Att tänka på allt

Jag hade besök i helgen, lördag till söndag, och jag skulle på julkonsert på söndag kväll.
Det blev tjockt i min planering, eftersom jag är en sån som försöker tänka på allt i förväg.
Jag körde iväg gästerna mitt på dagen för att jag skulle kunna vila ordentligt, för om jag inte kunde somna kanske inte ögonen skulle fungera när jag skulle iväg och då kanske jag skulle glömma något viktigt som skulle förstöra kvällen...
Färdtjänsten skulle gå redan klockan fyra, så jag skulle kunna frysa ihjäl utanför kyrkan innan jag kom in. Trodde jag.
Allt gick naturligtvis som smort.
Jag somnade en stund, ögonen fungerade, jag glömde ingenting, och jag frös inte ihjäl.
Och det var en fantastiskt fin konsert.
Men gick det bra tack vare att jag hade bekymrat mig i förväg, eller hade jag kunnat njuta av mina gäster ett tag till och bara litat på att allt ordnar sig?
När det går åt helvete gör det ändå det på något sätt som är svårt att förutse. Eller hur?!
Hur ska man göra för att bli bekymmersfri?
Tack syster och svägerska för att ni uppmärksammade mig på det här ämnet.
#1 - - Anonym:

Jag tror att det ärtill viss del förebyggande att oroa sig för sådant man kan styra. Förbereda sig på det värsta och hoppas på det bästa.

#2 - - Håkan uG:

Jo, det är nog bra att förbereda sig, då går det ju inte åt helvete på det sättet ändå utan på ett nytt och spännande sätt.

#3 - - Pia:

Man blir aldrig bekymmersfri. Det kunde man bli när man var barn och föräldrarna tog hand om allt. Som barn lever man också i dagen som nu är. Tänker inte på vad som ska hända om några veckor.
Jag planerar också. Noga. Jag blir galen när folk ändrar planer i sista minut. Och jag är alltid minst 10-15 minuter före till allt. Vänner, vårdcentral, jobb och vad det nu kan vara...,
Men ibland funkar inte hissen, ibland kommer inte färdtjänst och nån gång är det trafikstockning. ......men sånt är inte mitt fel,

#4 - - Ann-Marie Johansson:

Jag blir tacksam när jag förmår förbereda mig väl, och tänker att det hjälper både mig och min omgivning, så jag vill gratulera dig både till goda förberedelser och en fin upplevelse!
Tack för att du skriver och delar med dig!
Det värmer mitt hjärta!
Hjärtliga hälsningar från Ann-Marie