Jag läser en bra bok

1
En piga bland pigor
av Ester Blenda Nordström.
 
Jag ryser av välbehag när jag läser om alla sysslor som de sliter med.
Och maten. Fläsk, salt sill, potatis och kaffe.
Värk i kroppen, blåsor under fötterna, slit och släp.
 
Jag saknar det.
 
Fast det var inte riktigt det som var meningen med boken.
 
Ester wallraffade som piga och boken gavs ut 1914.
 
#1 - - Anonym:

Det har kommit en biografi om ester B Nordström. Jag har beställt den och ser fram emot att läsa henne. Hon och Bang är alldeles för osynliga. Böckerna är den bästa vännen när det gäller att förflyttas ut ur kroppen och in i en annan värld. Är inte på topp direkt, mycket tjafs i samarbetet mellan olika vårdinstanser. I förlängningen är det jag som betalar priset. KRAM EfA AfE

Svar: Fly vårdinrättningarna in i litteraturen!
Harpasione

#2 - - Lovisa:

Jag har inte läst just denna bok av Ester B Nordström, men andra. Glädjande nog är min tjugoårige son lika förtjust i hennes böcker som jag. Hon skriver och uttrycker sig verkligen bra! Hon, liksom du, är en favoritförfattare - lätt att bli gripen.
/ Lovisa

Svar: Tack!
Harpasione

#3 - - Ann-Marie Johansson:

Hej!
Det var längesedan jag besökte din blogg.
Jag tacksam för att läsa vad du skriver, för att du reflekterar,undervisar och föreläser!
God fortsättning önskar Ann-Marie

Svar: Tack!
Harpasione

#4 - - Anonym:

Jag sträckläste boken, tycker den var fantastisk. Bäst var nästan delen om Lappland som berörde mig djupt. Det är ett tidsdokument och tack och lov har det mesta förändrats till det bättre. Själv har jag stora problem med min tekniska utrustning och känner mig väldigt inlåst. Jag har klarat att gå på bio en gång, lite skakig och med stora problem dagen efter. Jag och kompisen såg Linnas Okänd soldat, den var fantastisk, otäck men krig är ju inte något annat än otäcka. Snart är det jul och jag gissar att jag nog är inlagd fast jag stretar emot. Det går liksom inte att leva på sjukhus, och så får jag aldrig sova. Kanske borde jag be om lite vin!!! Var rädd om dig.

Kram
EfA AfE

Svar: Jag önskar dig allt gott och inte sjukhus över jul. Men måste man så måste man ju. Ta med en fickplunta.. :)
Harpasione

#5 - - Anonym:

Fickplunta med munskölj då *S*, med ett snitt på 60 piller om dagen tror jag att alkohol egentligen kan ställa till med vad som helst. Har ju gjort en femtioelfte stor hjärtoperation och nu tror jag att det stackars hjärtat är ett enda stort ärr. Det är ju också med en känsla av lätt skepsis man ligger på HIA där de har stabsläge väldigt ofta och personalen flyr. Jag borde sova men får så mycket mardrömmar av alla piller att jag motvilligt sover över huvud taget. Drömmer du när du sover eller är du bara lugn? Men jag måste göra lite i morgon här hemma, typ diska (vilket känns som att bestiga berg), innan det gror igen helt. Det är tufft utan hjälp men ännu ger jag inte upp!!

EfA AfE

Svar: Jag drömmer väldigt mycket, men inte så ofta mardrömmar. Jag minns ofta drömmar, eller fragment av drömmar, och det tror jag har att göra med att jag inte kan prata. Häromnatten drömde jag att jag letade efter Källmossa i en grotta... :)
Harpasione