God morgon!

Jag vaknade väldigt tidigt en morgon och allt kändes mörkt och dystert, men så kom jag att tänka så här:
 
Livet som rörlig var allt bra mesigt.
Kärnfamilj, jobb, pengar, resor... Puttinutt!
(det var bra ändå för att få barn, mesig uppväxt är nog gynnsamt)
 
Sen kom förlamningen, och då blev det äntligen lite utmaning att leva.
Det är väl inget att pjoska sig för att få lite ALS.
Jag startade en blogg, gav ut en bok, och gjorde ett sommarprat under de första tre åren.
Jag jobbar nog bäst i uppförsbacke helt enkelt.
Efter de tre åren kom tracken och dubbel assistans dygnet runt.
Två mer eller mindre okända människor i mitt hem, ständigt, och så har jag haft det i tio år nu.
Det är helt nödvändigt för att jag ska kunna leva, och skitjobbigt, men det har lärt mig massor.
Om människor, och relationer.
Sen blev det skilsmässa, flytt från familjen och depression.
Barnen flyttade hemifrån, och så nu Corona pandemin.
Varenda dag slåss jag med ögonstyrningen, kommunikation som inte fungerar, tristess, ensamhet, längtan efter mat, avundsjuka...
Varenda dag trycks jag ner till botten av botten, men jag sparkar mig upp ur slammet.
Varenda dag blir jag lycklig, och då blir jag överlycklig!
Jag har verkligen lärt mig att njuta av stunden.
Sol, lycka, kärlek, sällskap!
Faan vad jag gillar att ha det så här jävla svårt!
 
Och så hade jag lyckats tänka mig glad, på egen hand.
 
 
#1 - - Katharina Persson:

Tack! Du är fantastisk! Får mig att stanna upp, reflektera och du lär mig massor

#2 - - Ylva:

Jaaaa! Fy fan vad du är bra!

#3 - - Franck :

Ja, du är verkligen makalös. Den där förmågan du har borde fler av oss lära oss. Tänkte på dig också när jag lyssnade på Björn Natthiko Lindblads sommarprat, som du säkert har koll på så har han också, ganska nyligen, fått diagnos ALS. Lyssnade du, så pratade han ju också om dessa förmågor, eller färdigheter, som ska hjälpa oss att inte köpa våra depptankar direkt utan "sparka oss ut ur slammet", som du så målande säger.
Som du vet, så springer vi människor omkring en hel del och kör huvudet i väggar, stångar oss blodiga och gräver ner oss själva. Vi behöver människor som du som ger oss perspektiv och luft i våra trånga system. Glad att du är där, fast det var så länge sen jag var här. Allt gott! / Franck

#4 - - Åsa :

Fantastiskt starkt och mäktigt beskrivet om ditt liv

#5 - - Ulf Nilsson :

Älskade Tina!!!

Svar: :-) < 3
Harpasione

#6 - - Anna Margareta:

Ja du är både makalös och fantastisk
och jag får själv panik
när jag tänker mig in i din situation.
Blir så glad när du skriver!

#7 - - Ylva La:

Världsrekord! Mental träning i sin prydno. Går verkligen inte att slå.

Så välförtjänt att du uppnår glädje!

PPP

#8 - - Susanne:

Kan man höra ditt sommarprat? Vad är det för bok du gett ut? Vet inte så mycket om dig men tycker du är grym och vill veta mer.

Svar: Det finns på SR play!
Harpasione

#9 - - Maggan:

Fantastiska du...du är min läromästare i att ta vara på de små viktiga sakerna i livet . Jag beundrar din inre styrka så. Och så glad att du känner som du gör. Kram Maggan

#10 - - Anna:

Åh. Vad du vet om livet ger mig ett hopp som jag håller högt. Tack för det!

#11 - - Ylva La:

Men du men du men du,
Att det är just du som klarar detta...

På din mellanmjölkstid hittade du på smart uträknade cykelutflykter med barnen. Där höjdpunkten blev t ex bad i "utsatta stadsdelar". För att ge dem en positiv bild av dessa - innan de via media nåddes av en annan, betydligt mer negativ bild. Du lärde dig som vuxen spela saxofon. Tog sedan med den till jobbet för att på lunchen agera gatumusikant mitt i stan. Familjen hade ett år med nya maträtter varje dag för att nästa år göra helt om och köra samma veckomatsedel en varje vecka.

Eller hur?

Känns inte som du var den passivt, medelnöjda person du försöker lura i oss att du var.

Jag tror du smygtränade för världsrekordet redan då. Du visste bara inte att du skulle behöva tävla i livets allra mest djävulskt svåra gren.

Jag är så otroligt glad att du klarar det. Du är en mäktig segrare 🥇. Varje dag!

Svar: Nya maträtter varje dag höll bara en bit in i februari, med fusk, men idén levde längre. Jag har alltid haft mycket idéer. Ibland hjälper det att tänka rätt.
Harpasione

#12 - - Helena:

Med ojämna och glesa mellanrum kommer jag hit, varje gång med en liten bävan. Och så är du här och skriver. Det är märkvärdigt.