Levande eller inte längre riktigt levande, och murklor

Idag läste jag DN och sen svarade jag på lite e-post.

Däremellan åt jag fiskgratäng.

Det är så gott med en sås med dill och citron och grädde.
Gratinerad med cheddarost.

Så här skrev jag till en Vän:

"Tänk på en sak: ALLT det där som redan har varit, ALLT vi redan har gjort och sagt, det finns kvar på exakt samma sätt, lika starkt, lika riktigt, lika sant vare sig vi lever eller dör. Typ som "en stor viktig hög". Som man kan gå igenom, eller inte gå igenom, eller bara plocka fram godbitar ur då och då.

Jag läste en lång artikel om min idol Harry Schein idag. Jag har ju aldrig träffat honom eller ens sett eller hört honom i verkligheten, så egentligen spelar det mig ingen roll om han lever eller bara har levat, det finns ändå tillräckligt av hans person, ett tillräckligt avtryck, för att jag ska kunna uppleva och förundras över hans liv och person."

Till en annan Vän skrev jag kort och gott:

"Ett träd, ett barn, en bok och en murkelgrop."

Det är kineserna som har sagt att ett gott liv bör innehålla de tre första.
Mitt goda liv har även lyckats rymma den fjärde.
En murkelgrop är ett avancerat grävningsprojekt som utförs på en otillgänglig men väl utvald plats, och det är inget man gör för sin egen skull utan snarare för mänskligheten i stort och kommande generationer, enär frukten skördas endast efter så lång tid att man själv sedan länge såväl glömt var man grävde gropen som lärt sig att det inte alls är särskilt nyttigt eller ens gott att mumsa murklor.

#1 - - Anonym:

Jaf visste inte att du gillar Harry Schein. Det gör jag också. En gång hörde jag honom i ett radioprogram. Det handlade om att tro eller inte och om livet och döden. Då skrev jag ett brev. Han skrev ett vänligt svar.
Karin Byström

#2 - - harpasione själv:

Vilken höjdare! Att få brev från Harry Schein.
Jag brukar fråga folk vilken kändis de helst skulle vilja ha en dag på tu man hand med. Jag har alltid haft Harry Schein, Yassir Arafat och möjligtvis drottning Silvia högst på min lista.

#3 - - Irving:

Tack för att du finns! Nu och alltid.