Bra böcker

Det finns ju så många.

Men vilka är de allra mest värdefulla?

Som underlättar livet?

Som öppnar ögonen?

Som man verkligen borde hinna med?

Tala om det om du har en aning?

Tala om varför också, så jag kan gissa om det som gäller för dig också gäller för mig.

Jag väntar med spänning.

#1 - - Mari:

En av mina absoluta favoritförfattare är Torgny Lindgren. Om du vill få en fin upplevelse så gå in på svts hemsida, sök på hans namn och titta på ett ganska nysänt samtal med honom i programmet Babel.

#2 - - Franck:

Otroligt svår fråga att besvara för någon annan! Det beror på var man är och vad man behöver, gissar jag. Ett sätt är ju faktiskt vad Mari gör ovan, ge hänvisning till vad hon själv upplevt fint! Och jag tänker ju på svaret på en del gåtor (vem var Jesus?, vem skrev och varför skrevs gamla testamentet?, varför har vi så många väpnade konflikter i världen?, varför flyter två jättekontinenter sopor i Stilla Havet?, hur har vi kunnat fiska slut på fisken utan att vi märkte det?, varför är vi så rädda för att hamna utanför det sociala nätverket?, varför är tillvaron så tillsynes orättvis?, varför drabbas en del människor mer än andra? Jag upptäcker att det ju knappast är en fin upplevelse att ställa dessa frågor, de ger snarare obehag. Men kanske menar jag att de böcker som ger vissa förklaringar eller perspektiv till någon av dessa och andra viktiga frågor (gissar att de är olika för oss!) ger oss mening och upplevelse av mening. Rav Kook, en liten skäggig man som gav bort pengar till behövande så fort han hade några (hans fru tog hand om ekonomin eftersom de nästan svalt tidvis, detta var under 1900-talets första hälft), vegetarian, och Israels förste överrabbin, var pragmatiker som sa Bygg i vardag och helga efteråt (han menade ungefär; det är väl inte så noga med det heliga; se till så folk har mat och bostäder, så helgar vi efteråt) och vidhöll att varje människa måste hålla fast vid sina drömmar och sträva mot dem (inte ödvändigtvis nå fram). (Han roterar sannolikt i sin grav när han ser den tragiska situationen i Israel/Palestina, där ingenting tycks heligt för de förvridna huvudaktörerna.)

Ursäkta utvikningen. Vad berör oss? Åsynen av våra barn? Koppen som mormor hade? Boken jag stryker ömt med handen för att den gett mig, vadå? Hopp? Känslan av att det finns andra förhållningssätt?

Jag erkänner: jag har bara läst 50 sidor i Bröderna Karamazov - jag har inte förmått läsa mer. Jag föresatte mig en gång att läsa 'klassiker'. Det funkade ibland, ibland inte. Jag har läst få klassiker, jag har följt mina spår helt enkelt.

Så här tror jag just nu: Ställer du dig en fråga, så kan du gå till väga som forskaren; vem har skrivit om lidandet (t ex)?: biografier, teater, dikt, psykologiskt, religiöst. Man kanske läser för att 'skingra tankarna'? För att få en upplevelse (spänning?, varm igenkänning?)?

Men jag återkommer till en del författare, som Solveig von Schoultz (finlandssvenska) med makalösa dikter som jag upplever så träffande. Inte vet jag var hennes Samlade dikter (Alla träd väntar fåglar) (den enda bok jag har av henne). En av hennes makalösa dikter heter just Alla träd väntar fåglar. Inte kan jag återge den, men den har alltid (sen jag hittade hennes lyrik på 80-talet), gett mig känslan av trygghet, mål och mening, alla inkluderade och inte har jag reflekterat så hårt på det heller. Alla träd väntar fåglar. Så är det bara.

Jag beklagar denna sjö av ord och hoppas du hittar en liten sticka som räcker till en brasa! Jag hoppas vi får sol i helgen! Varma hälsningar från Skogen / Franck

#3 - - ylva:

Läste en bok för några år sedan som heter "Vad jag älskade" av Siri Hustved. Då tyckte jag att det var bland det bästa jag läst, blev superberörd. Någon gång ska jag läsa om den, får se om den håller.
Sen ska du läsa en s.k. ungdomsroman av Meg Rosoff, "Så har jag det nu". Underbar bok! Så klok.

#4 - - Ylva L:

Som sagt - olika böcker för olika tillfällen och skeden i livet. Den som betydde oerhört mycket för en ung vuxen kan passera obemärkt när man läser om den som 40+.

En av dem jag tyckt om senaste 20 åren är "Vem älskar Yngve Frej" av Slas. Dels för att han och hans figurer är så härliga att umgås med, dels för att den handlar om något viktigt för mig - vad som hänt med Sverige de senaste decennierna: det som varit viktiga, livfulla jordbruksbygder avfolkas och blir onödiga ödemarker. Går att läsa om minst vart femte år.

Din fråga här gör att jag tar med mig "Brott och Straff" på nästa resa. Det är mammas bästa bok.

"Djurens fantastiska värld" är sonens bästa. Utan den vet man ju inte vad en molok är.

#5 - - Språkfröken:

Jag säger bara: Den första klunken öl och andra små njutningar av Philippe Delerm. Den är en favorit som stått sig genom åren. Det är ingen alkoholpropaganda, vilket man kanske kan tro av titeln. Delerm berättar om vardagens små njutningsfyllda ögonblick så att man bara ryser. Boken jag nyligen läste var också bra: Ett år av magiskt tänkande av Joan Didion. Det finns så många bra böcker...

#6 - - Johanna:

Alltså, jag har funderat på det där med böcker i dagar nu, man har ju läst så mycket, men vad har egentligen fastnat?
Sen idag slog det mig att mitt tips får nog bli "Hur långt når Alfons?" (G Bergström)som blev kvällens nattsaga.Varför? -Den sätter igång mycket spännande filosofiska tankar hos både barn och vuxna. (Du får gärna låna den om du nappar:-))
Många kramar till dig!

#7 - - Zorro:

Såg en bok på bokhandeln i förrgår. "Tisdagarna med Morris" av Mitch Albom. Bakpå stod det att den handlade om en man som drabbats av en dödlig muskelsjukdom och får besök av en fd elev och de har samtal om allt möjligt. Har ingen aning om om den är bra men kom att tänka på dig och din blogg.

#8 - - Kerstin:

Sandvargen av Åsa Lind! Filosofisk barnbok som är skriven för 6-åringar och deras undran inför livet, världen & universum. Och därför skriven för oss alla.

http://bilderboksbloggen.blogspot.com/2008/04/sandvargen-av-sa-lind.html