Vakta dig!

Kyckling, lök, riven morot, hönsbuljong, grädde och ingefära blev sås idag.

Falukorv med mos på matlaget.


Så nu kan jag förklara mig

i lite mer godan ro.


Hade jag fortfarande inte fått min sås

skulle jag purket konstaterat

att tre vise män såg EN stjärna.

Inte fyra röda på pinne.


Men såsen kom

och jag säger milt:


Låt var och en ha så många stjärnor och girlanger

i så många av regnbågens färger,

som hon orkar med.


Jag vill bara att vi ska värna oss själva mot upptrappningen.


Ni förstår säkert vad jag menar.


Ena året kunde man värma en flaska glögg, öppna ett paket pepparkakor,

och så var det en liten fest.

Året därpå skulle man lägga manken till och köpa Stiltonost att bre på pepparkakorna för att med hedern i behåll kunna bjuda in grannen.

Så gick ett år till,

under vilket en klurig receptmakare kläckte en sadistisk idé som han sålde till något trendskapande matmagasin.

Innan vi kan bjuda in någon alls,  

ska vi stå och rulla Stiltonosten till kulor som vi sedan rullar i pepparkakor som vi har krossat till smulor.

Helst de pepparkakor vi bakat själva.


Sånt här går fort,

och ändå är det så lätt att stå där en dag,

och rulla de där kulorna

utan att inse att man är utsatt för något ondskefullt.


Lika bra att jag tar upp en annan sak på en gång.

Sedan ungefär i somras har alla människor börjat gå omkring i dubbla kläder.

Någon har bestämt att det går alldeles utmärkt att gå klädd i

både byxor OCH kjol,

byxor OCH klänning,

eller vanligast dubbla linnen!

Ett som man svettar ner inifrån och ett som blir fläckigt utifrån.

Dubbelt så mycket tvätt.

I sanning ondskefullt.


Även utan några som helst miljöaspekter:


Värna dig själv

och ditt liv

och din njutning...


... mot upptrappningen

#1 - - Mari:

Fast byxorna behöver man inte tvätta lika ofta som strumpbyxorna, som man ändå måste ha under kjolen på vintern...

#2 - - Jenny:

ibland kanske man är för tjock för att ha strumbyxor och kjol, och kanske har man bara ett par byxor man kommer i, och då kanske det är skönt att ta en klänning till så man inte behöver skylta med att jylfen inte gick att stänga, eller så kanske man tar ett linne under som är lite längre för att det inte finns någon tröja man har som täcker midjan och magen som hänger över byxlinningen, så kanske man inte har råd att köpa massa nya kläder.



Jag säger bara kanske...:)

#3 - - MB:

Du är en rolig prick.

#4 - - KaosJenny:

Jag hänger med, förstår vad du menar och håller med. Och de lyckas med att få oss att vilja köpa ännu mer saker... Klokt skrivet... KRam

#5 - - Ylva L:

Genialiskt inlägg i debatten!



Fast hur slank såsen förbi den där upptrappningen - är såser undantagna? Jag för min del blir nervös av kombinationen ingredienser ovan. Har bara lök och morot i min kyl. Fast falukorv och mos låter så enkelt att det kanske är okej med krånglig sås?

#6 - - Otsi:

Mycket kloka ord - tack för dem!!! Samma upptrappning gäller ju f ö på barnkalasfronten & vi funderar som bäst på hur man kan hantera det framöver. MÅSTE man hyra in sig på lokal & hyra clown & allt? Till 7-åringar??? Varför? Och vad 17 ska dessa barn ta till när DE blir stora och vill bjuda på ett hejdundrandes jämna år-kalas?

#7 - - Kattis:

Du skriver bara så bra:)LOVELY Harpasione.

kram på dig

#8 - - Franck:

Ahh. Du har blivit Konsumentskribenternas skribent nu också! En bildstormare bland Pyntarnas pyntning. En Överdrifternas sanna Antimånglerska! Jag skänker tacksamhetens lov till dig, men undrar nu - får jag sticka apelsiner fulla med nejlikor? Jag blir så glad av det och - vare sig barnen vill det eller inte - nu ska här hängas stuckna apelsiner!!



Med sås på? Nej, kanske inte.



Trevlig helg! / Franck

#9 - - Kajsa:

Jag vet en uppfinning som det är så dumt att den inte finns. Små underarmarna-lappar som är bekväma och absorberande!



För att minska tvätt tänker jag. Deo hjälper ju faktiskt inte på det viset. Och ibland är det ju för varmt eller bökigt att ha en hel till liten tröja under den första tröjan som man inte ville svettas ner.



Det gäller bara att få dem bekväma, och att de sitter kvar. Och att det inte är pinsamt att de sitter där om man tar av sig tröjan. Man kunde på ngt sätt sätta fast dem i tröjan. På ett enkelt sätt. Tur att jag ska bli civilingenjör och uppfinna saker hela dagarna. Undrar om sånt här ingår? :)



Fler spontana inbjudningar tycker jag! Då är det väl ingen som kan kräva att man ska ha rullat saker?

#10 - - cruella:

Men underarmslappar fanns förr i tiden, Kajsa! Försvann med moderna material och tvättmöjligheter. Och nu har vi tydligen gått varvet runt.

#11 - - Ylva 2:

Denna text ska jag förstora och skriva ut och sätta upp när vi har glöggfest två dagar i rad här framöver. Jag tänker inte rulla några kulor även om det säkert finns de som förväntar sig såna. Misstänker jag något sånt ska de får texten med sig hem med rött snöre runt.

Sen det där med tvätt. Kläder blir ju inte skitiga så särskilt fort (utom de som kommer i kontakt med hunden förstås). Men det är tråkigt att ha samma flera dagar i rad. Så vad göra med halvrena kläder? Nu blir de liggande lite överallt och ibland, bara vissa dagar, stör det mig. Men jag låter mig störas och lägger dem inte i maskinen förrän de verkligen stinker.

Jag kanske ska göra om någon liten skrubb till en lukttillåtande garderob för kläder på väg mot tvätt.