Flera omvända själar ikväll

Idag har jag minsann missionerat.
Jag skulle gå på föräldramöte i sonens gymnasium.
Först i aulan.
Trappor och trång hiss.
Det gick inte.
Jag fick vänta.
Och klassrummet fick bytas till en matsal på bottenvåningen.
Personalen beklagar och vill väl .

Ska vi tänka på nåt särskilt, frågar de assistenterna.
Prata extra långsamt, kanske?
Såna frågor är kul, tycker jag.

Jag förstår att det är svårt att förstå.
Men nu vet de lite bättre på den skolan.
Jag undervisar vart jag går...
#1 - - Håkan m/u G:

GILLA; GILLA; GILLA!

#2 - - Håkan m/u G:

Tala långsamt behövs ju inte, men är sagt med god vilja.
Lyssna långsamt är viktigare, och svårare att göra.

Svar: Mycket god vilja!!! Jag vet... :)
Harpasione

#3 - - Anonym:

Alltså det vore väldigt kul om de började tala väldigt långsamt. Jag skulle le en sån gång. Å jag hatar att le.
Hoppas det blev bra ändå. Kram

Svar: Jag fick veta att min son är en uppskattad elev. Det var den stora behållningen.
Harpasione

#4 - - kusin Hi:

Säg att dom ska säga vartannat ord högre och vartannat lägre..

eller att du förstår bättre om dom har med ett svärord i varje mening..

eller att du bara hör om de sjunger orden som gregorianska munkar

Svar: Bra idéer! :-D
Harpasione

#5 - - Anonym:

eller att du inte kan ta in budskapet om inte munnen som pratar är upp och ner!

#6 - - Ida:

Påminner mig om en gång då jag var på ICA och skulle handla över disk. Dagen till ära hade jag tappat rösten och viskade 2hg skinka så högt jag kunde. Inte mycket till ljud kom fram men damen läste på läpparna och började artikulera och tala väldigt tydligt och HÖGT. Kom på det komiska när jag kom hem.

Svar: Kanske lite samma sak som att en del assistenter viskar så jag knappt hör vad de säger, bara för att det är mörkt och natt. Fast tvärtom, då... :)
Harpasione

#7 - - Ylva La:

Välvilligt, men häpnadsväckande okunnigt. Eller är det jag som är okunnig? Är det vanligt med sjukdomar som både slår sig på hörseln och förlamar? För de måste väl ändå gjort någon sorts snabbanalys av ditt tillstånd - inte bara tänkt: Oj här kommer någon med många brister.

Du behöver nog missionera för väldigt många.

Svar: Jag är glad att hon vågade prata med mig öht. Den andra läraren drog sig utom synhåll. Om de trodde att jag hörde dåligt skulle de väl tala högt och tydligt. Inte extra långsamt!? :-D ,Men jag ser väl lite svagbegåvad ut med allt dregel runt munnen.
Harpasione

#8 - - Ylva La:

Rätt där, master Harpasione. Fast jag tänkte nog att prata långsamt ofta betyder tydligt. Kanske inte.

Det finns förresten en tjej som brukar läsa nyhetsnotiser exakt som din dataröst. Fast med finsk brytning. Samma märkliga hoppande i tonhöjd. Förstår att jag måste leta fram länk till inslag med henne.


Svar: Fast nu har jag faktiskt sänkt hastigheten på min röst, inför föreläsningen. Så publiken ska hinna med. Jag låter så seg och trött.. :)
Harpasione

#9 - - O:

Irriterande att de pratade till assistenterna och inte till dig när de ville veta om det fanns något de kunde göra.

Svar: Jag är van. Assistenterna sa till och när de ser att jag kan svara vänder de sig till mig.
Harpasione