Temperatur är ett ofantligt dåligt mått på hur varmt det är

1
Min lägenhet ligger mot norr
Som ett gammaldags skafferi
Såhär års håller den 23 grader dygnet runt
oavsett vädring
Ändå fryser jag alltid härinne
utom när jag svettas
Norrlägenhet, klimakterie och förlamning är ingen bra kombination
#1 - - Pia :

Och jag valde lägenhet så jag bara skulle ha tidig morgonsol och kvällssol. Ingen sol mellan elva och fem typ. Jag tål inte värme. Får lågt blodtryck och blir svimfärdig.
Och fick det kallt och svalt dygnet runt, året runt. Men nu har jag blivit frusen! Har ju hamnat i rullstol så jag rör mig inte så mycket. Nu fryser jag för det mesta. Även på sommaren har jag gärna en kofta på mig. Och för första gången i mitt 61 åriga liv sover jag med raggsockor. Ja, även på sommaren.
Men jag tänker lära mig leva så här. Flyttar INTE en gång till i mitt liv. Lägenheten är fin och ligger i ett underbart område. Ekar, rönnar och några lönnar är min utsikt åt ena hållet. Bara arbetsrum (som jag inte är i) och en balkongdörr vätter mot nästa hus. Bor på nedre botten så jag kan rulla ut på min uteplats omgiven av gräsmatta som går ända in under de första träden i vad som kallas engelsk park. En sådan är det inte. Sådana är välvårdade. Detta växer vilt. Namnet en kvarleva från 1700-talet då det faktiskt var en park....

Svar: Det gör inte saken lättare att man förändras med åren. ,
Harpasione

#2 - - Ylva La:

Undrar om det finns forskning kring hur många grader varmare huden blir under en klimakterievallning. Den upplevda skulle jag säga är minst 40 grader. Finns det då sekunder i din tillvaro där din ständigt för kalla kropp blir precis lagom varm i början av en vallning? (vilket ord, var är fårhundarna?) Eller är det ett så kort ögonblick att det inte hinner upplevas?

Svar: Jag lider mer av ansiktssvett. Mycket otäckt, särskilt när man inte kan känna på ansiktet själv. Sen kan jag sitta och frysa hela kvällen, men plötsligt, oftast vid niotiden, blir jag varm i hela kroppen. Kanske är det en vallning, fast den bara kommer en gång per dygn?
Harpasione

#3 - - Ylva La:

En gång per dygn är säkert rätt vanligt vallande. Och även om jag inte gillar ordet så beskriver den väl fenomenet bra att det inte handlar om någon smygande temperaturökning, utan mer tsunamieffekt. En våg som vallar. Det brukar (enligt faktaartiklar) vara värst över hals och ansikte. Öronen skulle jag vilja framhålla, inifrån känns det som de brinner upp. Men jag svettas inte så att det hjälper att jag skulle kunna torka mig, jag tycker inte jag är hjälpt av att jag kan röra mina händer. Blir plötsligt varm som Sahara och efter några sekunder är det över. Fast sen har jag nog högre kroppstemperatur hela tiden också. Det som hjälper mig är att ha mindre varma kläder, alltid. Och jag har en bra kombo som tajmade in klimakteriet med svinkallt hus. D tajmade inte in det lika bra, han har t ex dubbelt så varmt täcke.