Var får du din mentala styrka ifrån?

Jag får den frågan då och då.

Jag har absolut inga superkrafter.
Väldigt ofta i livet är saker tvärtom mot det man först tänker.

Man skulle lika gärna kunna säga att jag har klarat allt mödosamt för att jag har så lätt att ge upp.
När det är som värst ger jag upp flera gånger om dagen.
Jag bara sjunker ihop och gör ingenting.
Respiratorn andas åt mig.
Tiden går.
Men jag är otålig ( också tvärtemot vad många tror).
Jag börjar känna att jag sitter illa, och tänker att det kanske jag kan rätta till åtminstone.
Och så är jag igång igen.
Jag ger upp när ögonen inte funkar, när assistenterna inte förstår, när datorn krånglar, när jag försöker delta i ett samtal...
Jag har gett upp det mesta av mina intressen.
Att röra mig har jag definitivt gett upp, så till den grad att jag inte ens tänker på det längre.
Men.
Det finns väl annat i livet än att röra sig!
Konst, musik, film och litteratur kräver inga muskler.

En del saker är svårare än andra att ge upp.
Hur ger man upp mat och kärlek?

Att ta livet av sig, i min situation, skulle kräva en mental styrka som jag inte har
#1 - - Elin:

Det känns mer som att du tänker om. Inte ger upp.
Och att du ger massor av kärlek. Och tar emot.
Mat tycker jag inte är särskilt viktigt.

Svar: Ger upp Tänker upp Ger om Tänker om Kanske?
Harpasione

#2 - - Catarina i Rbg:

Tänker upp, tänker om och alltid - tänker till.

Svar: Bra.
Harpasione

#3 - - Gise:

Tänk om man kunde säga ”Nej tack”?

#4 - - Karin H:

Aha, intressant! Det är nog underskattat att ge upp! Iställlet för att stånga sig blodig och sen förtvivla, borde man ge upp. Ge upp i tid och låta allt bero, så kommer ny energi av sig själv sen, då kan vi blir mindre utbrända? Din variant på att ge upp kanske är som sk mindfulness? (Sorry, men det är nog mental styrka i allafall att hantera detta Harpasione. ;) )

#5 - - sven lind:

Jag vill nog citera komikern Ronny Eriksson
"Det är aldrig för sent att ge upp"
Så man kan ju vänta tills imorgon
Och Mikael RAmel gjorde en låt som heter "Inte förrän imorgon"

https://www.youtube.com/watch?v=Ln1_lmMIq1w

Gott Nytt År Tina önskar Sven i Mora

#6 - - Markus Schulz:

Det är i de små detaljerna som "Jag börjar känna att jag sitter illa, och tänker att det kanske jag kan rätta till åtminstone" jag känner igen mig. Små ändringar i den fysiska omgivningen stimulerar den mentala världen. Ur detta kommer någon slags mental kraft, nästan glädje, som kan hantera nästa stund, kanske dagen.

Svar: Precis.
Harpasione