Vård och omsorg

Tisdag:
Länsarbetsterapeut på hembesök.
Diskuterar toaletter och elfordon.
Bostadsanpassning.

Onsdag:
Expert kommer hem med lånad superdator med tangentbord på skärmen och möss av alla de lätthanterliga slag.

Torsdag:
Till logoped och läkare som filmar mig i svalget när jag sväljer grönt vatten och grönt potatismos samt gör en inspelning av när jag läser ett stycke som ska avslutas med att jag ropar "Hallå!" så högt jag kan.
Det där sista känns en smula onaturligt .
Men de har sina rutiner.
Det är roligt att titta på filmen, en  gång, men när de börjar prata om att göra om samma undersökning igen om några månader så undrar jag för vems skull?
Blir mitt struplock så förslappat att det inte  slår igen när jag sväljer så lär jag märka det.
Fick en provsmakningsportion av förtjockningspulvret "Thick and easy" också.
Med det kan man göra alla drycker tjockflytande och lättdruckna.
Även kaffet.
Låter ju jättesmaskigt.

Fredag:
Lungkliniken.
De konstaterar medelst ett stick i handledens artär att min egen andning sköter gasutbytet tillfyllest.
Tryckförband.
I  förberedande syfte får jag ändå provköra en ventilator, dvs kopp över näsan som ger lite mer tryck i andningen när man sover. Liten apparat, och tystare än jag trodde. Bra.
Hon frågar om vi har husdjur.
Nej, säger jag och glömmer bort våra nyinförskaffade vandrande pinnar.
Till sist erbjuder de lite busigt ett gratis influensavaccin, fast jag inte är riktigt lungsjuk.
Jag tackar och tar emot.

Måndag:
Hembesök från försäkringskassan.
Osentimental och rutinerad man frågar och förklarar för att bilda sig en uppfattning om hur mitt hjälpbehov ska kunna pusslas ihop med gällande lagar, ordning och ansvarsfördelning.
Han ska på semester nästa vecka så han lovar att försöka få ihop sitt beslutsunderlag snarast.

Det är mycket nu.
Jag hoppas att jag inte låter otacksam?
#1 - - Franck:

När du skriver så där rakt upp och ner, så känns det verkligen nära inpå och ändå är det svårt att fatta vad du, och familjen, genomgår. Jag ser att det är mycket nu för dig och min vardag ter sig som handläggarens semester plötsligt. Du låter verkligen inte otacksam och hade jag varit filmarna, så skulle jag vara tacksam för din feedback! Så här är det för klienten och för vem filmar vi och har vi sagt det till klienten?

Varma hälsningar!

#2 - - Maria Gustafsson:

Hej Tina, inte är du otacksam, känner med dig, att vända ut och in på sin situation så många gånger och till flera olika personer är jätte jobbigt.
Du är stark och modig!
Jag tänker på dig ofta kram Maria

#3 - - Jenny Tistell:

Vandrade pinnar har enorm förökningsförmåga sägs det...
Otacksam? Du? Men du är väl ändå den sista på jorden man skulle kalla otacksam!!