Krypträning


En fluga landar på min arm och jag kan inte vifta bort den.

Inte med ena armen och inte med den andra heller.

Jag kan inte blåsa bort den med munnen.


Det händer ju ganska ofta att flugor landar på en på sommaren.

Eller myggor, eller...


Så för att inte bli en alltför gnällig och krävande medmänniska

har jag bestämt mig för att träna på att uthärda.


Ibland har man inget val,

det blir ett träningspass alldeles automatiskt när man sitter fastspänd längst bak i färdtjänstbussen tillsammans med några surrande fripassagerare.


När den kryper på händerna är det ganska lätt att uthärda,

om man koncentrerar sig.

Lite svårare om man ligger ner än om man sitter.

När den börjar traska runt på läpparna är det mycket svårt.

Särskilt om man inte riktigt lyckas sluta läpparna utan sitter och befarar att den ska kräla in i munnen.

Men när den tar sig upp på överläppen och runt näsan,

då är det omöjligt,

och jag kan fortfarande ruska på huvudet med sån snärt att flugan åtminstone tvingas börja om sin promenad någon annanstans.


Myggor är på ett sätt lättare,

i alla fall om de inte är för många.

Man vet vad de vill,

och kan man bara stå ut tills de fått det så ger de sig av.


Annars är bladlusen ett perfekt nybörjarkryp.

Den går med lagom lätta fötter,

och så sakta att man bara behöver koncentrera sig på en liten hudbit i taget.


Juli har bara börjat,

och nästa vecka ska jag på träningsläger...

#1 - - Jenny Tistell:

guuud så irriterande!!! Jag får kryp i hela kroppen när jag läser. Jag har inte någon uthållighet för flugor och myggor. Kanske man kan tycka att jag borde ha, men jag har bott så långt söderut alldeles för länge nu. Myggor kan man ju bli immun mot sägs det, så härdar man ut lite så märker man inte av dem sen. Det är väl bra. Men flugor!?! Har inte skalman nån bra flugbortviftare i åtanke? /J

#2 - - Gudrun G:

Finns det inget du kan smeta in dig i , antikrypcreme? Eller kanske roligare, något gott att äta som avger dofter som flygfän inte gillar. Något för KTH och Chalmers att ägna sig åt, enkel hederlig provlemlösning i vardaen eller hur? Ska be min Kajsa klura på det.

#3 - - Elin:

Japp, snacka om att det blir träningsläger. På många sätt. Lovar att göra mitt bästa för att sätta skräck i de kryp som vågar närma sig. Annars är ditt lilla barnbarn skicklig med flugsmällan. Slår hårt och obarmhärtigt. Kan det vara nåt?

Ses på lägret! Kram Elin

#4 - - Zorro:

I förrgår vaknade jag av att en fästing kröp över näsryggen. En present från katterna som gärna ligger i min säng på natten. Hoppas innerligt att du slipper uppleva det! Fästingarna blir man ju inte av med även om man ruskar sig fördärvad.