Egentligen

Jag vaknade ur en sorglig dröm imorse.
Jag försökte spara drömmen i ord, fast det egentligen är omöjligt.
Det är ingen idé att visa det för någon annan. Egentligen. Men jag tänker göra det ändå.
Så här blev det när jag försökte fånga känslan:

"Åtta rostiga trägafflar måste oljas varje dag
med kärlek.
Någon annan gör det, för jag kan inte,
fast det är min kärlek.
Samma annan ger honom tandborsten varje dag.
Måste också göras.
Hon gör det med kärlek,
för jag kan inte.
Vi bäddar rent i en liten säng, till mig,
för jag kan inte sova bredvid honom längre.
Jag är på väg bort.
Nere vid sjön är vi.
Ljummen vind.
Jag är på väg bort."

Åtta rostiga trägafflar!?
De stod i en kruka, fyra och fyra, hopknutna, och representerade min kärleks mål.
Som jag ska lämna.

Egentligen handlar det om att jag har haft lite problem med andningen senaste veckorna.
Känner du Lufthunger? , frågar min man på Lungkliniken.
Ja!
Vilket perfekt ord.
Jag är lufthungrig, ibland.
Har man känt Lufthunger så vet man vad det är när man hör ordet.

Jag har fått influensa, trots vaccin.
Feber, mycket slem.
Jag är på bättringsvägen.

#1 - - Anonym:

Jag är tacksam över att du är på bättringsvägen.
Likaväl som jag är tacksam över att du också delar din dröm fast den kan uppfattas illavarslande.

Jag hoppas att du ska fortsätta på bättringsvägen!
Hjärtliga hälsningar från Ann-Marie

Svar: Bättringsvägen går jag på hela tiden, om jag kan välja... :)
Harpasione

#2 - - Irving:

Det kändes sorgligt att läsa din text. Sorgligt att det ska få vara svårt att ge kärlek. Och jag undrar vad som händer med all den kärlek du har som inte kan ta sig ut hela vägen fram. Att du inte sprängs. Och det känns sorgligt att nu inte är då förut. Då vi sågs och pratade hela nätterna. Och löste världsproblemen. Eller försökte i alla fall. Blundar jag och tänker var det igår. Sen öppnar jag ögonen och det känns som så otroligt länge sedan. Så mycket som hänt, livet som format oss. Jag finns inte på FB längre, orkar inte med flödet. Men saknar dig. Kram

Svar: Tid är en illusion.
Harpasione

#3 - - Ylva La:

Sorgligt och oerhört vackert försök att fästa drömmen vid ord. Bättre än så blir väl inte poesi?


Jag är fortfarande inte en robot. Och du har fortfarande inte presenterat dig närmare, reCAPTCHA.

#4 - - Maggan:

Sorgligt men också oerhört vackert skrivet. Mellan dröm och verklighet-I drömmen återspeglas verkligheten, den dyker upp och bearbetas där. Så jag tror att drömmar är viktiga. Drömmar jag minns skriver jag ner och finner tolkningar i dem, av min verklighet just då. Svärtan, mörkret som finns hos oss alla. Längtan eller en saknad efter något som varit . Jag försöker minnas drömmen, men ibland är det bara ett diffust fragment, fast jag vet att det är en viktig dröm. Ofta har de ett återkommande tema som jag lämnar efter en tid och nya händelser dyker upp. Hoppas att du mår bättre nu , vaccinet i år verkade inte ha så mycket effekt, fel sorts vaccin? Krya på dig

Svar: Jag är frisk från influensan! :-) Vaccinet kanske gjorde den mildare åtminstone.
Harpasione