Skalman, var är du?

Ikväll har jag svalt mitt första litiumpiller.

Få se vad det kan leda till.

Jag blir väl i alla fall inte manodepressiv.


Två saker har jag uppfunnit i tanken:


1. En matningsmaskin.

Det skulle väl inte behöva vara så svårt. En arm som man styr med en fotpedal och som lyfter upp mat ur ett kärl där en lagom mängd rasar ner efter hand.


2. En sängvändare.

Kanske lite missvisande namn för den ska ju inte vända sängen, utan mig i sängen.

Bara att rulla upp ett typ draglakan på två typ rullgardinsstänger som monteras i en ställning längs med sängens sidor. Upprullning av lakanet på rullarna åt ömsom ena och ömsom andra hållet styrs av knappar på sängens fotgavel och gör att man tumlar runt i sängen på ett behagligt och kontrollerat sätt.


Fattas nu bara att någon gör praktik av mina teorier.

Jag ska inte vara snål med andelar i patenten.

#1 - - Jenny Tistell:

Du och dina ideér. Jag brukar fortfarande prata om att jag har en granne som tänkte ut ett system för hur man kan spela "så ska det låta" hemma i vår matsal. :)
Vad är detta om Litium?? Blir du jämnare i humöret nu? /J

#2 - - Franck:

Hej! Här kommer Historie-Skalman. Han har inte uppfunnit en enda vettig pryl än, men han associerar ständigt till historier. Vet inte om det faktiskt är så vettigt heller, men jag kom att tänka på denna: En rabbin bad Gud att beskriva himmel och helvete. -Kom med, sa Gud, och tog rabbinen in i en sal, där människor satt vid ett stort bord, alla med överfulla skålar med doftande soppa framför sig och en överlång sked som gjorde att de inte nådde sin egen mun. Människorna var ångestfyllda, magra och sjuka. -Detta är helvetet, sa Gud. Rabbinen rös och bad att få se himmelen. -Kom med, sa Gud, och visade rabbinen in i en annan sal. I mitten var ett stort bord där människor satt och alla med överfulla skålar med doftande soppa framför sig och en överlång sked som gjorde att de inte nådde sin egen mun. Men dessa människor var glada, välnärda och skrattade högt. -Men, sa rabbinen, vad är detta, dom har ju samma soppa och samma skedar som de andra hade?! -Ja, sa Gud, men här i himmelen har de lärt sig att mata varandra.

Förtroende, tillit, vi andra kan fortfarande välja, men väljer i 99% av fallen bort i brist på tillit eller förtroende. Du kan inte välja, du måste bli matad, varje gång, vilket otroligt dilemma! Och måste ha tillit och stå ut. Men kanske upptäcker du det vi missar, att de allra flesta människor kan vi ha tillit till. Jag försöker föreställa mig din situation, men det är svårt. Jag hoppas någon äkta Skalman gör praktik av dina idéer; det skulle ju återge dig valmöjligheten!

Varma hälsningar från kylslaget Filipshyttan / Franck

#3 - - jenny:

Ska bli intressant att få följa dig nu med den nya medicinen. Hur mkt vet man om den att den saktar ner? Känns det bra? Förmodligen fåniga frågor men det är mycket som rör sig i huvudet.

Ja du, många ideer från en klok och otroligt rolig kvinna. Säger bara, varför inte!
Kram

#4 - - Robert Johanson:

Hej,

Min svärfar är uppfinnare och han gjorde en sängvändare av den typ du beskriver till min svärmor för ett par år sedan. Jag tror att han gjorde två till och med. Den är mobil och kan monteras även på andra sängar än traditionella handikappsängar. Som motor används en elektrisk markismotor.



Vi kontaktade Svensk Provningsanstalt, men det var för krångligt och dyrt att söka patent på den.



Är du intresserad av denna så kan du kontakta mig.

Han har sagt att vi kan sälja den för samma peng som motorn kostade, plus frakt - han är för gammal för att starta några nya firmor nu - 88 år. :-)

De mobila sängvändarna är aldrig använda annat än för att demonstrera.



Jag skulle kunna skicka över en videofilm, där han demonstrerar den om du är intresserad.



I övrigt har vi en handikappsäng på vårt torp, som har tillhört min svärmor. Den är höj och sänkbar i huvud och fotända (och hela sängen). Den har också en inbyggd sängvändare.