibland kan jag det fortfarande trots allt som händer.

KRAM

Svar: Inte sjunga inte spela. Inte ha en röst. Inte röstberättigad. Slåss ändå. Kan man. För att få vara den man är. Det blir en slags dialogblogg det här. Bra tycker jag. Särskilt när jag inte orkar nya inlägg. Men jag har ett på gång. Om Njuta...
Harpasione

#5 - - Besserwissern igen:

Stadsmissionen fick klänningarna, jag väntar bara på att få se någon vanka omkring och trassla med väldigt långa blingklänningar, numera är det lättpåklätt och åldersadekvat. Dvs träningströjor som andas, enny favorit och huvatröjor (ja jag vet att de kallas för hoods eller något liknande) och mycket varma fårullsvärmare.

Vi borde ta och shoppa lite kanske men det är å svettigt och varmt och i synnerhet krångligt. Jag kan känna för att klä upp mig ibland, men det bli mest nya sovkläder. Hur gör du, låter du assistenterna handla? Jag har precis tackat nej till assistenter, jag vill inte ha människor omkring mig hela tiden, jag saknar nog tillit, fast egentligen kom jag på häromdagen kom jag på att mår bättre när jag ligger på sjukhus, förutom alla kontroller på nätterna. Jag ber om ursäkt men handläggare och hemtjänst suger, de är bara stressade och då låser sig allting. Men jag har nog haft otur.

Jag bjuder på varm fisksoppa med aioli plus nygräddad surdegslimpa med örter i och kanske kanske lite vin, en rolig film eller någon bra musik. Kan inte du välja musiken, lär mig något nytt som jag inte hört ännu!!

Kram från slemmet

XXX

Svar: Jag köper kläder själv. Assistenterna kan inte göra nånting utan att jag är med eftersom de är här hela sin arbetstid och då får de inte lämna mig. Undantag tvättstugan och soprummet. Har just köpt gigantiska och mjuka byxor med resår i midjan. Skitfula men praktiska. Assistenterna glada. Finklädd ska jag vara när jag blir frisk.
Fast då ska jag bo i stugan utan el.
Till aiolin lyssnar vi på Värttinä. Låten äjiö tar vi först. Men då blir vi andlösa och slutar äta. ...
Harpasione

#6 - - WOW:

Jag älskar den, man kan tro att alla som sysslar/sysslat med sk klassisk musik bara går igång på sitt lilla utsnitt av musikskatten. Jag älskar musik och hämtar väldigt mycket inspiration från tidig musik, därför tycker jag så otroligt mycket av den här befruktade musik som bygger på musik som kommer ur människors möten med naturen, det obeskrivbara, lusten att röra sig till transen uppnås. Jag lyssnade förstås för att jag inte kunde sluta på en hel skiva och läste översättningarna. Denna kropp som inte längre finns dansade som en derwisch i själen- Det här var musik jag tänker skaffa. Nu har jag så lite känsel att det är svårt att t o m skriva på datorn och det skrämmer mig, men jag hoppas det går att läsa ändå. Lite roligt var att jag sjungit en av sångerna på ett antagningsprov till en musikhögskola, allt för jag inte vill hamna i bara ett fack utan vissa min nästan fysiska lust till all musik, jag sjöng mycket folkmusik redan som liten, inte Tegnér utan traderad musik. Tack tack tack för den fantastiska gåvan.

P.S. Jag förstår att de alltid ska vara med men åker du iväg med dem och letar efter något som tilltalar dig oavsett om andra har åsikter, hur självständig kan man vara, jag är rädd för att jag ska vilja vara till lags och förlora mitt jag när jag måste vara tillräckligt "snäll" för att någon ska vilja ta hand om min ickefungerande kropp. Det känns som att leva med främlingar och ge upp hoppet om en sista tät relation, vem vill vara ihoåp med en bunt människor, förlåt om jag låter pessimistisk, men just att förlora alla känsel gör att jag känner mig utestängd från världen.

Precis som alla musik som får kroppen att vibrera saknar jag att bli fysiskt berörd, hoppa, klättra, simma i havet, plocka bär, vandra oändligt långt.....
tack fina fina DU!!!!!!!!!!!!!

Svar: Fortsätt med Gogol bordello! Också en slags folkmusik.
Harpasione

#7 - - Anonym:

Du borde testa msm och kolldioalt silver. Har läst om flera som blivit friska från förlamning

#8 - - Slemmet:

Jag måste ta en kurs i ryska... det var uppiggande!

Du får ta en kurs i portugisiska, varsågod...
https://www.youtube.com/watch?v=J7k4XWNSga0

Kram

Svar: Länken är inte klickbar Och jag kan inte komma ihåg alla krumelurer...
Harpasione

#9 - - Zorro:

Åh, Värttinä. Tänk dig Oi Dai spelad på mycket hög volym (så där så golvet vibrerar) i en studentkorridor, mitt 25-årskalas i Uppsala. Den är också norrsken i Umeå.
I mitt nästa liv ska jag sjunga i kör.
Om du inte redan gjort det så lyssna på Hedningarna, Garmarna och Fläskkvartetten (Som Glas). På onödigt hög volym förstås :)